🎶 Love is in the Air 🎶
Volgens de commercie geldt dit alleen voor 14 februari, Valentijnsdag. Maar waarom zou je je tot één dag beperken wanneer we de hele maand februari voor ons hebben liggen, ook al is die maar kort. En wanneer er even geen liefde in de lucht te bespeuren valt, dan verspreiden we die gewoon zelf. Daar worden we allemaal blij van.
Leeschallenge februari
Het zal jullie na deze intro niet verbazen dat het thema voor de Wadd’n challenge februari is geworden: Lees een Feelgood. Wellicht niet origineel, wel een gemakkelijke. Sluit gezellig bij ons aan via de app (code: FYDCP) en laat een berichtje achter onder dit artikel. Het laatste moet niet, maar vinden wij wel leuk.
Wij vertellen hieronder over hoe onze zoektocht naar een feelgood verliep.
Ronny
De stapel bibliotheekboeken is in januari behoorlijk geslonken. Negen thrillers en een roman, goed voor in totaal ruim 4000 pagina’s, zijn weggelezen. Nog eenentwintig boeken te gaan, daar moest toch vast en zeker bruikbare Feelgood tussen zitten. Dat dacht ik tenminste. Schaduwdochter (Reina Crispijn) zou ik toch echt wel Feelgood noemen. Toch staat het in de database onder Literatuur & Romans. Het boek moet snel retour, want maximaal geleend, dus ik lees het wel maar het telt helaas niet mee.
Wanneer ik de rest van de stapel doorgenomen heb, blijven er toch twee opties over. De eerste is De geheime boomgaard (Sharon Gosling). Over twee van elkaar vervreemde zussen die na de dood van hun vader gedwongen worden samen te werken om de familieboerderij aan de Schotse oostkust te kunnen behouden. De eerdere boeken van deze auteur las ik eerder en konden mij absoluut bekoren. Dus dit is alvast een veelbelovende kandidaat.
Op het tweede boek heeft de bieb een spookje geplakt. De verloren ringen (Nora Roberts) is het derde en afsluitende deel van de Verloren bruid-serie. Heel veel indruk heeft de serie niet gemaakt, want van de eerste twee delen is niet zo heel veel in het geheugen blijven hangen. Ik herinner mij een jonge vrouw die een oud huis als erfenis heeft gekregen van een onbekende oom. Ze kreeg er dan wel wat spoken en een vloek bij, maar dat is op te lossen, toch? De vloek begon lang geleden met een afgewezen minnares die de bruid vermoordt en vervolgens iedere volgende bruid om met acht trouwringen alles in haar macht te kunnen krijgen. Ze hoeft er nog maar eentje aan haar collectie toe te voegen. Het klinkt allemaal niet erg liefdevol, maar het is toch een Feelgood. En aangezien het boek binnenkort ook graag terug wil naar de bieb, leg ik deze ook klaar voor de leeschallenge februari. Ik zal mij er beslist wel een paar uurtjes mee kunnen amuseren.

Gea
Een gemakkelijke zeggen ze. Nou mooi niet. Ik heb geen fysieke feelgoodboeken, en op mijn e-reader staan er alleen die ik al gelezen heb, of met kerst te maken hebben. Gelukkig bekeek ik op de valreep een vlog en daarin was een lezer erg enthousiast over The Rom-Commers van Katherine Center (ondanks de Engelse titel gewoon een Nederlands boek). En ‘gratis’ te lezen met mijn Kobo-plus-abonnement. Het gaat over Emma die fulltime zorgt voor haar vader, maar die ervan droomt om door te breken als scenarioschrijver. Dan krijgt ze de kans om een script te schrijven voor haar grote idool Charlie Yates. Deze kans mag Emma niet missen en dus vraagt ze haar jongere zus de zorgtaken over te nemen en verhuist ze voor zes weken naar Los Angeles. Helaas blijkt Charlie niet zo aangenaam en getalenteerd als Emma dacht, maar ze gaat er alles aan doen om het script tot een goed einde te brengen. Echt alles … zelfs Charlie knock-out zoenen als het moet. Nou, als mijn hart hier niet sneller van gaat kloppen …
Voor het geval ik toch niet warm loop van het boek van Center moet er nog eentje op de reservebank komen, dacht ik. En hoe sukkelig dat ik niet eerder aan Fabulous Feelgood heb gedacht. Ik denk dat het wel vier jaar geleden is dat Zwaluwdans van Jet Nijland er werd besproken, en ik denk ook dat het boek al zo lang op mijn e-reader staat (over het hoofd gezien dus 🙈). Als ik de boekpagina lees, brengt dit verhaal mij samen met hoofdpersonage Elisa naar Sevilla. Elisa erft er een huis en ontdekt daar de onvoltooide liefdesgeschiedenis van Nando en Neva. Zij werden verliefd tijdens de Spaanse Burgeroorlog, maar hun status en de politieke verdeeldheid, maakten een gezamenlijke toekomst onmogelijk. Ik heb nog geen idee wie Nando en Neva zijn, en of het familie is van Elisa, maar daar kom ik hopelijk in februari achter.

Gaat jouw hart sneller kloppen tijdens Valentijnsdag? Of neem jij dan toch ook liever een feelgood in de hand, en laat je je fantasie de vrije loop?
Veel leesplezier!
Inhoudsopgave Wad woorden willen