De eerste week van januari begon met een dikke laag sneeuw. Prachtig om te zien, maar ook vet onhandig. Mijn sollicitatiegesprekken werden dan ook op het laatste moment toch online gehouden. Het maakte gelukkig geen verschil: 2 februari start ik met mijn nieuwe baan als onderzoeksassistent bij UMC Utrecht! Ik heb er veel zin in. En de reistijd in de trein kan ik mooi gebruiken om te lezen!
📚 9/ 100 HRC
Ik zette traditiegetrouw mijn Hebban Reading Challenge weer op 100 boeken. Ik maakte een vliegende start en dat geeft vertrouwen dat ik dit jaar misschien eindelijk weer eens mijn doel ga bereiken!
✅ 7/ 52 OHRC - checklist
Dit jaar vink ik ook mee met de Officieuze HRC checklist en ook daar ben ik meteen goed van start gegaan. Ik heb al 7 vinkjes kunnen zetten en loop daarmee voor op schema!
Ik luisterde deze maand een boek van een schrijver van wie ik niet eerder iets las (nr. 9), Julie Klassen. Ik luisterde Kerst op Ivy Hill, daar was ik met kerst mee begonnen maar ik had m niet op tijd uit, dus nam ik het boek mee in het nieuwe jaar. Ik vond het een fijn boek om voor het slapen naar te luisteren, dus ik ben van plan om de andere Ivy Hill boeken ook te gaan luisteren. Vacht! stond al even op mijn lijstje en daar kon ik mooi een boek met een titel bestaande uit één woord (nr. 51) aftikken.
Vervolgens maakte ik een reis naar de toekomst (nr. 3) met Wat we kunnen weten, het verhaal speelt zich af in 2119 na een klimaatramp. Ik had gedacht dat het boek meer zou verhalen over het veranderde klimaat en de gevolgen daarvan, maar het is meer de setting dan het verhaal. Ook al was het niet precies wat ik ervan verwachtte, ik vond het wel een goed boek. Van Ian McEwan las ik deze maand ook nog Boetekleed, waarmee ik terug het verleden in ging en een boek las waarin brieven geschreven werden (nr. 5) Ik reisde ook nog met Johan Fretz naar Suriname (nr. 28) in het boek Onder de Paramariboom, waar hij voor het eerst naar het geboorteland van zijn moeder bezoekt. Dit boek lag sinds Nederland leest! al op me te wachten, maar ik was er eerder maar niet aan toegekomen. Blij dat ik het nu alsnog opgepakt heb, want ik vond zowel de daadwerkelijke als de innerlijke reis die hij maakt interessant om te lezen. Prettig geschreven ook.
Daarna stapte ik over op non-fictie met het boek Vera's moestuin: permacultuur van maand tot maand. Goede voorpret voor het nieuwe moestuin seizoen van start gaat en omdat er ook suggesties instaan voor hoe je kunt koken met de oogst, kon ik daar mooi categorie 49 mee afvinken. Het boek beschrijft per maand alle belangrijke dingen voor in de moestuin en is daarmee een handig naslagwerk voor de beginnende tuinier, maar blijft ook genieten voor wie al meer ervaring heeft.
Tenslotte las ik nog Geloof me, een novelle uit de Touching Juliette serie en ontdekte dat de auteur, Tahereh Mafi in 1988 geboren is. Daarmee is ze een jaar jonger dan ik (nr. 2). Hiermee heb ik ook alle boeken uit deze serie gelezen, tijd om een nieuwe serie te gaan ontdekken!
🌎 2/204 Read around the world challenge
De Read around the world challenge pak ik iets minder serieus aan, dit wordt een meerjaren project. Dat is maar goed ook, want deze maand kwam ik toch echt niet verder dan Engeland! En Nederland dan. Ik ben nog niet bewust boeken aan het uitzoeken voor dit project, ik ben voor nu vooral heel benieuwd hoe divers ik nu eigenlijk echt lees. Dat lijkt tot nu toe wat tegen te vallen, maar het jaar is nog jong! Mogelijk ga ik op een gegeven moment bewuster boeken uit diverse landen uitzoeken, maar dat is iets voor later.
🤩 De namen - Florence Knapp
Dit was het eerste boek dat ik dit jaar las en meteen, bam! 5 sterren! In dit boek gaat Cora op pad om de geboorte van haar zoon aan te geven: kiest ze voor Gordon zoals haar man wenst? Of gaat ze voor het knuffelige en sterke Bear zoals haar dochter verzonnen heeft? Of toch voor Julian, de naam die Cora zelf uitkiest? Drie verhaallijnen volgen, waarin de keuzes voor de namen een hele levensloop bepalen. Dit boek beschrijft indringend wat de impact van huiselijk geweld op een gehele familie is, levenslang. Dit boek kroop enorm onder mijn huid. Knap hoe je als lezer de verschrikking van de situatie voelt, ook, of misschien wel juist, op de momenten dat Knapp niet expliciet beschrijft wat er gebeurd is. Dit boek liet me stil achter en komt niet zo snel uit mijn hoofd.
En daarmee komen we aan het einde van januari. Hoe is jullie leesjaar van start gegaan?