Het was 12 augustus 1976, mijn vierde verjaardag. Ik had mijn eerste dag kleuterschool achter de rug en liep door het huis met een kroon gemaakt van repen papier. Ik was de hele dag al opgewonden. Er was bezoek, er waren cadeautjes en vlaai, waarschijnlijk was er ook een slagroomtaart. De deurbel ging en mijn moeder en ik maakten open in de verwachting dat er meer bezoek voor de deur stond. Het bleek een meisje van een paar straten verderop te zijn die vroeg of we interesse hadden in een katje dat die ochtend was geboren. De drie kittens van hun poes zouden worden verdronken als ze ze nergens konden plaatsen. Acht weken later liep kleine Moos bij ons in huis en zat zijn broertje Pieke bij mijn oma. Ik heb geen idee wat er met katje nummer drie is gebeurd. Ik hoop dat ze net zo lang geleefd heeft als onze Moos. Sinds mijn vierde zijn er altijd katten in mijn leven geweest. Er was Moushka, een witte pers die chronisch snotterde na de niesziekte en Minka haar dove en zeer valse dochter. Ik kreeg Casper voor mijn eerste heilige communie. Ik wilde namelijk liever een kat dan een nieuwe fiets. Daarna volgden Brian, Bolletje, Witje, Speedy, Saar, Lucky, Mickey en vorig jaar Dania.
Drie weken geleden kreeg ik een appje van Dania’s vorige baasjes. Ze moesten met spoed Sky herplaatsen en of ik iemand kende. Ik heb in mijn omgeving nagevraagd, echt waar. Ik zweer het. Er was niemand die interesse had. Na een paar dagen dubben, stuurde ik een appje terug. Hoe was Sky met andere katjes? Binnen een minuut kreeg ik de reactie: ‘Ze kon goed opschieten met Dania’. The rest is history. Je snapt wel waar Sky sinds een week rondloopt. De dames onderling doen het heel goed. Ze spelen al heel leuk samen en ja, af en toe is er geblaas en gegrom. Ze moeten opnieuw leren wat elkaars grenzen zijn. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken.
Elkaars grenzen respecteren, of liever gezegd het niet respecteren van elkaars grenzen, domineerde het wereldnieuws in januari. Venezuela, Groenland, Iran, de straten van Minneapolis, Oekraïne. Het is om moedeloos van te worden. Wiens goede voornemens waren het zaaien van chaos, onrust, dood en geweld? Mijn goede voornemen is een stuk vreedzamer. Ik wil dit jaar 72 boeken lezen, waar mogelijk uit eigen kast. Daarnaast wil ik alle checklist categorieën raken en het kopen van nieuwe boeken drastisch verminderen. Dit is was ik las.

Mevlida Brennan kent haar vader niet. Haar moeder kan zich niets herinneren van wie hij is. Ze heeft alleen een ring en de stad York als aanwijzing. Via een geheime doorgang onder een café in York, komt Mev terecht in een parallelle, magische wereld. Ze wordt vrijwel meteen gevangengenomen door prins Kael die haar wil overleveren aan zijn vader. Mev blijkt namelijk verloren gewaande dochter te zijn van een vijandige koning. Deze enemies-to-lovers romantasy heeft een vrij eenvoudige world building – het hedendaagse York en een middeleeuwse wereld met verschillende koninkrijken en verschillende soorten magie. Het tempo ligt hoog en het verhaal is vrij simpel, iets te simpel naar mijn smaak. Het begin is nog wel enigszins intrigerend, maar het eindigt in een slap en voorspelbaar verhaal. Twee mensen die elkaar leuk vinden terwijl ze elkaar tegenstanders zouden moeten zijn. Het las vlot en het was zeker niet vervelend. Het was alleen niet genoeg om door te gaan met deze serie.
2,5 - 3 sterren
Voor de checklist van 2026 was ik op zoek naar een boek met een fruitsoort in de titel. Helaas stond er niets geschikts in eigen kast niets, maar op Kobo plus vond ik De apple spice B&B. Het is een dertien-in-een-dozijn cosy en herfstige feelgood over een jonge vrouw die een evenement/oogstfeest gaat organiseren om het faillissement van de B&B en appelboomgaard van haar ouders af te wenden. Veel appels, kaneel, donuts, pompoenen en een man met een mooie torso die opvallend vaak shirtloos rondloopt. Ik kan er kort over zijn; het was niet heel erg goed. Vorige maand las ik een boek met bijna dezelfde titel en bijna hetzelfde plot, De cinnamon spice herberg. De overvloed aan fruit en spice, kan het gebrek aan originaliteit en verrassingen niet compenseren.
2 sterren
De officieuze reading challenge checklist made me do it. Ik zocht een boek waarin brieven worden geschreven. In dit boek draait het om een briefje dat Hannah Utley achterliet voor haar toenmalige vriendje Maddox, toen zij onverwachts haar studie moest afbreken. Hij heeft nooit meer iets van zich laten horen. Vijftien jaar later wordt het bedrijf waar Hannah werkt overgenomen. Raad eens wie de nieuwe eigenaar is. Jawel, daar komt Maddox om de hoek kijken. Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit het perspectief van Hannah en Maddox. Er zijn korte flashbacks naar het verleden. Hierdoor leer je de personages en hun achtergrond redelijk goed kennen, al hoopte ik op meer diepgang. Het draait om een misverstand dat lang blijft doorsudderen. Het zijn fijne personages en de romance is geloofwaardig. De pikante scènes zijn behoorlijk spicy en dat botst enigszins met de lieve, zoete ondertoon van het verhaal. Het was prima - niet meer, niet minder.
