Een nieuw jaar en weer een verse blog om te schrijven. Het moet ‘er even tussendoor’, want nog steeds staat mijn leven in het teken van de komende verhuizing. En er stond ook nog een vakantie in Spanje gepland. Die was ruim een half jaar geleden al geboekt, niet wetende dat we in dezelfde periode zouden gaan verhuizen.
Het was dus nieuwjaar en de sneeuw kwam en bleef. Het leverde prachtige plaatjes op, maar ook een hoop ongemak. We konden met de trein nog op Schiphol komen, maar kwamen er niet meer weg. Het werd een extra nacht in een hotel in de buurt. De volgende dag konden we wel vliegen, met een vertraging van 5 uur. De vakantie in Spanje was bijzonder en avontuurlijk en het huisje in de bergen was mooi maar koud! De laatste dagen hebben we doorgebracht in een hotel in Malaga waar de temperatuur een stuk beter was.
Van het lezen op vakantie stel ik me altijd veel voor, maar op een of andere manier is het toch minder dan gehoopt. Het aantal boeken dat in mijn blog als uitgelezen komt is deze maand voor mijn doen erg weinig.
Wat las ik uit de afgelopen weken?

Het tweede deel uit een serie van drie die ik van mijn moeder heb geleend. Korte persoonlijke verhalen van verschillende mensen die het Duinhuisje op Vlieland huren. Leuk en interessant om te lezen, want Van der Meer geeft je als lezer een korte blik op hun leven.
Na Ooit zal je het begrijpen was ik fan van Grimaldi. Ook haar Weet je nog vond ik erg mooi. Onlangs kwamen er twee boeken van haar uit. Onder de sterren en Groter dan de hemel, en beide boeken heb ik geluisterd. Misschien komt het als luisterboek toch iets minder over, want de verhalen zijn mooi, maar bliezen me niet omver.
In Groter dan de hemel wordt het verhaal afwisselend verteld door Elsa en Vincent, die beiden bij dezelfde psychiater komen en elkaar in de wachtkamer ontmoeten. Janine van den Bosch is de voorlezer en ze doet het goed, maar een mannelijke voorlezer erbij voor de stem van Vincent was wel prettig geweest.
Het verhaal zelf zit goed in elkaar en het is vooral mooi om te zien hoe de personages omgaan met hun trauma’s en daardoor groeien gedurende de tijd waarin het verhaal speelt.
Eindelijk eens tijd om dit Boek van de maand te lezen. Het zat voordat het BVDM werd al in de Bookchoice selectie en stond zo al lang te wachten om gelezen te worden. Deze vakantie bleek het juiste moment. Ik vond het een mooi opgebouwd verhaal, hoe het zit met de titel is eerst onduidelijk maar wordt tijdens het verhaal verklaard. De wisselende perspectieven helpen mee om het lezen interessant te houden. Het is niet heel spannend, maar de psychologische spanning en de tijdsdruk houden het boeiend tot het einde.
Tot zover mijn voornemen om even geen Engelstalige boeken te lezen via Netgalley, want toen ze me mailden om te vragen of ik de nieuwe roman van Daisy Wood wilde lezen, zei ik geen nee. Het is een vervolg op een ander boek dat ik van haar mocht lezen. In The forgotten bookshop in Paris vertrekt de vrouw van het hoofdpersonage naar de Provence en verdwijnt uit het verhaal. In The secrets of Provence wordt haar verhaallijn opgepakt en lees je mee met haar leven als ze moet vluchten voor de Nazi’s maar haar werk voor het verzet niet opgeeft. Prachtige historische roman met twee tijdlijnen.
Er bestaat een boek met de titel: Vrouwen die lezen zijn gevaarlijk. En dat is van toepassing op dit boek. Vier Amerikaanse huisvrouwen doen alles volgens de regels van de heersende maatschappij. Ze trouwen, krijgen wel (of geen) kinderen en zorgen voor hun man en het huishouden. Maar er broeit iets, ze missen iets. Als ze samen een boekenclub vormen het boek: The feminin mystique gaan lezen, realiseren ze zich dat wat ze missen, ze zelf kunnen aanvullen. De vrouwen komen elk op hun eigen manier in opstand.
Het boek geeft goed de tijdsgeest weer (jaren ‘60 van de 20ste eeuw) en laat zien dat vrouwen zich lang hebben weggecijferd ten opzichte van de man.
Vorig jaar deed ik mee aan een vooruitleesactie rondom het eerste deel van de politieserie De Mergelmoorden. Het boek eindigde met een cliffhanger. Zo leuk om een e-mail te krijgen van de uitgeverij met de vraag of ik het tweede deel ook wil lezen.
Een heerlijke thriller voor op vakantie. Eindelijk wat antwoorden op wat er is gebeurd in Limburg en daarbij een nieuwe cold-case die als tweede verhaallijn in het boek zit. En hoewel die verhaallijn een lange aanlooptijd heeft voor het spannend wordt, is het einde de moeite waard. En dan aan het einde van het boek zijn er nog steeds vragen en is het reikhalzend uitkijken naar het derde boek.
Vorig jaar mocht ik als een van de eersten Als scheuren in de aarde lezen en daarna aanwezig zijn bij een meet en greet met de auteur. Een prachtige en hartverscheurende roman.
Nu zag ik dat haar nieuwe boek uit zou komen in januari. Maar het ebook was er al eerder en met een introductieprijs kocht ik het direct. Een verhaal met twee perspectieven en drie tijdzones die elkaar constant afwisselen. Lang blijft vaag wat er nu precies is gebeurd waardoor Catherine in dissociatieve toestand terecht is gekomen. Op een gegeven moment snap je als lezer wat er is voorgevallen, maar het hoe en wat komt in kleine delen uit de verhalen. Indrukwekkend en meeslepend.

En dat waren de titels van de boeken van afgelopen weken. Geen luisterboeken deze keer, dat is er niet van gekomen. Inmiddels luister ik wel weer en ben ook best aardig aan het lezen. Daarnaast fröbel ik wat met een Reading journal. Dat heb ik al eens eerder geprobeerd en vervolgens heel snel opgegeven. Deze keer lijkt het een langer leven te hebben. Met wat inspiratie onderzoek op Pinterest, google en Youtube is het best leuk om creatief bezig te zijn met het lezen.
Nog een klein weekje en dan duik ik weer in de verhuisdozen en gaat het verplaatsen beginnen. Nog even rust.
Wanneer ik aan een nieuwe blog toe ga komen? Geen idee, maar ik kom terug. Beloofd!