Het nieuwe jaar 2026 begon vol beloftes en met een schone lei. Genoeg keus in luisterboeken! Maar niet altijd genoeg tijd. We zijn alle vier alweer druk met van alles en nog wat; werk, familie, verhuizen en dan schiet er weleens wat bij in. Het maken van een blog op regelmatige basis bijvoorbeeld.
Het is gelukt, we hebben alle vier weer wat te melden over onze luisterboeken.

Afgelopen maand heb ik maar liefst zeven boeken geluisterd. Er zaten een paar erg goede boeken bij, zoals De middernachtloper: een Young Adult fantasy novel van Maren Stoffels voorgelezen door Barbara Sloesen. Ik had nog niet eerder een boek geluisterd met haar stem, maar het is me erg goed bevallen.
De hoofdpersoon is Sunny, die na de dood van haar ouders bij haar oma woont. Als ze de kans krijgt om als zogenaamde middernachtloper heen en weer te reizen tussen de wereld van de levenden en het dodenrijk grijpt ze die kans met beide handen aan. Ze hoopt daar haar ouders te vinden, maar het dodenrijk is heel anders dan ze had verwacht: het is gevaarlijk met wachters die angst zaaien onder de bewoners van het dodenrijk, waarbij ook Sunny's veiligheid in gevaar is. Daartussendoor loopt de verhaallijn van de vervloekte stoel in de bakkerij van haar oma. Een levensgevaarlijke toeristische attractie, waar je, als je erop gaat zitten, helemaal van doordraait. Het is aan Sunny om de vloek op te heffen in een race tegen te klok.
In een beeldende schrijfstijl creëert Stoffels een magische wereld: het is spannend, mysterieus, fantasievol en heeft de nodige verrassende wendingen waardoor het verhaal van begin tot eind boeiend bleef. 4 sterren
Een ander boek dat me heel goed is bevallen is De stilte voor de storm van Claire Leslie Hall. Haar eerdere boek Als scheuren in de aarde vond ik prachtig. Ook met dit boek heeft ze me niet teleurgesteld. De opbouw zit erg goed in elkaar. Als lezer weet je dat er iets traumatisch is gebeurd, want de hoofdpersoon kan daardoor niet meer praten. Via haar herinneringen neemt ze je mee naar verschillende periodes terug in de tijd en langzaam maar zeker ontdek je wat er precies gebeurd is. Het is een emotioneel en tragisch liefdesverhaal, zonder dat het op enig moment sentimenteel wordt. Prachtig voorgelezen door Audrey Bolder. Ook dit boek kreeg 4 sterren
Als laatste wil ik nog Ergens in de azuurblauwe zee van TJ Klune noemen. Het is het vervolg op Het weeshuis in de azuurblauwe zee en wordt opnieuw voorgelezen door Huub Dikstaal. Alleen daarom zou je het boek al gaan luisteren. Het is altijd een feestje om naar zijn stem te luisteren. Hij geeft elk personage subtiel zijn eigen stem, waardoor de personages al luisterend tot leven komen. Het is een verhaal vol diversiteit en liefde, maar ook over de weerstand van de maatschappij tegen anders dan anders zijn. En ook dit boek gaf ik 4 sterren

Ik heb nog een uurtje te gaan van Het huis van de vier winden geschreven door Elif Shafak. Morgen onderweg naar en van het werk luister ik het uit. Ik ben erg benieuwd. Het is ingesproken door Meral Polat.
Het is een fijn en indrukwekkend verhaal om naar te luisteren. In het begin moest ik even wennen aan de verschillende tijdlijnen en personages. Het verhaal gaat over drie generaties dat zich zowel in Turkije als Engeland afspeelt. Een verhaal over tradities, familiebanden en eerwraak. Ik kan natuurlijk nog niet zeggen hoe het eindigt, maar er kwam een wending in het verhaal die ik niet zag aankomen. Ik had wel wat ergernissen tijdens het luisteren. Je hoort de pagina's omslaan. Soms worden woorden dubbel gezegd en in het begin was er een gedeelte een ruis. Ik vond het te mooi en heb me eroverheen gezet en het toch helemaal geluisterd.
Ik heb er nog niet over nagedacht wat mijn volgende boek wordt, dat is dus nog een verrassing.

