Van de stripartiest Alcante heb ik al enkele strips gelezen. Denk daarbij aan Lao Wai en de reeks Complot. Van zijn werkkameraad Munoz heb ik niets gevonden dat ik al gelezen heb.
Daar kwam verandering in met de graphic novel GI Gay.
Dit boek neemt ons mee naar het moment waarop de VS de oorlog verklaard aan Japan na de inval op Pearl Harbor. Alan een jonge psychiater, briljant maar wat aan de saaie kant, wordt onder druk gezet van de vader van zijn verloofde om in te treden in het leger. De vader is generaal op rust en Alan laat zich overhalen om zich in te schrijven bij de marine. Zijn belangrijkste taak is het selectieproces van de rekruten. Mensen met ziektes, alcoholproblemen of kleptomanie horen niet thuis in het leger . Homoseksuelen worden in het gunstigste geval als ziek aanzien maar kunnen evengoed als crimineel in de cel belanden. Wanneer Alan Merle leert kennen staat zijn wereld op zijn kop.
Een 120pg lange GN die ons meesleurt naar de oude waarden in het leger. Al wie homo is wordt geweerd. Alan wordt mooi in beeld gebracht als jongeman die door Merle aan het denken wordt gezet over zijn eigen geaardheid. De oorlog is wel aanwezig in dit verhaal maar dan meer om vulling te geven als achtergrond van het echte verhaal. Dat verhaal is de omgang met elkaar, met mensen met andere geaardheid. Mooi in beeld gebracht, leest lekker vlot . Er werd zelfs een fragment van een echte toespraak van president Obama gebruikt in het verhaal.
Een verhaal met wat verschillende lagen en een aanrader om eens te lezen.

Link naar inhoudsopgave 2026