3 sterren
De checklist categorie boek over femicide, bracht me op het spoor van Alive and Wells. Het gaat over Cecily, die getrouwd is met een dominante en controlerende man. Met een hulp van een online platform tegen vrouwelijk geweld, heeft ze plan gemaakt met wat ze moet doen om veilig bij hem weg te gaan. Op een nacht moet ze halsoverkop vluchten om in leven te blijven. Ze komt terecht op de afgelegen ranch van Austen Wells in het noorden van Canada. Na dit heftige begin, komt Cecily op de ranch in kalmer vaarwater terecht. In de beschutte wereld van de kleine gemeenschap vindt langzaam een gevoel van veiligheid terug en durft ze weer te leven. Ondanks dat is de dreiging van haar ex steeds aanwezig. Het thema huiselijk geweld is eerlijk en met nuance uitgewerkt. De meer serieuze onderwerpen worden afgewisseld met humor en romantiek. Daarnaast heeft Hannah een beeldende en vlotte schrijfstijl waardoor het boek moeilijk is weg te leggen. Mooie natuur, personages met diepgang en een realistische slowburn cowboy romance. Deel twee van Wells ranch komt op het lijstje.
3,5 - 4 sterren
Voor de checklist was ik op zoek naar een boek met een personage met een beperking. En alweer had ik niets ongelezen in de kast staan dat paste in deze categorie. In Kobo plus stuitte ik op De tunnel van Anna Woltz. Londen wordt tijdens de tweede wereldoorlog hevig onder vuur genomen door Duitse bommenwerpers. Als het donker wordt zoeken mensen beschutting op de perrons en in de tunnels van de Londense metro. De gehandicapte Ella en haar broertje leren hier Jay en Quinn kennen. De één is een sjacheraar en de andere een aristocratisch meisje dat van huis is weggelopen. Het boek bevat een interessant inkijkje in hoe het dagelijks leven was tijdens de Blitzkrieg en hoe dit werd beleefd door mensen uit verschillende sociale klassen. Het is een meeslepend verhaal met een ontluikende jeugdliefde en het heeft een aantal spannende en ontroerende momenten. Ik lees niet vaak een jeugdboek en vind het hierdoor lastig om deze te beoordelen. Ik heb het in ieder geval met plezier gelezen.
3,5 - 4 sterren
Vorig jaar kocht ik het e-book Half a soul naar aanleiding van tip op Instagram. Het is een mix van een cozy fantasy en een regencyroman. Het heeft de sfeer van Emily Wildes encyclopedie der feeën met een flintertje ballroomglam uit de Bridgerton boeken. In haar jeugd ontmoet Theodora een elf, die beweert dat haar moeder hem haar eerstgeborene beloofd heeft. Dora wordt gered door haar nichtje, maar de elf heeft dan al de helft van haar ziel gestolen. Sindsdien ontbreekt het haar aan diepe emoties en gedraagt ze zich niet altijd volgens de heersende etiquette. Als jaren later haar nichtje debuteert op de huwelijksmarkt, ontmoeten de meisjes de magiër Elias Wilder. Wellicht vindt hij een remedie voor de vloek. Dit was een heerlijk boek - de setting in regency Engeland, het originele plot, het tempo, de gevatte dialogen en de opbouw van de romance. Op de flaptekst staat: ‘whimsical but never frivolous, sweet but not sugary’. En zo is het precies.
4 sterren
Afwijzing is het eerste boek dat Jade Olieberg heeft uitgekozen voor haar leesclub in de Hebban app. Het boek bestaat uit zeven losse losse verhalen, die lichtjes aan elkaar gelinkt zijn door overlappende personages. Afwijzing is het centrale thema. Het zou een satire moeten zijn, maar de humor ging volledig aan me voorbij. Ik werd juist enorm gedeprimeerd door het lezen van de verhalen. Onaangename personages, die allemaal afgewezen worden in de liefde. Of misschien afgewezen door de moderne tijd. Ik kon me moeilijk inleven in de personages en alles bleef op afstand. In de kern zijn de personages allemaal hetzelfde, alleen worstelen ze met een ander probleem. Ze zijn allemaal slachtoffer van iets of iemand, ze zijn alleen met zichzelf bezig (allemaal nieuwetijdsproblemen vaak gerelateerd aan social media) en ze hebben een totaal gebrek aan zelfinzicht. De verhalen zijn inwisselbaar, de personages hebben geen eigen tone of voice, de herhaling is gekmakend irritant. Aan het einde vliegt de auteur helemaal uit de bocht en was er geen touw meer aan vast te knopen. Zelfs op 5 pagina’s voor het einde wilde ik het gillend aan de kant smijten. Ik kon hier helemaal niets mee.
ik twijfel tussen 1 en 2 sterren, ik ben zelden zo kwaad geweest op een boek.

Dit waren mijn lees- en kattenavonturen van januari 2026. Geen foto's deze keer, dat is er niet van gekomen. Sky komt ongetwijfeld nog een keer voorbij op dit blog. Hoe was jullie leesmaand?