Van 188 naar 18: dé grote selectie op de groslijst is gemaakt. De publicatie van de longlist met de achtttien genomineerden voor de Libris Literatuur Prijs 2026 is het eerste wapenfeit van deze jury. Wat zegt deze keuze over de voorkeuren van de juryleden? Voor ons is de tijd van vrij en blij grasduinen en lezen door de enorme stapel voorbij. Meer gericht kunnen we gaan lezen en ontdekken welke mooie, ontroerende, indrukwekkende, innemende verhalen vorig jaar zijn geschreven. We gaan samen de genomineerden lezen en ontdekken. En wellicht wat anticiperen op de selectienormen van de jury, zodat we met een goed gevulde Trechter straks naar de shortlist over kunnen. Schuif gezellig aan hier aan onze nieuwe stamtafel: het gaat nu echt beginnen!
Dit is de longlist voor de Libris Literatuurprijs 2026!

Wat vind jij van deze lijst genomineerden?
Met de longlist bekend barst ook het feest op weg naar de uitreiking van de prestigieuze Literatuur Prijs in mei echt los. De laatste achttien kanshebbers genieten naast de eer van de nominatie van meer publieke aandacht. Op donderdag 12 februari vindt traditiegetrouw in Boekhandel van der Velde in Zwolle de feestelijke avond Tussen longlist en shortlist plaats. Aanwezige longlist-auteurs worden er in interviews door studenten van Hogeschool Windesheim aan de tand gevoeld over hun laatste roman en jury-voorzitter Noraly Beyer zal een lezing geven over de staat van de Nederlandse literatuur. Dit betoog is vaak interessant omdat het hints geeft over de accenten die de jury legt bij het zoeken en aanwijzen van de uiteindelijke winnaar. Mocht één van jullie van plan zijn naar deze boeiende avond toe te gaan … laat ons graag weten hoe het is geweest!

De voorzitter van de jury is voor de meesten het bekendste gezicht van de jury: Noraly Beyer. Nieuwslezer, columnist én bevlogen lezer. In de podcast Generatie Vrouw; Drie generaties over lezen (8-11-2024) vertelt zij over hoe boeken van jongs af aan in haar leven waren: dat haar buurvrouw op Curaçao bibliothecaris was, ze als jonge lezer geen boeken had die over haar gingen en zij op het internaat waar zij als tiener verbleef niet het Dagboek van Anne Frank mocht lezen. Waar wij bij ons speurwerk naar de nieuwe LLP-winnaar misschien wel het meest aan hebben is dat Beyer niet van langdradige introducties en aanlopen is: “Dus dat loont dan toch, dat je doorzet? Ik vind dat toch wel een manco van een boek, ik wil niet zo lang wachten voordat het mij grijpt. Het moet van mij een begin hebben, waarvan ik denk: oh yes, hier ga ik mee door.”
Met dit eerste schot voor de boeg gaan we weer op pad. De voorraad is overzichtelijk en behapbaar geworden, iets waar een aantal van jullie stiekem ook op aan het wachten was. “Gelukkig wordt de lijst nu wat korter, en onze kansen vanzelf groter, hou ik wel van😉”, zei @Karen gisteren nog. De komende zes weken kunnen we gezellig verder samen lezen en onze Trechters vullen. En vertellen we vooral elkaar over onze leeservaringen. Veel leesplezier weer iedereen!

Wat is De Trechter en hoe werkt die?
De Trechter is een strategische leesuitdaging die als doel heeft de genomineerden op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs te lezen vóór de prijsuitreiking (5 van 6)
Op de challenge-plank staan nu alle 188 aangemelde titels van groslijst: je kunt dus zien hoeveel je er tot nu toe las
Bij de bekendmaking van de longlist en de shortlist verdwijnen de afvallers van de challengeplank en blijven alleen de genomineerden over
Wie slim en stategisch leest, houdt steeds kanshebbers over in zijn of haar Trechter. Maar bij dat leeglopen van de Trechter kan je een aantal - of alle - gelezen titels kwijtraken en je persoonlijke challenge-score dus slinken.
Hoe het ook loopt: je hebt altijd twee maanden de tijd om je persoonlijke uitdaging te voltooien.
Buiten dat leesspel is het een erg gezellige manier om samen naar de bekendmaking van de nieuwe LLP-laureaat toe te leven!
De zoektocht is begonnen! Ga je mee op pad?
🚨Voor wie het leuk vindt om de uitdaging met ons aan te gaan: in de Hebban-App hebben we de uitdaging Libris Literatuur Trechter 2026 aangemaakt. De code is MOJMD . Het doel van de uitdaging is vóór de prijsuitreiking op 11 mei vijf van de zes genomineerden van de shortlist te lezen.
Extra informatie en bronnen voor bij het speuren 🔎:
In ons Hebban-account vind je de gehele groslijst als boekenplank. Deze blijft in tact en compleet ter inspiratie, ook na bekendmaking van de long- en shortlist.
Een compleet overzicht van alle shortlist-genomineerden van de Libris Literatuurprijs tot nu toe geeft een handig overzicht van de keuze van jury’s in het verleden.
Extra informatie over de prijs is te vinden op de website van Libris Literatuur Prijs.
Hoe staat het met jouw Trechter-score?
En welke titels ga je zeker lezen voor de shortlist?
Bronnen informatie en afbeeldingen: Libris Literatuur Prijs, Hebban, Volkskrant