26 januari, hoog tijd om mijn eerste blog van het jaar te plaatsen. En waar kun je dan het beste voor kiezen? Juist, een overzicht van de challenges die ik dit jaar aanga. Of niet (meer) aanga, want sommige jaren liep het echt de spuigaten uit… Wie bedenkt toch altijd die leuke projecten waardoor ik steeds op zijpaadjes beland en ik nog steeds honderden ongelezen boeken in huis heb?
En dus … ga ik voor het eerst niet meer alle Boeken van de Maand lezen. Sinds de lancering in september 2023 waren het er 28 en ik heb te weinig toppers ontdekt om hiermee verder te gaan. Te vaak drie sterren, te vaak het idee dat de keuze van de Hebban Crew niet aan mijn leessmaak tegemoetkomt. De samenwerking met Mezza heeft me heel even doen twijfelen, maar nee, ik ga een Boek van de Maand alleen nog lezen wanneer het helemaal in mijn straatje lijkt te passen.
De GV100 van 2025 wordt mijn laatste, ik moet alleen nog De complete Kronieken van Narnia afvinken. Na het titanenwerk met de lijst van 2024 is elke volgende editie niet meer zo heel lastig, maar ik bots elke keer op titels die totaal mijn ding niet zijn (naast een aantal toppers die ik ontdekt heb). Ik blijf zeker weten met veel plezier jeugdboeken lezen, maar ga de inspiratie elders halen.
Daarnaast ga ik de challenges in de app beperken en een keertje geen handenvol extra uitdagingen voor mezelf bedenken.
Wat doe ik dan wel? Ik ga zoveel mogelijk LUEK’erds lezen dit jaar!
In 2024 is het me gelukt om 24 boeken uit eigen kast te lezen, al moest ik in december een gigantische inhaalslag doen. In 2025 wist ik deze uitdaging ook succesvol af te ronden met 25 titels, maar opnieuw kregen de meeste boeken pas in de laatste maanden van het jaar hun vinkje.
Wie mij volgt, weet dat ik de voorbije tien jaar al heel veel boeken heb weggedaan. Dozenvol gingen naar vriendinnen, naar een toffe Little Free Library, naar buren en familie. De laatste grote opruimactie dateert van een paar maanden geleden, de boekenchaos behoort eindelijk tot het verleden. Alles in de boekenkamer mag voorlopig blijven. Een groot gedeelte ervan moet ik nog lezen, maar dat komt, stap voor stap, vanaf 2027 maak ik er echt werk van.
Hoezo 2027? Ga ik in 2026 dan niet lezen? Natuurlijk wel. Ik heb beneden (in het zicht) twee dozen verzameld met een honderdtal boeken die weg mogen zodra ik ze gelezen heb. Het idee is om die klus tegen eind december geklaard te hebben. Zelfs ik besef dat het niet mogelijk is om in één jaar zoveel LUEK’erds te lezen, met alle nieuwe boeken die verschijnen en alle verleidingen die op de loer liggen. Goed selecteren is dus de boodschap, nog meer boeken ongelezen wegdoen. In januari ben ik trouwens al goed opgeschoten met de inhoud van de dozen. En om op de goede weg te blijven, ben ik van plan om binnenkort een blog aan te maken met een maandelijkse update (hopelijk wordt dat een goede stok achter de deur).
Bij Ine meldde ik al dat ik dit jaar probeer 2 x 26 LUEK’erds te lezen. Vier of vijf zulke boeken per maand, dat moet naast nieuwe titels (aankopen, recensie- en leesclubboeken) en luisterboeken toch echt haalbaar zijn. Echt dunne boeken schieten er na de race van de voorbije twee jaar niet meer over, dus ik ga nog maar een keer proberen wat extra uren in de dag te stoppen. Een positieve bijwerking van al die ongelezen boeken is dat ik kan meedoen met ‘In 2026 elkaars favorieten van 2025 lezen’. Nancy en Esther steken er zoveel werk in, dat feestje wilde ik natuurlijk niet missen.
Ik zou bijna willen vragen of ik volgens jullie die 52 LUEK’erds haal, maar nee, ik zette jullie in mijn vorige blog al aan het gokken. Voor wie het gemist zou hebben: Na sluiting van het gokkantoor zorgde een keuzelijstje van Daf ervoor dat ik later dit jaar De kunst van het veldspel ga lezen. Als er iemand net als Ursula en Kitty wil aansluiten, dan kan dat natuurlijk, we hebben nog niet beslist wanneer we gaan lezen en onze leeservaringen delen.
Zo, blog klaar, iets langer geworden dan gepland. Tijd voor een afsluitende vraag: Wat wordt jullie grootste leesuitdaging in 2026?
Naar de inhoudstafel van 'Met mijn neus in de boeken'