Na drukke weken in december, waarbij half ons huis in verhuisdozen verdween en we toch nog iets van een kerstsfeer wisten te creëren, was het ineens oud en nieuw. En na nieuwjaarsdag pakten we onze (kleine) koffers en liepen in de sneeuw naar het station om twee weken naar Spanje te gaan. Daarna was de behoefte om weer achter de computer te kruipen er totaal niet en zo bleef de laatste blog van het boekenbankje van 2025 onafgemaakt liggen.
Voor ik begin aan de nieuwe serie van 2026 hier nog de laatste van 2025:
In een rommelige woonkamer, tussen de dozen die kamerhoog staan opgestapeld, schrijf ik de laatste blog van 2025 voor Er was eens. De laatste twee en halve week las ik niet veel, maar pakte op het einde nog wat kinderboekenweekgeschenken op.
Ik nam afscheid van de collega’s bij de bibliotheek, waarbij ik het niet droog heb gehouden. Ook nam ik afscheid van de yoga. Kerst kwam en ging voorbij, net als oudjaarsdag. En ineens is het 2026. De reading challenge begint weer op nul en alles is weer mogelijk. Een beetje weemoedig kijk ik naar de stapels dozen vol boeken die weggaan. Ik heb echt teveel verzameld en niet alles kan mee naar het nieuwe huis. Gelukkig gaat er nog heel wat wel mee en heb ik de ereader nog.
Wat las en luisterde ik uit in de laatste weken van 2025?

Dit boek zat in de december selectie van Bookchoice en daar was ik blij mee. Ik hou van de verhalen van Thuyns. Ze zijn grappig, bevatten romantiek en hebben altijd een diepere laag. Geen mierzoet verhaal, maar wel Hallmark-kerst-waardig. Deze is heel leuk, over twee volwassen zussen en hun broer en vader en oma. Moeder is er niet meer. Allemaal hebben ze hun eigen leven en hun eigen problemen. Een bijeenkomst met z’n allen in een cottage in Engeland zet even alles op scherp, maar brengt hen uiteindelijk nader tot elkaar. Een fijn kerstig verhaal
Deze jeugdthriller ging bij de bieb uit het assortiment. Ik nam het mee omdat ik nieuwsgierig was naar de thrillers van Woodrow. Het las vlot en ik had het snel uit. Het past goed bij de doelgroep. Ik denk dat jongeren zich kunnen herkennen in de situatie waarin de personages terechtkomen. Het zal in het echte leven niet zo uit de hand lopen, maar een verkeerde keuze is snel gemaakt.
Een van de oudere boeken van Lucinda Riley die na haar overlijden door haar zoon Harry Whittaker zijn geredigeerd en alsnog uitgegeven. Een mooi verhaal over jonge Ieren die hun geluk in Londen gaat beproeven. Geheimen uit het verleden halen hen in. Het is niet haar beste verhaal, maar ik heb het toch met plezier geluisterd. Het is voorgelezen door Jennifer van Brenk.
Een boek met een winterse setting en katten! Heerlijk toch om in december te luisteren. Het is een echt lekker ontspannen feelgoodverhaal, met leuke personages en veel lieve katten en een hoop sneeuw. Voorgelezen door Emmelie Zipson en dat was een prima keuze voor dit boek. Luchtig en vrolijk met genoeg nuances voor de momenten dat het iets zwaarder werd.
Boekenweekgeschenken blijven op een of andere manier vaak liggen. Nu aan het einde van het jaar, op het moment dat de concentratie ver te zoeken was, bleken deze boekjes een perfecte keus. Anderhalf uur lezen en hopla boek uit. Dit verhaal was erg leuk, mooi opgebouwd, verrassend en magisch en een mooi afgerond einde.
Kinderboekenweekgeschenk nr 2. Ook een leuk en lief verhaal en met katten… tenminste die katten die nog niet verdwenen waren. Mooie opbouw, leuke personages en een tikje spannend. Dit waren weer goed bestede leesuurtjes.
Ook een leuk kinderboekenweekgeschenk. Weer totaal anders, maar met interessante personages. Het verhaal vond ik mooi en een beetje rauw, maar het einde was voor mijn gevoel onaf. Maar misschien is dat de stijl van Oomen?
Een luisterboek voorgelezen door Christel Schimmel. Het is een spin-off novelle van Het perfecte plaatje, een boek dat ik in 2025 vijf sterren gaf omdat dat feelgood was zoals feelgood moet zijn. Ik had dus best hoge verwachtingen van dit verhaal. Helaas wist het me niet helemaal te pakken, vooral de herhaalde twijfels van hoofdpersonage Emma gingen me een beetje tegenstaan. Het verhaal zelf vond ik leuk, kerst in Australië!
Een boek vol magische voorwerpen en geheimen en een kleine groep mensen die de geheimen en voorwerpen moeten bewaken. Maar dan blijken er nog onbekende voorwerpen te bestaan, en andere mensen die ervan weten. Een spannend verhaal, met humor, actie en magie. Ik vond het een heerlijk boek om te lezen. En eentje voor LUEK, want het stond al een tijdje klaar op de ereader.
Het laatste boek van 2025 was een boekenweekgeschenk, en deze keer een hele speciale: Het geschenk voor de week van het Zeeuwse boek.
Ik kreeg het als bonus tijdens een live leesclub in Amsterdam voor De wraak van Balthasar. Twee vliegen in een klap.
Leuk verhaal over een plaatselijke godin uit de Romeinse tijd. Met plezier gelezen.

En dat was het dan voor 2025. Het was een mooi leesjaar, waarin ik zeven x vijf sterren heb gegeven:
Lessen in chemie
Het perfecte plaatje
Arcana academy
De kraanvogels vliegen naar het zuiden
De kleuren van het donker
Emily Wildes encyclopedie der feeën
Lord of the flies graphic novel
Veel geluisterd, veel gelezen en veel genoten van mooie boeken. Ik hoop dat 2026 net zo'n fijn boekenjaar wordt.
Klik hier om naar de overzichtspagina van Er was eens… te gaan