We moeten voorzichtig zijn met verzameldrift OCD noemen. OCD is een stoornis die het leven in ernstige mate kan beïnvloeden, omdat je doordringende negatieve gedachten hebt die alleen onder controle gehouden kunnen worden met dwangmatige rituelen. "Als ik mijn handen niet drie keer drie minuten was, word ik ziek." "Als ik de deur niet tien keer open en dicht doe voor ik vertrek, wordt er ingebroken." En dat is heel moeilijk te behandelen, omdat het in weze een poging tot zelfbescherming is. Dat kan zich ook uiten in het compulsief verzamelen van dingen, of het op een bepaalde manieren omgaan met een verzameling, maar dat is niet de kern van OCD.
Binnen de verzamelwereld zie je naar mijn ervaring iets anders. Autistische mensen met intense interesses, bijvoorbeeld. Hun verzameling is hun fiep. Dat maakt ze gelukkig en het is een veilige plek om zich naar terug te trekken als ze overprikkeld zijn. Maar er zijn ook mensen die verstrikt raken in een net van consumptie, omdat ze bij een groep willen horen en het bezitten van bepaalde dingen status geeft. Al die meiden op BookTok, met ontiegelijk veel ongelezen boeken, zijn daar een goed voorbeeld van. Ze kopen boeken omdat iedereen ze leest, maar komen er niet aan toe om ze allemaal te lezen, omdat ze zo druk zijn met nieuwe aankopen en shelfies delen (want dat levert status op binnen de groep). FOMO - Fear Of Missing Out - komt ook veel voor. De angst om een kans te missen en die nooit meer te krijgen.
Wat betreft uitgaven, wat problematisch is of niet hangt af van de situatie. €6000 op een inkomen van €18.000 is iets heel anders dan €6000 op €180.000. Als alle lasten worden betaald, er geen schulden zijn, de persoon zichzelf niet verwaarloosd, er een gezonde financiële buffer is en er voldoende geld opzij wordt gezet voor later, wat is dan precies het probleem? Er zijn wel meer mensen die gemiddeld €500 per maand uitgeven aan leuke dingen, maar bij hen is het dan aan horeca, uitjes etc. Zolang er genoeg tijd, geld en energie overblijft voor alle andere belangrijke dingen in het leven, is er geen probleem.