Het voelt als mosterd na de maaltijd…maar toch wil ik deze blog alsnog op mijn pagina plaatsen. Ik had al een deel geschreven totdat de klad erin kwam.. totdat ik het vergat… ik weet het niet meer. Ik weet wel dat ik druk geweest ben met van alles en nog wat, en veel gelezen heb en leuke boekenuitjes had. Dus beleef november 2025 nog even dunnetjes met mij mee.
Op 3 november had ik via Teams de leesclub met het kerstboek van Jenny Colgan met Ilona van LS. Dit was weer een gezellige boel. Omdat ik een leuke foto voor Instagram wilde maken met het kerstboek nam ik het boek mee toen we 30 oktober met het gezin naar Kerstshow van de Intratuin gingen. Mijn dochter was zo lief om het boek voor verschillende kerstbomen vast te houden zodat ik een leuke foto kon maken.
Op 6 november was ik met een aantal van The Reading Ladies naar het World of Thrillers event van Harper Collins geweest, dit was erg gezellig. Van te voren waren we natuurlijk uit eten geweest. Dat weekend had vriendinnenweekend, dit keer hadden we een huisje gehuurd in Limburg. We hebben gekletst, spelletjes gespeeld, zijn nog even naar de DM in Duitsland geweest en hebben veel lol gehad met elkaar. Op 20 november was ik met een aantal van The Reading Ladies bij het World of Romance event, ook van Harper Collins en 21 november had ik een live leesclub bij De Boekerij met het nieuwste boek van Wendy Brokers.

Deze maand las ik met de leesclub van Swappelicious een thriller, dat was hetzelfde boek als ik met de World of Thrillers Boekenclub 2025 las: Het geheim van de tradwife. Ik had het boek zelf voorgedragen bij Swappelicious en het had de meeste stemmen gekregen.
Ik las deze maand rond de 2500 bladzijden, dit waren 10 lees en 9 luisterboeken, totaal waren het 12 verschillende boeken, oftewel veel van de boeken die ik las luisterde ik ook deels!
Ik beoordeel de boeken via de CAWPILE-methode: Characters (Karakters) | Atmosphere (Setting) | Writing style (Schrijfstijl) | Plot (Plot) | Intrigue (Boeiend) | Logic (Geloofwaardig)| Enjoyment (Leesplezier)
Voor non-fictie heb ik de letters recent een andere cq beter passende betekenis gegeven: Credibility (Geloofwaardigheid) | Authenticity/Uniqueness (Authenticiteit/uniekheid) | Writing/Readability (Schrijfstijl/leesbaarheid) | Personal Impact (Persoonlijke indruk) | Intrigue (Boeiend) | Logic/Informativeness (Logica/Informativiteit) | Enjoyment (Leesplezier)

Het vervolg op het gezellige ‘Het eetcafé op de hoek’. Ik was erg blij met dit vervolg, het eerste boek vroeg gewoon om een vervolg en dat is er dan nu. Een Storytel original dus ik was blij dat ik ook weer even Storytel had. We leven weer helemaal mee met alle oude bekenden maar we maken ook kennis met twee nieuwe personen: Jill en Bridget. Vriendinnen van Kat en Sacha. Diverse verwikkelingen, onuitgesproken zaken, misverstand en liefde. Genoeg ingrediënten voor een fijne feelgood die ook nog eens wat zwaardere onderwerpen aantipt: vluchteling zijn en hoe daarmee opgroeien, kinderloosheid en een onverwachte zwangerschap.
- De officieuze HRC checklist: 52 Lees een boek door of over iemand met een migratieachtergrond
C = 8 | A = 8 | W = 8 | P = 8 | I = 8 | L = 8 | E = 8 | Score 8,00 = 4 sterren

90) Broer - Esther Gerritsen
Op zoek naar een boek met broers in de titel heb ik genoegen genomen met broer in de titel. Bijzonder kort verhaal, af en toe dacht ik waar gaat dit heen..nou ja het einde was dan ook apart.
Was het Boekenweekgeschenk van 2016.
- De officieuze HRC checklist: 14 Lees een boek met “Broers” in de titel.
C = 7 | A = 7 | W = 7 | P = 6 | I = 7 | L = 6 | E = 7 | Score 6,71 = 3 sterren

Gezellig verhaal over Emma die in Oostenrijk een B&B begint. Ze wordt niet meteen met open armen ontvangen, en er gebeuren wat rare dingen. De buurvrouwen aan de overkant zijn wel heel vriendelijk maar lijken of niet helemaal het achterste van hun tong te laten zien. Emma is niet voor een kleintje vervaard en weet zich staande te houden, maar wat als ze verliefd wordt, en wie is Seb nu toch eigenlijk? Heerlijk voorgelezen door Susan Muskee zelf, een grote meerwaarde vind ik dat bij haar boeken, op de juiste plekken zit de juiste intonatie en humor. Voor mij staat Susan Muskee in mijn lijstje van top voorlezers, vandaar ook de hoge waardering voor Enjoyment/Leesplezier.
C = 8 | A = 7 | W = 8 | P = 7 | I = 7 | L = 6 | E = 9 | Score 7,43 = 4 sterren

