Money makes the world go ‘round**. Wie dat verzonnen heeft, begrijpt er maar weinig van. Want wie echt leeft of geleefd heeft, weet immers beter: l’amour en het liefst toujours. Liefde laat de wereld draaien, stralen, geeft de wereld en het leven kleur. En wow, want wie het zag, voelt en weet hoe kleurrijk dat is. Omdat het februari Valentijn maand is én omdat de wereld vandaag de dag best een beetje extra liefde kan gebruiken, lezen we hier deze maand over die passionele levensmotor, onze liefde voor elkaar, in al haar verschijningsvormen en haar soms nukkige en wrede temperament.**
Iedereen wordt uit liefde geboren, dat is tenminste de bedoeling en voor de meesten van ons gelukkig ook zo. En dat is een prachtig geschenk voor het leven. Want wanneer je later zelf de wereld in stapt, geef je het door en durf je je hart open te stellen voor anderen. En voor je het weet … Hè?! Hûh?! Wow … wat overkomt mij nou? Overweldigd, verward, minstens tien, nee twintig centimeter boven straatniveau zweven, ontoerekeningsvatbaar en aangenaam de weg kwijt … Fools rush in … Hellup!
“De lente was modder, de zomer is modder, maar hij is verliefd en alles is mooi. Het is een ziekte waarvan hij nooit wenst te genezen.”
Uit: Tandenjager - Auke Hulst
Hartjes zijn het symbool, maar het is niet louter een hartenzaak. Ja, die pomp klopt en bonkt wel degelijk, maar echt, je hele lijf zindert en tintelt, stil staan is onmogelijk. I feel it in my fingers, I feel it in my toes. Je maag buitelt mee en de kriebels kruipen via je ruggengraat omhoog naar je hoofd. Al je zintuigen staan in de overdrive en toch je brein in de droom-modus. Je ogen twinkelen en schitteren boven een fijne blos en die glimlach op je gezicht is er é c h t n í e t vanaf te branden.
Niet zo gek dus dat de liefde de muze van de kunsten is. Everybody loves somebody sometimes. Schilders hebben hun objects of affection eeuwenlang vastgelegd op papier en doek, de muziek is vergeven van liefdesliedjes - echt, heb je wel eens naar de radio geluisterd op zo’n moment: níet te doen! - en bibliotheken vol poëzie en proza met sprankelende zinnen zijn erover geschreven. Het heeft ons woorden gegeven als ‘hartendartelen’, ‘hoteldebotel’ en ‘minnekozen’, maar ook ‘hartenpijn’ en in onze tijd ‘lobi’ en ‘luddevuddu’.
L’amour … C’est un printemps craintif
Une lumière attendrie
Ou souvent une ruine
Uit: L’amour l’amour l’amour - Marcel Mouloudji 🎶
Want het is niet enkel roze wolk. Hoge pieken kunnen diepe dalen geven. De wereld draait nog steeds voor mij. Maar ze is haar kleuren kwijt. Liefde kan bitter, bruut en meedogenloos zijn. Love hurts. We dragen in ons een onuitputtelijke bron die evengoed kan opdrogen. In vuur en vlam kan ook bekoelen. Tot twintig onder nul. Dit zijn mn laatste worden. Ça c’est mon dernier mot. Al kan die later soms toch als gloeiende sintels weer in alle hevigheid ontbranden.
Sterk als diamant en tegelijk kwetsbaar als de vleugels van die vlinders in je buik. Fris als de lente of gerijpt als een goede wijn brengt het het beste in je naar boven. Ik ben veranderd, een ander en dit is pas het begin. Het laat je zoeken naar je beste en mooiste zelf, maar soms helaas het slechtste ontdekken. Blozende wangen verliezen het van het groen van jaloerzie. Of erger. Love rears its ugly head. En hoe dartel, magnifiek en fijn ook, soms toch verboden, heimelijk, bespot, onbereikbaar of onbeantwoord.

Wat mij betreft kan de wereld momenteel best een beetje of eigenlijk veel meer liefde gebruiken. Wat gaan we doen? Deze februari-maand lezen we bij Ezzulia over liefde in al zijn verschijningsvormen, van zijn mooie en lelijke kanten én voor elkaar. We zijn natuurlijk ook passioneel over boeken, houden van onze pluizige huisgenoten, maar deze keer draait het echt om mensen onderling. Tête à tête. Je mag het zo suikerzoet, oh-la-la, oh mon amour mon amant, zo lekker nat van het zweet, hot & steamy maken 🤭 als jezelf wil (maar note: we houden onze besprekingen decent en vroom 😇).
Maar dat hoeft natuurlijk niet. Liefde is een veelkoppig monster en schuilt in verschillende gedaanten in vele relaties. De liefde voor ons lief is anders dan die we voor onze ouders voelen. En weer anders dan die we aan onze kinderen geven. Broers en zussen delen op hun eigen manier in die warmte. Je geeft liefde aan vriendschappen, aan vrienden en vriendinnen, altijd en vooral wanneer zij het het hardst nodig hebben. I’ll be there for you. Allemaal anders en tegelijk allemaal liefdevol.
Je kunt voor deze uitdaging traditioneel denken aan Romeo en Julia of lekker zwijmelen om Mr. Darcy in Trots en vooroordeel. Maar ook een moderne romantasy of indringende verhalen als *[Wolf](https://www.hebban.nl/boek/wolf-lara-taveirne), Wat liefde kan doen *of As in tas passen in de uitdaging. Het gekoppelde boek aan dit topic vat de verschillende liefdes in ons leven in gedichten. Om jullie een idee te geven: voor mezelf heb ik nu Mantel der Liefde (ouder-kind relatie), Alles voor de reis (geheime liefde) en Een gelaten leven(verdrongen verboden liefde) klaar gelegd. Wie één van deze boeken had of zou willen lezen, laat het me weten, ik ben flex. De keuze is reuze!
