Voor een bijzonder leesavontuur neemt het boek je op diverse manieren mee: met een ruimteschip naar vreemde nieuwe werelden, in de teletijdmachine stappen naar vervlogen tijden, door een kleerkast een fantasie wereld instappen, of met wat meer gewone middelen zoals het vliegtuig, de trein of de auto naar alle uithoeken van de wereld.
Maar voor een uniek perspectief hoef je vaak niet zo ver van huis: bekijk de wereld eens door de ogen van de gehandicapte medemens! Verbaas je over hoe zij in het leven staan en hoe ze zich bewegen in een wereld die vaak geen rekening met ze houdt.
De volledige titel van de categorie is: Lees een boek over een persoon met een lichamelijke of geestelijke beperking.
Ik heb hieronder per categorie een selectie gemaakt van interessante titels uit de literatuur, thrillers, YA en non-fictie. De covers kunnen aangeklikt worden. Heb je zelf nog tips? Reageer dan hieronder in dit topic!
👁 Blind 👁

-Als je het licht niet kunt zien (Anthony Doerr) = oorlogsboek over blind meisje in Frans dorpje
-De stad der blinden (José Saramago) = dystopisch boek over stad waar mensen op onverklaarbare wijze blind worden
-Het instituut (Vincent Bijlo) = semi-autobiografisch boek over 13-jarige jongen die zich overal buitenstaander voelt, zowel thuis als op blindeninstituut
-Het wereldje van Beer Ligthart = jeugdboek over een jongen die door een ongeluk van het ene op het andere moment blind wordt
👂 Doof 👂

-Zoals onder water (Sara Nović) = portret van een dovengemeenschap, met perspectieven van dove pubers en horende/dove ouders
-Doof! (Manon Spierenburg) = humoristisch geschreven autobiografie van een vrouw die pas laat ontdekt dat ze echt doof is en dat in eerste instantie ontkent
-Kolja (Arthur Japin) = Roman over een dove Russische man die de toedracht van het overlijden van een van zijn pleegvaders onderzoekt
- Ongehoorzaam (Whitney Gardner) = YA-roman over doof meisje
-Spijkerschrift (Kader Abdolah) = Roman over Iraanse man en zijn dove vader.
👨🦽 Rolstoel 👩🦽

-[Het leven loopt op rolletjes](https://www.hebban.nl/boek/het-leven-loopt-op-rolletjes-lucille-werner) (Lucille Werner) = Autobiografisch relaas van de Nederlandse televisiepresentatrice
-Cliënt E. Busken (Jeroen Brouwers) = In dit boek zit de hoofdpersoon in zijn rolstoel in een gesloten instelling, waar hij scherp observerend piekert en denkt over zijn omgeving
-Joe Speedboot (Tommy Wieringa) = De verteller van het verhaal is na een ongeluk invalide geraakt en heeft zijn spraakvermogen verloren
-Laag vliegen de helden (Paolo Bouman) = YA-roman over regisseur die in rolstoel belandt, maar nieuw doel vindt in het bestrijden van onrecht
-Geluk bij een ongeluk = Feelgood over een jonge vrouw die na een ongeluk in een rolstoel terechtkomt. Zij is een cynicus die hulp krijgt van een zeer optimistische hulpverlener.
🤔 Overig 🤔

-Zondagskind (Judith Visser) = Een autobiografische roman over een autistisch meisje dat niet praat, en haar eigen weg vindt in het leven
-Welkom in het Rijk der Zieken (Hanna Bervoets) = Boek over chronisch vermoeid zijn
-Beperkt volmaakt (Jolanda Doornbos) = Non-fictie over opgroeien met verstandelijk beperkte ouders
-In mijn hoofd (Sharon M. Drape) = Cerebrale Parese houdt Melody gevangen in haar eigen hoofd, waardoor ze aan niemand kan vertellen wat ze denkt en voelt
-Het genie in de muizenval (Daniel Keyes) = SF-roman over een man met laag IQ die slim wordt door een operatie

-Dit is geen boek van een meisje zonder armen en benen (Eva Eikhout) = Non-fictie over een vrouw met te korte armen en benen door aandoening.
-Negentien Negentien (Aline Sax) = Psychologische roman over WO I-overlevende met PTSS en lichamelijke beperking
-Zomervacht (Jaap Robben) = Het gaat over een 13-jarige jongen die de verantwoordelijkheid krijgt over zijn verstandelijk en fysiek gehandicapte broer.
⭐ Mijn favorieten ⭐
Uit het lijstje hierboven zijn de volgende titels favoriet bij mij:
Zoals onder water: De schrijfster Sara Novic is net als ik doof. Zij beschrijft hierin heel overtuigend het leven in en rond een Amerikaanse dovengemeenschap. Daar heb ik zelf deze korte recensie over geschreven.
Het genie in de muizenval: Heb ik in het Engels gelezen onder de titel Flowers for Algernon. Ondanks het label SF komt er afgezien van een IQ-verhogende hersenoperatie verder geen enkel SF-element in voor. Charlie houdt op verzoek van de wetenschappers een dagboek bij zodat ze zijn vorderingen kunnen volgen. Het is dat dagboek dat je als lezer volgt. Het is heel boeiend om te zien hoe zijn taalgebruik en persoonlijkheid verandert. De korte zinnen vol taalfouten veranderen in mooiere zinnen, en je merkt dat Charlie dingen steeds beter gaat begrijpen. Zoals bv dat zijn collega's hem altijd in de maling namen met vervelende grappen en hij dat niet door had. Het boek eindigt bitterzoet, maar hoe zal ik hier niet vertellen. Een Hebban-recensie zegt m.i. terecht dat het een herdruk verdient.
Joe Speedboot: Het komt niet vaak voor dat ik helemaal word meegesleept in het verhaal. Eigenlijk snap ik niet zo goed waarom ik hierna niet meer boeken van Wieringa heb gelezen.
Veel leesplezier !!