🇸🇪 Goedemiddag allemaal ,
Ik hang de Zweedse vlag vandaag maar even uit, want iedereen heeft het boek in huis - e i n d e l i j k 🥳 - én is door Schulman meegenomen naar Zweden, naar Stockholm en een vakantiehuis en een meer om precies te zijn. Verder houden we onze kiezen over de roman natuurlijk nog even stijf op elkaar 🤐. Ik weet het: ik vind het ook reuze moeilijk maar we zijn hier nog even spoilervrij bij elkaar.
Dat betekent niet, dat we het niet over de buitenkant van het boek mogen hebben. De eerste opwarmvraag gaat over de cover en velen van jullie hebben daar al je licht over laten schijnen. Onze kaft, die de Bezige Bij heeft overgenomen van de originele, Zweedse keuze, roept vooral emoties op. @Tineke Fraij en @Richelle voelen “eenzaamheid” als ze naar het beeld kijken.Net als @Katja van Neer overigens, al vindt zij ook dat het “iets ongrijpbaars en mysterieus” uitstraalt..
“Mysterieus” is de diepblauwe cover ook voor @Rene van der Sanden, “erg mysterieus” zelfs. En dat mysterie wakkert de gedachten en emoties aan. @Arianne is er meteen niet gerust op en vindt “het vrij onheilspellend: nachtelijk, alleen”. Net als bij @ikkediana , bij wie het tafereel een ‘angstig gevoel” oproept. “Ik voel beklemming en eenzaamheid”, vat @Sanne haar indruk samen.
Laten we de cover er nog eens bij pakken:
“Het omslag is wat donker, ik vind het wel mooi en ook passend bij de tekst over het boek”, vindt @Mirjam Brondsema . En zoals ook @Saskia Jacobs Labree terecht zegt, is die “heel donker” en roept deze daardoor voor haar associaties op met de avond of iets dat “wellicht in de nacht” is gebeurd.
Met de letters verdwenen is in ieder geval goed zichtbaar dat de cover uit twee afbeeldingen bestaat: een heldere, nachtelijke sterrenhemel boven bomen én een roeibootje op het water met een jochie erin. “Het bootje met daarin een kind roept een gevoel van kwetsbaarheid en eenzaamheid op”, beschrijft @Karen Steyaert haar gevoel erbij. Eenzaam lijkt hij zeker: dat jongetje in zijn boot steekt helder wit af tegen het diepe donkerblauw van de nacht en het water. Alsof het licht van een volle maan hem in het duister uitlicht. Hebben jullie het bootje ook nog van dichterbij gekeken? Ik weet niet of er onder jullie watersporters zijn, maar als zeilliefhebber valt me iets op …

Wat er ook aan de hand is - we gaan er later achter komen dus 🤐 - het serene beeld dat de cover in eerste instantie lijkt, roept toch unheimische gevoelens op: @Marga van der Vegt krijgt “het gevoel dat het kind voor iets vlucht of weg wil komen . Alsof hij/zij zich niet veilig voelt”. Hoe anders is dat bij de enige afwijkende cover, die bestemd is voor de Noorse lezers markt. Daarop zien we gewoon een jongen, op de rug gezien, op een zomerse dag aan het water, waar dan wel weer wat onweerswolken lijken samen te pakken. “Ik vind het een typisch Scandinavische voorkant. Op de Noorse vorm na eigenlijk. (…) Ik vraag me direct wel af waarom de Noorse variant zo afwijkt?” vraagt @Gwennie zich net als @Arianne dan ook terecht af.
Anders en verder dan dat de covers specifiek zijn gekozen voor de verschillende lezersmarkten zullen we nu niet komen. Mocht je nieuwsgierig zijn naar een het hoe en waarom van een cover, kun je altijd in de colofon kijken. Daarin staat altijd vermeld wie of welk bureau verantwoordelijk is voor het omslag-ontwerp en of het bijvoorbeeld een bewerking is van een bestaand beeld, schilderij, foto, landschap of noem maar op. Daar zie je dat onze omslag is ontworpen door de Zweedse Sara Acedo. De Noorse cover is van de hand van Lyn Randle, die ook al tientallen covers heeft bedacht. Het kan je zo dus op weg helpen. En het levert soms een leuke ontdekkingsreis op.
Heel tof om jullie antwoorden op de eerste opwarmvragen te lezen 😊: alleen al de cover levert de nodige gespreksstof. Dat belooft nog wat voor de discussie-vragen!
Daar zullen we echt nog even geduld voor moeten hebben. Ter lering en vermaak zal ik jullie dinsdag bijpraten over het volgen van een leesclub op het Forum - hoe je goed je notificaties instelt bijvoorbeeld. En woensdag volgt dan de voorpretvraag: die is gewoon bedoeld om elkaar verder te leren kennen, als spielerei en je hoeft daarvoor het boek dus nog NIET uit te hebben!
🇸🇪 Echt, mijn Zweeds wordt met de dag beter 😅 Is er hier iemand die die taal machtig is?