Dus zet je roze bril op en spread the love! The power of love!
Lees je mee?
📖 Voorgenomen boeken:
De Thibauts - Roger Martin du Gard - La vida es bella
Niets ontgaat ons - Janke Reitsma - Anna
Ik geef je de zon - Jandy Nelson - Ilse leest!
📚 Gelezen boeken:
- Na Emma - Joost Prinssen - Daf*
- Het Deense verlangen - Karen Swan. - Simone
- Als Beale Street kon praten - James Baldwin - MarijeMiggiels 5⭐️
- Zeven jaar weg van jou - Ashley Poston - Ursula1969 5⭐️
- Een schaatsje van zilver - Susan Wiggs - Susanne
- De Vulkaan - Klaus Mann - RaymondW
- Mijn Rusland - oorlog of vrede? - Michail Sjisjkin - 7winds 5⭐️
- Leven met Lidewij - Bert Natter - 7winds 5⭐️
- Lachwekkende liefdes - Milan Kundera - RaymondW
- In het wit - Roderik Six - IngridBs 5⭐️
- Als de zon vat. - Stijn de Vries - Riet
- Parel - Lucinda Riley - Riet
- Vind me aan de andere kant - Marlies Allewijn - Ilse leest!
- Fantastische liefdesgeschiedenis - Sophie Divry - Tea
- Beladen Huis - Christien Brinkgreve - Anna
- Liefs, mama - Iliana Xander - Anna
- Als de wolven huilen - Kristin Hannah - Danielle
- Het verborgen symbool - Dan Brown - CBP Mario
- Let op de Harlekijns - Vladimir Nabokov - RaymondW
- Een dwaas verliefd - Junichiro Tanazaki - Tea
- Opaal - Eleanor Buchanan - Femsyh
- Mantel der liefde - Michiel van de Pol - FamkeLaLiseuse
- Gezien de feiten - Griet op de Beeck - Marceline de Waard
- Als de dieren - Lieselot Mariën - Ursula1969
- Zondagskracht - Judith Visser - Ilse leest! 5⭐️
- Machines zoals ik - Ian McEwan - Sterrezee
- The Viscount who loved me - Julia Quinn - Nina
- Al het blauw - Peter Terrin - Marjolein
- Het winterhuisje in Applemore - Rachel Lucas - Dona Deruddere
- The Collected Works of Buck Rogers in the 25th Century - Dick Calkins, Rick Yager, Phil Nowlan - Donthaf
- Het wonder van het Noorden - Annemarie Ros - IngridBs
- Meneer Beerta (Het Bureau-1) - J.J. Voskuil - Madame d’Histoire 5⭐️
- Wacht op mij - Santa Montefiore - Susanne
- Vuile handen - J.J. Voskuil - Ine
- Buitengewoon briljante wezens - Shelby van Pelt - Danielle
- De man die zijn haar kort liet knippen - Johan Daisne - Tea
- Een stralende toekomst - Rebecca Makkai - MarijeMiggiels
- The land in winter - Andrew Miller - Marjolein
- Een nacht op het chateau - Veronica Henry - Simone
- Wat we kunnen weten - Ian McEwan - Marceline de Waard
- De rest van de dag - Kazuo Ishiguro - Danielle
- Schaduwweduwe - Christien Visser - Marjolein
- De Prins van Wolken - Gianni Riotta - Saskia Jacobs Labree
- Deep end - Ali Hazelwood - CBP Mario
- Citroeninkt - Maral Noshad Sharifi - IngridBs
- Het hotelletje in de binnenstad - Anne Labus - Femsyh
- De woorden in haar hand - Guinevere Glasfurd - Madame d’Histoire
- De Canadese ontmoeting - Karen Swan - Susanne
- 10 minuten 38 seconden in deze vreemde wereld - Elif Shafak - Alix
- De boekwinkel vol liefde - Susan Wiggs - Simone
- Een gelaten leven - Vita Sackville-West - FamkeLaLiseuse
- Mijn zusje, de seriemoordenaar - Oyinkan Braithwaite - MarijeMiggiels
- De liefdesbrieven van W.E.B Du Bois - Honorée Fanonne Jeffers - Tinwara
- Vlijmscherpe tranen - S.A. Crosby - Tinwara
- The figurine - Victoria Hislop - Vlinder
- Bride - Ali Hazelwood - Ursula1969
- Agneta’s erfenis - Corina Bomann - Nina
- Les liaisons dangereuses - Choderlos de Laclos - Sterrezee
- De gunst - Nicci French - Ine
- Ik was dat meisje - Anne Mieke Backer - Marceline de Waard
- Zestig lentes - Ingrid Chabbert en Aimée de Jongh - FamkeLaLiseuse
- De nazaten van Shannara - Terry Brooks - CBP Mario
- Half leven - Aya Sabi - Nina 5⭐️
🥳Bonus-boeken
- De zwevende hemel - Annejet van der Zijl - Marceline de Waard
2.
Links naar Ezzulia-pagina’s:
Bronnen: Cursieven uit lyrics van Liza Minnelli, Marcel Mouloudji, Snelle, Elvis Presley, Wet Wet Wet, Dean Martin, Jazzpolitie, Jaap Reesema, Nazareth, Claude, Hero, Living Colour, Ellen ten Damme, The Rembrandts en Huey Lewis & The News. Afbeeldingen: Pixabay, Pinterest, Hebban