Met de leesclub van The Reading Ladies lazen we School of Myth and Magic van Jennifer Alice Jager, die ik op mijn beurt dan weer luisterde. Voorgelezen door Kirsten Fennis word je door een magische onderwaterwereld geleid met diverse mythische wezens een een hoofdpersoon die je in je hart sluit. 4 sterren
Voor Thinium mocht ik Stoute Streken, De kabaalbende naluisteren van Levina van Teunenbroek. Voorgelezen door Lotte Horlings is dat echt een feestje. Een geweldig verhaal, vol met hilarische stereotypen maar met een kraakheldere boodschap. Heerlijk! 4 sterren
Het boek van verloren uren geschreven door Haley Gelfuso is een luitsterboek waar je U tegen zegt. Over horloges, tijdcontinuüm, over de geschiedenis, over oorzaak en gevolg, over herinneringen maar vooral over liefde. Het duurde even voordat ik in het verhaal zat en begreep welke kant het opging, maar wat een prachtig verhaal! Wat doe jij in de naam van liefde? De voorlezer is Priscilla Wennekes-Kneteman. 4 sterren
Op dit moment luister ik voor Thinium naar het boek Je moeder, geschreven door programmamaakster en journaliste Rosalie Dielesen en voorgelezen door Caro Derkx. Een indringende zoektocht van een dochter naar haar moeder. Eerlijk, emotioneel en vol prachtige quotes. Aanrader! Nog geen eindoordeel want ik heb hem nog niet uit, maar het zou zo maar het eerste 5 sterren debuut van dit jaar kunnen zijn.

Mijn luisterjaar begon matig. Een reis naar Spanje en verhuisperikelen maakten het lastig.
Voor het naluisterwerk bij Thinium kreeg ik een roman die ik zelf nooit zou hebben gekozen. Het is Half his age van Jennette McCurdy. Het is haar debuutroman, nadat ze al een non-fictie boek schreef over haar jeugd als kindster met een manipulatieve moeder. Half his age gaat over de verhouding van een 18 jarige met een getrouwde docent. Het is veel seks, soms nogal ranzig en daarnaast een inkijkje in de gedachtenwereld van een meisje die als ‘white trash’ het niet altijd even makkelijk heeft. Het is goed voorgelezen door Skye Grant, maar het was niet mijn boek. 2 sterren
Met meer plezier luisterde ik naar The Naturals van Jennifer Lynn Barnes, het eerste deel van de gelijknamige serie over een groep tieners die door de overheid worden benaderd om mee te werken aan cold case files. Ze hebben een natuurlijk talent waarmee ze emoties kunnen lezen, leugens kunnen doorzien of misdadigers kunnen profilen. Het tempo ligt hoog en het is origineel. De plottwist zag ik al ruim van te voren aankomen, maar dat mag de pret niet drukken. Er zijn nog twee vervolgdelen en ik hoop die binnenkort ook te gaan luisteren. De voorlezer is Wynn Heliczer en dat is een fijne stem om naar te luisteren die goed bij het boek past. Ik was alleen niet zo onder de indruk van de hoofdstukken die vanuit de dader zijn geschreven, die kwamen niet overtuigend over. Het boek krijgt 3 sterren.
En nu luister ik naar De kat was getuige van Dolores Hitchens. Het eerste deel van de cosy-crime serie Detective snorhaar. Ik had me er best wat van voorgesteld, maar de kat speelt maar een kleine rol. Maeve van der Steen leest het voor en dat gaat goed, maar ik heb steeds Tante Poldi en Pamela Teves in mijn hoofd. De opbouw van het boek is gelijk en het hoofdpersonage is ook in dit boek een slimme oudere dame, hoewel Rachel heel wat braver is dan tante Poldi. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik van het boek vind, maar het is nog niet uit, dus wie weet gaat het me nog verrassen.

De eerste maand van het jaar zit erop en levert een lijst op met een diversiteit aan luisterboeken. Zit er een tip voor je tussen?
En wat ben jij aan het luisteren? Laat het ons weten in het Luisteren in 2026 artikel.
Klik hier om naar de overzichtspagina van de Luisterboekhoek te gaan.