Mijn 2026 is verdrietig begonnen met een lege plek die nooit meer gevuld zal worden. Op de laatste dag van 2025 heb ik onverwacht afscheid moeten nemen van mijn broer. Met zijn negenenvijftig jaar zat hij nog vol plannen waarvan hij dacht dat er voldoende tijd zou zijn om die te verwezenlijken.
De boeken die in zijn boekenkast staan laten zien hoe geïnteresseerd hij was in de veldslagen rondom Ieper in de Eerste Wereldoorlog en de Slag om de Westerschelde aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. De vele boeken over Formule 1 drukken zijn liefde voor de wereld van de snelle auto’s uit.
Hij hield erg van vogels en het roodborstje dat sinds kort al vliegend met mij meewandelt zie ik dan ook als een teken van hem, dat hij bij mij is, dat hij weet hoe hij wordt gemist.
Langzaam ben ik de draad weer aan het oppakken. Daar hoort ook het lezen bij. Gelukkig lukt mij dat wel, dit in tegenstelling tot tv kijken wat absoluut niet gaat, momenteel.
Voordat mijn december zo onverwacht en zo verdrietig eindigde heb ik mooie boeken gelezen en ik wil deze graag met jullie delen:
*** EUROPA***
75 Maar verder is-ie lief, hoor van Cas Snel Bibi Dumon Tak Jan Paul Schutten
Op weg naar de bibliotheek kwam ik twee honden en hun baasjes tegen waarvan de ene hond behoorlijk uitviel naar de andere hond. Het baasje van de uitvallende hond zei, terwijl hij zijn hond terug in het gareel probeerde te krijgen: “Maar verder is-ie lief, hoor”.
Met de beelden en de bijbehorende woorden nog levendig in mijn hoofd stapte ik de bibliotheek binnen en daar viel mijn oog op een voor veel hondenbezitters herkenbare cover en de titel, die ik zojuist op straat had gehoord. Dat is geen toeval meer. Op zo’n moment weet je dat dit een boek is dat je moet lezen. Van hondencoach Cas Snel had ik nog niet eerder gehoord ondanks dat hij bekend is van televisieoptredens.
Het boek bestaat uit ervaringsverhalen die hij in de loop van zijn dertig jarig loopbaan als hondencoach heeft opgedaan. Ieder verhaal betreft specifiek probleemgedrag van een hond waarbij hij op een humorvolle manier beschrijft hoe er geen standaardoplossing is voor probleemgedrag maar dat iedere hond, iedere baas en iedere situatie anders is.
Aan het eind van ieder verhaal geeft hij tips en oplossingen voor het betreffende probleemgedrag.
Een prettig geschreven, interessant en leerzaam boek voor alle hondenliefhebbers!
- Non-fictie
- Land: Nederland
- Sterren: 4
77 Zoals kerst bedoeld is van Vannessa Thuyns
Als ze heel eerlijk zijn hebben Elena, Anouk en Daan geen zin om kerst te vieren. Drie jaar na het overlijden van hun moeder is kerst voor hen niet meer hetzelfde. Ze staan dan ook niet te springen als ze van hun vader eind oktober een bericht krijgen dat hij een cottage heeft gehuurd in Engeland en van hen verwacht dat ze allen met eventuele partner en kleinkinderen in Engeland de kerstdagen zullen doorbrengen. Wegblijven is geen optie want hun vader heeft hen iets belangrijks mee te delen.
Mijn derde boek dit jaar van deze auteur. Haar boeken lezen ook zo plezierig, die moet je gewoon oppakken. De opbouw van dit boek met een tijdsaanduiding onder ieder hoofdstuk gaf mij het prettige gevoel dat ik een boek in de vorm van een adventskalender aan het lezen was met in ieder vakje een ander perspectief.
Hou je van feelgood met humor en levensechte personages die je in je hart kunt sluiten, dan kan ik je dit boek aanraden.
- Feelgood
- Land/plaats: Nederland/Engeland – Amsterdam/Londen
79 Paradijsoffer/Ontvoerd van Kristina Ohlsson
Een aantal jaren na de Engelbewaarders zaak werken Fredrika en Alex niet meer samen. Fredrika werkt op het ministerie van Justitie aan een uitzettingszaak en Alex werkt nu in het team van de georganiseerde misdaadbestrijding bij de rijksrecherche.
Een terroristische organisatie dreigt een bom aan boord van een Boeing 747 die onderweg is van Zweden naar de Verenigde Staten tot ontploffing te brengen als er niet aan hun eisen wordt voldaan. In een race tegen de klok roept Alex de hulp in van Fredrika om de levens van de passagiers te redden. Op de achtergrond spelen inlichtingenorganisaties een duister spel met de levens van die passagiers als inzet. Zijn Fredrika en Alex nog op tijd?
Van oorsprong een politieserie is dit deel een politieke thriller geworden die meer aansluit met de werkzaamheden van de auteur voordat ze fulltime schrijver werd. Zo is zij werkzaam geweest als medewerker van de Zweedse Veiligheidsdienst. Deze verandering is verrassend maar maakt het boek niet minder interessant. Het is een trage thriller want er wordt veel overlegd binnen de diverse teams maar ook tussen allerlei veiligheidsdiensten. Je moet als lezer wel de aandacht erbij houden om al deze veiligheidsdiensten en teams uit elkaar te houden. Ondanks de traagheid toch spannend vanwege de druk door de tijdslimiet. De samenwerking tussen Fredrika en Alex blijft bijzonder. De ontknoping is bijzonder te noemen.
