Wat een leuke vraag! Ik las alledrie de boeken en ze behoren tot mijn favorieten. Wat jullie schrijven over het 'voortslepen', 'kabbelen', dat heb ik wel bij MM&T ervaren, niet bij Kruispunt en De Bijensteek. Ik probeer te verwoorden wat ik zo mooi vond aan deze boeken, waarbij ik trouwens De Bijensteek duidelijk minder mooi vond dan MM&T en Kruispunt. Ik denk dat het te maken heeft met de tijdsgeest van de boeken, de jaren 70-80 waren voor mij als '65-er ook de vormende jaren, dus veel herkenning. En ik hou erg van coming-of-age. Ik hou ook heel erg van het gewone in de literatuur, mits de schrijfstijl me aanspreekt. Bij Harstad heb ik dat heel erg, zijn schrijfstijl vind ik erg prettig, word er een beetje blij van, kan me erin onderdompelen. Van Franzen herinner ik me ook, behalve de fijne schrijfstijl, de ironie/humor waarmee hij de personages neerzet. Voor mij voelen deze boeken als een reis, ik stap in en dompel me lekker onder in de wereld van Harstad en Franzen (veel minder in de wereld van Murray). Dat het dan niet altijd even spannend is, soms voortkabbelt, dat vind ik prima. Ik heb geduld…
Het andere aspect van jouw vraag, het feit dat AI een antwoord geeft waar je als vrager zeker wat mee kunt, ik blijf het eng vinden en heb soms letterlijk de neiging om te zeggen, laat AI zich er niet mee bemoeien, wij mensen kunnen dit antwoord zelf ook heel goed formuleren (al moet je dan wel wat meer zoeken denk ik). Ik ga zelf niet graag op AI af voor dit soort vragen, dan mis je toch de beleving die mensen hebben bij het lezen van boeken. Maar wel grappig dat AI zijn info op oa Hebban haalt. Waar gaat dit naartoe………………..???