Januari 2026 was een bijzondere maand voor mij. Ik ben namelijk 3 weken door het zuiden van India gereisd. Ik heb daardoor meer boeken gelezen dan anders (reizen is ook veel wachten en in de bus zitten) en er zaten zeker een paar toppers tussen.
Aan het begin van de maand las ik: los jij de moord op? (Antony Johnston, misdaad, Nls). Ik gaf dit boek 5 sterren, niet omdat het een super spannende thriller is maar vooral omdat ik zo ontzettend heb genoten van het speuren en zelf aanwijzingen zoeken. Een aanrader (als kado) voor fans van Wie is de mol?
Nog een 5 sterren boek: de weg naar huis (Kristin Hannah, roman, Nls). Een prachtig, aangrijpend en ontroerend boek. Tranen in mijn ogen, een waanzinnige beschrijving en (mee) beleving van PTSS.
Omdat ik door het zuiden van India reisde las ik ook: Heartlamp (Banu Mushtaq, roman, Engels). Dit boek speelt zich af in deze regio en bevat losse verhalen. Elk verhaal gaat over een vrouw en de (dagelijkse) problemen die ze tegen komen. Wel interessant omdat ik hier rondreisde maar opvallend was dat het allemaal moslima's betrof, terwijl hier toch ook echt heel veel hindoeïsme is. Dat botste een beetje voor mij met wat ik hier zag. Pas na een dag of 10 reizen zag ik meer moskeeën en arabische bakkerijen etc. Door het boek keek ik daar wel met andere ogen naar. 3 sterren, ik vond de aanklacht tegen het patriarchaat heel interessant maar het raakte me niet echt zoals een boek kan doen.
Daarnaast kocht ik hier nog een boek van een Indiase bestseller auteur (400 days, Chetan Bhagat, engels). Leuk om iets lokaals te lezen en het was een grappige who dunnit. En als ik niet door India had gereisd waren veel referenties langs me heengegaan. Heel leuk
Klassieker van de maand: 100 jaar eenzaamheid van Gabriel Garcia Marquez. Een heel raar boek. Alsof je een schilderij van Jeroen Bosch leest. Niets voor mij.
De stand van mijn OHRC, ik las:
8. Lees een boek uit Azië. Heartlamp, zie hierboven. Kan overigens ook voor 23 verhalenbundel :-).
11. Lees een boek dat voor jou gratis is. Los jij de moord op? Zie hierboven, voor mijn verjaardag gehad.
15. Lees een hervertelling van een klassieker. James (P Everett, Nls, roman), 4 sterren.
17. Lees een boek met een palindroom in de titel. Nog net niet dood (H Jackson, Engels, YA). 4 sterren
18. Lees een boek met WO II erin. Oosterlicht (Lorna Cook, Engels, romantisch). 4 sterren
37. Lees een boek aangeraden door een Hebbanist. Alchemised (Senlin Yu, Engels, Fantasy). 4 sterren
38. Lees een boek met een kaart of plattegrond. Heir (Tabaa Sahir, Engels, fantasy), 3 sterren
42. Lees een boek van een auteur onder pseudoniem. Ik zal de sleutel vinden (Lars Kepler schrijft als Alex Ahnodril, Nls, thriller), 3 sterren.
46. Lees een boek over een zoektocht. De weg naar huis (Kirsten Hannah, Nls). Zie hierboven.