Met Sytse Algera en Przemyslaw Klosin kan ik terug twee onbekende stripfanaten op mijn lijstje zetten. Van beide heren nog niets gelezen maar mij nu wel gewaagd aan hun strips over Vluchtelingen. Onze bib heeft er twee van in huis maar, volgens mijn opzoekwerk, zijn er drie strips in deze reeks reeds gemaakt.
In deze reeks volgen we enkele politieagenten die de criminaliteit proberen te onderdrukken. Criminaliteit die voortkomt van hen die zich voordoen als vluchtelingen maar enkel maar uit zijn om rijk te worden op de rug van hun medemens.
Een reeks die gaat over mensensmokkel maar ook over de keuze tussen goed en kwaad, en het verplicht meegetrokken worden in een maalstroom van problemen.
Een stripreeks met een kern van realiteit. Zo staat het op de achterkant en ik kan dit zeker beamen. De vluchtelingenproblematiek die we kennen en waar criminelen van misbruik maken op de rug van hen die een beter leven zoeken voor hun gezin.
Niet overdreven spannend deze reeks maar het verhaal kabbelt lekker weg. Op elke pagina hangt er wel altijd een nevel van dreiging of zelfs van agressie.
Het verhaal is goed te volgen en de tekeningen tonen alles wat gezien moet worden.
Meer moet dat soms niet zijn.

Inhoudsopgave 2026