In de laatste brochure van 2025 van Deltas stonden twee kookboeken die me meteen aantrokken. Dit boek, Bali, is volgens mij een herdruk want deze uitgave heeft een zachte kaft en geen harde zoals de andere landen/streek kookboeken hebben. Volgens mij heb ik het boek met de harde kaft uitvoering ook wel eens bij de boekhandel zien liggen.

Over het boek
Dit prachtige kookboek neemt je mee op vakantie naar het populairste eiland van Indonesië: Bali! Maak kennis met de traditionele Indonesische keuken met gerechten zoals 'gadogado', een groentesalade met pindasaus, 'sambal udang', garnalen in een pittige sambal en 'ayam goreng', gemarineerde, gefrituurde kip. De vele vegan, glutenvrije en raw food restaurants maken Bali overigens het walhalla van foodtrends. Wat dacht je van bao buns met pulled jackfruit of een burger met teriyakitempé? Naast de ruim 50 recepten waan je je dankzij de interessante reisverslagen, insidertips en sfeerbeelden zo op het eiland. Het perfecte cadeau voor elke keukenprins of -prinses! Selamat makan - eet smakelijk! Paperback-uitgave gedrukt op kwalitatief papier.

Over de auteurs
De auteurs, Sara Richter en chef-kok/foodblogger Nico Stanitzok, hebben samen een boek geschreven wat niet alleen vol staat met recepten maar ook gevuld is met informatie over Bali, reisinformatie, maar ook als je er wat langer zou willen verblijven en natuurlijk informatie over specifieke ingrediënten.
Sara woont al zes jaar met haar Balinese partner Wayan en haar twee straathonden Nasi & Full Moon in een klein strandhuisje op Bali. Als de schrijfster niet bezig is een nieuw idee te realiseren, is Sara te vinden in de buurt van de oceaan: boven water tijdens het surfen, onder water tijdens het freediven of gewoon tijdens een strandwandeling. Ze is levenslustig, altijd klaar voor het volgende avontuur en kent het eiland als haar broekzak.

Mijn kookervaring
Het was een genot om dit boek door te bladeren en een keuze te maken uit de diverse gerechten die erin staan. Zelf ben ik twee keer naar Bali geweest en het eten daar, bij de diverse kleine restaurantjes is altijd goed bevallen. Nooit last gehad van Bali-blues.
Als eerste besloot ik dat ik voor Mie Goreng zou gaan, mie vinden we altijd lekker en je kan dit op zoveel manieren klaarmaken en het is ons nog nooit tegengevallen. Ook deze mie goreng was erg lekker. Ik maakte niet zelf de sambal die nodig was in het recept maar gebruikte gewoon een potje wat ik ook altijd bij mijn nasi goreng gebruik.
Bij de toko vond ik de Thaise sjalotten waar het recept om vroeg, maar anders kan je ook gewoon normale sjalotten gebruiken.

Het tweede gerecht dat ik maakte was Babi Kecap, ook hier geen hele ingewikkelde ingrediënten voor nodig, wederom de Thaise sjalotjes, verder bird’s eye chilipepers, die ik verving door een rode peper, en hetgeen wat lastiger was om te vinden was de varkenslende. Ik verving dit door varkensfilet.
Toen mijn huisgenoten erachter kwamen dat dit een gerecht was wat helemaal zou moeten droogkoken vroegen ze of ik het toch niet helemaal kon laten droogkoken omdat ze graag een sausje bij het vlees wilden. Ik testte het vlees voordat de saus helemaal was ingekookt en serveerde het met komkommersalade en witte rijst. Het smaakte ons prima!

Als derde gerecht maakte ik Ayam Goreng, gemarineerde en gefrituurde kip. De kip werd eerst voorgekookt in een kruidig mengsel van onder andere kurkuma en kokoswater. Daarna werden deze kippenpoten gefrituurd in kokosolie. We vraten onze vingers er bijna bij op zo lekker waren deze drumsticks! Deze gaan zeker nog eens op het menu komen.

Boekdetails:
Ik bedank Centrale Uitgeverij Deltas voor het mij toegezonden recensie-exemplaar.