Het thema is veiligheid. Hoever willen wij als maatschappij gaan om ons veilig te voelen?
- Thriller
- Land: Zweden/Verenigde Staten – Stockholm/Washington
- #4 van 6 serie Fredrika Bergman/Alex Recht
80 Helse eendjes van Arto Paasilinna
Er doen geruchten de ronde dat in de noordelijke provincie Lapland, in het dorp Turtola op landgoed Peuravuoma mensen verdwijnen. Een landgoed dat bekend staat om zijn biologische gekweekte kruiden en champignons. De Finse veiligheidsdienst stuurt rechercheur Jalmari Jyllänketo op onderzoek uit.
Jalmari ontdekt dat de champignonkwekerij zich bevindt in een oude mijn en dat voor het werven van personeel voor het werk in een niet zo’n aantrekkelijke omgeving de eigenaresse van het landgoed een bijzondere manier heeft ontwikkeld. Ze laat alleen die mensen in de mijn werken die de samenleving schade hebben berokkend zoals onhandelbare jongeren of directeuren van bedrijven. Pas als ze na hard werken in de mijn berouw tonen mogen ze de mijn verlaten. Dat er enige dwang aan te pas komt om deze mensen naar de mijn te brengen, wordt Jalmari snel duidelijk maar hij zit daar niet zo mee. Volgens hem is dit een manier om criminelen de straf te geven die ze verdienen. Hij raakt steeds dieper betrokken bij de organisatie en het op een bijzondere manier ronselen van “werknemers.”
Het is een traag opgebouwd verhaal met absurde situaties en interessante personages dat met veel humor wordt verteld. Het roept de vraag op of er ooit een situatie is dat je het recht in eigen handen mag nemen en het zet je aan het denken over goed en kwaad want iemand kan vanuit een gevoel voor rechtvaardigheid een kwaadaardig besluit nemen.
- Roman
- Land: Finland – Turtola
- Sterren: 3,5
81 Wolvenkoorts van Kerstin Ekman
Kerstin Ekman beschrijft op een mooie ingetogen manier hoe een oudere man op een andere manier naar de wereld gaat kijken als hij door ziekte terugblikt op zijn leven en in dezelfde periode een wolf tegenkomt waarmee hij een kort maar indrukwekkend oogcontact heeft.
“Ja, ja. Het kan geen kwaad om het leven een beetje mooier te maken dan het is. Hoewel dat op dit moment niet nodig was. Er lag een dikke laag dauw op het gras waardoor de spinnenwebben zichtbaar werden. Ze glinsterden ervan. Het was koel en er waren geen wolken aan de lucht. In het oosten werd het rode schijnsel steeds sterker en tegelijkertijd lichter. In de verte tekenden de zwarte stekels van de sparren zich tegen de heldere hemel af. Een mooie ochtend.”
Een terugblik op een leven, op herinneringen die hij zelf op een andere manier heeft ingekleurd en de twijfel over beslissingen die ooit genomen zijn en destijds zo correct leken.
De handeling van de man aan het eind van het verhaal laat zien hoe de man anders in het leven is gaan staan.
Een verhaal dat lang blijft nazinderen niet alleen door de personages maar vooral door de prachtige beschrijvingen van de natuur. Een boek om meerdere malen te lezen.
- Roman
- Land: Zweden - Loåsen

*** NOORD-AMERIKA***
78 Dance of the Thunder Dogs van Kirk Mitchell boek 15
Herstellend van de ernstige verwondingen die hij heeft opgelopen tijdens een onderzoek bij de Oneida gemeenschap in de staat New York is Emmett Parker, Comanche en rechercheur van de BIA (Bureau of Indian Affairs), na dertien jaar teruggekeerd naar huis, de Comanche gemeenschap in Oklahoma.
Aan zijn rust komt snel een einde als hij moet vluchten omdat hij verdacht wordt van het verduisteren van fondsen afkomstig van olie-inkomsten die door de BIA worden beheerd. De rollen zijn omgedraaid van jager is hij prooi geworden!
Snelle en moeilijk los te laten spannende actiethriller vol met onverwachte plotwendingen waarbij het heden wordt afgewisseld met de geschiedenis van de Comanche en de onderlinge verhoudingen van de Comanche met andere inheemse volken. Goed opgebouwd plot. Laatste deel van een serie maar goed als standalone te lezen.
- Thriller
- Land: Verenigde Staten – Oklahoma
- Sterren: 5
- Topper
- Engels
- #5 serie Emmett Parker Anna Turnipseed
•

*** NOORD-AMERIKA***
76 The Rest of Our Lives van Ben Markovits
The Rest of Our Lives is het eerste boek van ons gezamenlijk leesproject Shortlist Booker Prize 2025. De afgelopen maand hebben we het boek gelezen en op zaterdag 3 januari starten we met het bespreken. Ik ben erg benieuwd hoe iedereen de roadtrip van Tom heeft ervaren.
Wegens het overlijden van mijn broer is deze bespreking geannuleerd
- Roman
- Land: Verenigde Staten
- Sterren: 3
- #1 Shortlist Booker Prize Project 2025
Een aantal challenges heb ik weer opgepakt. Het samenleesproject de Shortlist Booker Prize 2025 zal ik binnenkort ook weer oppakken.
Ik wens jullie een fijne leesmaand in januari!