Ik begin er nu wat uit te raken wat Graphic novel is en wat strip is. Sangoma, de verdoemden van Kaapstad reken ik dus als Graphic Novel. Een compleet verhaal in 144pg’s.
Caryl Férey en Corentin Rouge zijn terug nobele onbekenden voor mij als het over stripverhalen gaat. Van beide nog niets gelezen, of zeg maar van alledrie. Hij staat niet op de cover maar Alexandre Boucq heeft ook bijgedragen aan deze graphic novel.
Sangoma speelt zich af in Zuid-Afrika. Meer bepaald zo’n 20j nadat de apartheid werd afgeschaft. De ongelijkheid blijft en de bevolking is nog steeds Blanke eigenaars met Zwarte arbeiders. De zwarte Sam wordt dood teruggevonden op de Pienaar wijngaard en luitenant Shepperd probeert de zaak op te lossen. Maar het wordt ingewikkeld met conflicten, familiegeheimen, hekserij en de verdwijning van een baby.
Het verhaal leest wel vlot. De strijd tussen blank en gekleurd wordt zeer dreigend in beeld gebracht. Op vele tekeningen zie je hun strijd om gelijkheid te verkrijgen.
De naam op de cover Sangoma verwijst naar een traditionele genezer die spirituele en fysieke genezing bied. Dit via voorspellingen en kruiden. Maar soms ook in duistere krachten die met illegale, menselijke middelen ziektes zou kunnen genezen.
Ik vond het dus wel goed. Er is een luikje politiek aanwezig maar merendeel van het verhaal gaat over die rassenstrijd. Ook vooral die politieagent die in dit buskruit zijn zaak moet onderzoeken maar van beide kanten wel wat tegenkanting ondervind.
Een tekenstijl die mij wel aanspreekt en waar vooral de mimiek van de personages zeer goed in beeld gebracht wordt.

Link naar inhoudsopgave