Karin Marcellina Er zat veel in dat ik mooi vond, wat een verschil met het boek hiervoor dat we lazen, van dit boek snapte ik de nominatie.
Wat me meteen opviel: je voelde de kou bij het lezen, je zat in dat afgelegen dorpje.
Daarnaast riep meteen de opdracht mijn. nieuwsgierigheid op: For the musicians. Waarom wordt dit boek aan hen opgedragen? Daar riep hij meteen mijn interesse op. De opbouw met de verschillende perspectieven heeft hij goed uitgewerkt, de vier hoofdpersonen zitten allemaal op een eilandje in die sneeuw, ze vinden geen warmte bij elkaar. Op blz 108 voel je het ongemak tussen Irene en Eric perfect, zij die haar best doet om iets lekkers te koken en hij dan zo kil vraagt, welke wijn heb je gebruikt , om vervolgens even zijn afkeuring te laten merken door zijn wenkbrauw op te trekken. Op blz 31 onderaan en blz 32 de depressie van Rita: " At the edge of the orchard was a wooden gate with rusty hinges and flaking black paint . This, she thought, was the gate that Death would enter by. She opened it, closed it behind her, and set off across the field, where exactly nothing was happening. " Deze zin heeft meerdere lagen, waardoor die mooi wordt.
De titels van de drie delen roepen ook interesse op; Eerste deel Risen, een christelijke term die je veel tegenkomt over de wederopstanding van Jezus, maar het betekent ook iets gerezen laten hebben. Ik vroeg me af of dit verband hield met de twee zwangerschappen. Tweede deel is The land in winter, de titel van het boek, is dit het eigenlijke verhaal? Het derde deel: Live your life. Klinkt als een opwekkende boodschap, maar zo begint het deel niet. Ik hou ervan als niet alles meteen duidelijk is, Miller zet je hier aan het werk om zelf na te denken.
Over de thema's gaan we het ongetwijfeld nog hebben, maar daar werd ik ook door verrast.