Ik las dit boek dus met de World of Thrillers leesclub maar ook met de Swappelicious leesclub
Lees mijn recensie of mijn blog over het boek.
C = 8 | A = 8 | W = 8 | P = 9 | I = 9 | L = 8 | E = 8 | Score 8,29 = 4 sterren

Wat was het gezellig die vrijdag bij de uitgeverij. We spraken uitvoerig over het boek, er was een quiz, we genoten van het lekkers dat Wendy zelf had gebakken en we lieten onze boeken signeren.
Een gezellige en fijn feelgood met een lieve, ietwat sullige, man als hoofdpersoon, genieten! Lees mijn recensie
C = 8 | A = 8 | W = 8 | P = 7 | I = 8 | L = 7 | E = 8 | Score 7,71 = 4 sterren

Inmiddels is het leesclubje waarmee ik de serie Outlander lees behoorlijk uitgedund. Aangezien we niet meer op Hebban terecht kunnen zijn we met z’n drieën verhuisd naar Discord. Daar praten we over het boek en delen onze leesvorderingen.
De planning is om het boek half juni 2026 uit te hebben. We lezen gemiddeld elke week zo’n 3 hoofdstukken, het boek heeft ruim 1100 bladzijden, vandaar..

95) Xandra - Anita Verkerk
Een tijd geleden las ik eens een boek van deze auteur en dat was niet onaardig. Het leuke van het boek vond ik dat het zich in Soest afspeelde. De plaats waar ik een groot deel van mijn jeugd en tienertijd heb gewoond. In mijn herinnering was dat boek niet onaardig, dit boek was niet noemenswaardig…
C = 5 | A = 5 | W = 4 | P = 4 | I = 4 | L = 3 | E = 4 | Score 4,14 = 2 sterren

96) Wie zoet is - Een Feelgood Five Flashverhaal
Een lief en warm kort verhaal geschreven door de Feelgood Five: Susan Muskee, Vannessa Thuyns, Lisette Jonkman, Gillian King, Marijke Vos. Het verhaal speelt zich af op Sinterklaasavond, of pakjesavond zo je wilt.
C = 7 | A = 7 | W = 8 | P = 7 | I = 7 | L = 7 | E = 8 | Score 7,29 = 4 sterren

Vrolijke, maar toch ook af en toe wat serieuzere feelgood. Babs moet van haar uitgever op retraite in de jungle van Bolivia, daar gebeurt van alles. Ze ontmoet er de ideale man uit haar dromen en uit haar boeken, maar is zo’n ideale man wel realistisch? Dat ontdekt ze in Bolivia.
- 52 Book Challenge: 15 Includes Latin American history
C = 8 | A = 7 | W = 8 | P = 8 | I = 7 | L = 7 | E = 8 | Score 7,57 = 4 sterren

Dit rode boekje van Paulien Cornelisse staat al tijden ongelezen in mijn kast, ook het blauwe vervolg overigens. Ik begon het te lezen maar vond sommige stukjes wat minder leuk. Toen bedacht ik dat Paulien haar boeken zelf inspreekt en begon ik het dus te luisteren. Dat beviel me een stuk beter. Na afloop bladerde ik het boekje nog wel even door om alle kleine tekeningetjes te bekijken, die mis je in een luisterboek natuurlijk.
- De officieuze HRC checklist: 20 Lees een boek met 'mijn' in de titel
4 sterren

Ik was, samen met nog een flink deel van The Reading Ladies, ingeloot bij de leesclub van dit boek. Dit boek moet hét boek van 2026 worden en ik denk dat dit ook best kan gaan lukken.
We mochten de auteur ontmoeten, waarvan geen foto’s omdat de auteur dit niet wil, lieten ons boek signeren . Ik was die middag op jacht geweest naar het eerdere boek van de auteur, Scheltema, Waterstones en ABC, geen van allen hadden ze het. Mijn laatste gok was The English Book Exchange en daar vond ik het boek ‘The Light Between Oceans’ en dat liet ik natuurlijk ook signeren.
Het is een prachtig verhaal wat zich afspeelt in het noorden/noordwesten van Australië, daar waar je grote farms hebt die schapen hoeden, waar de postbode meer is als de bezorger van post en waar de flying doctors mensen helpen en redden, daar waar de grote rode, dorre, droge en uitgestrekte Australische outback is. Meer wil ik er niet over zeggen, maar lees gerust mijn recensie hier.
C = 9 | A = 9 | W = 9 | P = 9 | I = 9 | L = 9 | E = 9 | Score 9,00 = 5 sterren

100) Kerstster - Hilde Veeren
Een kerst-vervolg op de drie eerdere boeken in de Cottage aan zee-serie over Molly. Molly is af en toe irritant, maar ze is ook heel erg lief en heeft een hart van goud. In dit boek doet ze van alles om kerst bijzonder te maken. Voorgelezen door Susan Muskee, dus dat heeft bij mij sowieso al een streepje voor.
C = 7 | A = 7 | W = 7 | P = 7 | I = 7 | L = 7 | E = 8 | Score 7,14 = 4 sterren

December bracht mij veel drukte, maar ik heb ook veel gelezen kan ik verklappen. Vooral op de laatste dag van het jaar las ik veel boeken, ik moest en zou mijn beide challenges halen. In mijn december blog vertel ik wat ik daarvoor deed.