Lao Wai, die twee woorden vielen me op bij deze strips. Gewoon omdat ik niet wist wat ze betekenden. Daarna door gegaan naar het verhaal en deze drie strips dan maar meegenomen.
Lao Wai is Chinees-Mandarijns voor „oude buitenlander“, een term die men gebruikt om een buitenlander aan te duiden in China. Een uitdrukking die van vriendelijk naar vijjandig kan gaan gewoon op de manier hoe het gezegd wordt.
Met drie werkten ze samen om deze reeks op punt te zetten. Laurent-Frédéric Bollée, mij totaal onbekend, Alcante, die ik al kende van de reeks Complot, en illustrator Xavier Besse, die mij ook onbekend voorkwam.
De reeks volgt het Franse leger dat in China oorlog voert omdat men ze ervan verdenkt om westerse missionarissen vermoord te hebben. Francois Montagne neemt dienst om zijn oom te wreken terwijl Jardin gewoon zijn vriend wil vergezellen, maar ook een groot geheim met zich meedraagt. In Shangai komen ze te weten dat alles eigenlijk gewoon om de opiumhandel draait. Sommige leiders uit het Franse leger houden zich hier mee bezig en Montagne moet proberen uit hun klauwen te blijven maar toch proberen om de juiste info naar buiten te brengen met de hulp van een journaliste.
Ik moet zeggen dat ik wel van deze reeks genoten heb. Het zit allemaal goed in elkaar waardoor alles goed te volgen is. De tekeningen zijn redelijk minimalistisch gemaakt , de achtergrond is minder uitgewerkt wat dan weer te goed komt aan wat er wel toe doet op de voorgrond.
De personages zijn fictief maar alles speelt zich af tijdens het historische event De tweede opiumoorlog in 1859.
Heel leuk om deze te lezen.

Link naar inhoudsopgave