De beste wensen voor het nieuwe jaar! Hoog tijd om wat uit te zoomen en te reflecteren over de afgelopen 12 maanden en de 12 die er nu weer aan gaan komen.
Terugblik 2025

Een schrijfrecord in 2025: 124 dagen
Voor een schrijver heb ik een nogal onkarakteristieke liefde voor grafiekjes en statistieken. Nu ik alweer een aantal jaar een serieuze hoeveelheid tijd aan schrijven besteed, kon ik het dan ook niet laten om de cijfers visueel weer te geven. Zie hier het resultaat! In 2025 heb ik op een recordaantal van 124 dagen aan een schrijfproject gewerkt (of het nu vijf minuten of drie uur achter elkaar was, daar gaat het me niet om: er kwam in ieder geval iets op papier).
Laat ik dan eens kijken of ik de doelen die ik mezelf een jaar geleden had gesteld bereikt heb:
“Waar ik op wil focussen is het ontwikkelen en vasthouden van een goede schrijfroutine.”
Of ik nu een seizoensschrijver ben of dat mijn verhuizing, die toevallig in augustus plaatsvond, roet in het eten gooide, weet ik niet precies, maar zodra de dagen warmer en zonniger werden, werd mijn hele schrijfroutine tijdelijk weggevaagd. Een paar maanden later, in oktober, heb ik het wel weer weten op te pakken, dus wie weet schrijf ik liever als het buiten koud en guur is. In ieder geval neem ik dit doel mee naar volgend jaar en eens kijken of ik dan opnieuw mijn persoonlijk record kan verbeteren.
“Ik wil mezelf komend jaar uitdagen om minstens één kort verhaal te schrijven en dat te delen via een wedstrijd, tijdschrift of online.”
Mijn grootste ontdekking van 2025 was wel het plezier van een kort verhaal schrijven. Ik ben namelijk iemand die met groot enthousiasme aan een groot project begint… en het vervolgens niet afkrijgt. Het ligt misschien ontzettend voor de hand, maar een kort verhaal gaat sneller, makkelijker en geeft zo veel voldoening. Externe motivatie helpt: een schrijfcursus stimuleerde me om mijn fabel De vos Columbus van begin tot eind te schrijven en de deadline van de Waterloper schrijfwedstrijd zorgde ervoor dat ik Het Hof der Gevangenen ook afkreeg. Dit doel heb ik dus dubbel en dwars behaald!
“Manuscript Zandlopers: versie 0.0 af, puzzelronde om alle scènes op de juiste plek te krijgen, plotronde om alles op te typen.”
Tsja, dat is bij lange na niet gelukt. Maar mijn YA fantasy manuscript is dan ook een monsterproject: hoe langer ik eraan werk, hoe meer het lijkt uit te dijen. Gelukkig groeit mijn enthousiasme mee: hoe langer ik eraan werk, hoe meer plezier ik eraan beleef. Ik geloof echt dat ik een goed concept in handen heb en dat is het waard om veel tijd aan te besteden.
Doelen 2026
Wat zijn mijn ideeën voor het nieuwe jaar? Hier een mooi lijstje:
YA fantasy: Zandlopers versie 1.0 af
1 kort verhaal insturen naar wedstrijd
1 boekevenement bezoeken
Proeflezer zijn voor 1 manuscript
Wat mijn fantasy manuscript betreft, heb ik op dit moment ongeveer een kwart van versie 1.0 geschreven, dus er is nog behoorlijk wat werk aan de winkel. Als dat gedaan is wil ik een beknopte synopsis opstellen en dan gaat het in de kast, zodat ik er op een later moment met een frisse blik naar kan kijken. Dat lijkt me de perfecte gelegenheid om me weer aan een kort verhaal te wagen. Een deadline hebben helpt me om het ook echt af te maken, maar aangezien de rest van Zandlopers me waarschijnlijk minstens vier maanden gaat kosten (ik schrijf niet zo snel), denk ik niet dat ik deze keer de deadline van Waterloper in mei haal. Maar de Harland wedstrijd had de vorige keer een deadline in oktober; dat zou wel moeten lukken! Een idee heb ik in ieder geval al, maar wat dat is hou ik nog even voor me…
Als schrijver beleef ik de meeste van mijn avonturen vanachter mijn eigen veilige bureautje, maar om niet te vergeten dat er ook nog een echte wereld bestaat heb ik het voornemen om er komend jaar minstens één keer op uit te trekken en iets van een boek/lees/schrijf/fantasy evenement te bezoeken. Ik heb al een aantal opties in gedachten dus dat zijn leuke dingen om naar uit te kijken.
Hoewel ik er zelf nog niet aan toe ben om mijn work-in-progress naar proeflezers te sturen, hoop ik volgend jaar wel dat stadium te bereiken. In de tussentijd leek het me een goed idee om er zelf wat ervaring mee op te doen. Tips zijn welkom! Dus ben jij of ken jij iemand die op zoek is naar een proeflezer voor een verhaal (liefst fantasy), dan hou ik me aanbevolen!
Kort verhaal Het Hof der Gevangenen op Fantasywereld

Het grootste online magazine op het gebied van fantasy en sciencefiction
Binnenkort is mijn verhaal Het Hof der Gevangenen, dat afgelopen jaar de 6e plek van Waterloper heeft gewonnen, te lezen op Fantasywereld. Maar waar gaat het eigenlijk over?
Het Hof der Gevangenen begint als een klassiek sprookje: een prinses staat op het punt te trouwen met haar prins. Een trouwe hofdame helpt haar met de voorbereidingen. Maar wat heeft deze hofdame te bespreken met de kok in een stil keldertje waar niemand hen kan horen? Wat voor alchemistische vloeistoffen zitten er eigenlijk precies in haar koffertje? En welke gevoelens verbergt ze onder haar professionele houding voor de wereld, voor de prinses, en voor haarzelf?
Van mysterieuze ontvoeringen tot magische spionage, dit sprookje loopt telkens anders dan je verwacht. Toen ik begon met schrijven had ik geen idee of het concept dat ik had ook zou werken, maar ik heb zelfs mezelf weten te verrassen tijdens het schrijfproces! En dat is toch het leukste dat er is. Veel meer zal ik niet over zeggen, want binnenkort is het voor iedereen te lezen en dan mogen jullie er zelf je mening over vormen. Nog even en dan gaat mijn verhaal echt de wereld in! Het blijft iedere keer spannend.
Bedankt voor het lezen van mijn schrijfavonturen en tot de volgende keer!
-Ella