Waar het begon
De cover van ‘In de stilte de echo’ (afbeelding) is geland in mijn netwerk. Uit de vele reacties blijkt dat de abstracte vorm tot de verbeelding spreekt. Iemand zag er het achterhoofd van een vrouw in, een ander herkende de vorm van een vlinder en weer een ander zag er een langzaam neerdwarrelende veer in. De meest gehoorde reactie was mooi, intrigerend, mysterieus en uitnodigend. Sfeervol met een tikje suspense, schreef iemand en hier op Hebban werd ook gedacht aan een vleugje ‘The Shining’ of ‘Startrek’. Alle reacties maakten me blij, net als de klap die de uitgever en ik op de flaptekst gaven. Die deel ik onderaan, eerst vertel ik meer over hoe het verhaal begon.

Alles is verzonnen, behalve …
Laat ik beginnen te zeggen dat al mijn romans fictief zijn. De personages en wat hen overkomt, komen voort uit een in mijn fantasie gecreëerde wereld. Dat wil niet zeggen dat er geen stukjes uit de werkelijkheid in mijn verhalen voorkomen.
Onlangs moest ik glimlachen om wat Adriaan van Dis zei over zijn roman ‘Alles voor de reis’: “Alles is waar, behalve wat ik heb verzonnen”. Nu ben ik Van Dis niet en ik wil me ook zeker niet met hem meten, ook schrijf ik geen literaire fictie. Toch zit er in deze uitspraak voor mij een bredere waarheid of, beter gezegd een omgekeerde waarheid. Bij mij is alles verzonnen behalve daar waar ik put uit de werkelijkheid.
Echo’s
Terwijl het schrijven van mijn roman ‘Nevels’ naar het einde liep, begon er langzaam een nieuw verhaal in mijn hoofd. Op zich niet zo raar: er cirkelen altijd meerdere verhalen door mijn hoofd. De flarden van dit nieuwe verhaal noemde ik ‘Echo’s’. Enerzijds omdat ik dat wel leuk vond na ‘Nevels’, anderzijds omdat de titel paste bij dat wat er in mijn hoofd langzaam begon te rijpen. Het werd concreet tijdens een wandelvakantie in de Zuid-Limburgse heuvels, een bijzonder on-Nederlands stukje Nederland dat niet voor niets het Toscane van het Noorden wordt genoemd. Al jaren verblijf ik daar met veel plezier in Noorbeek, een idyllisch dorpje midden in dit heuvellandschap.
In de zomer van 2023 liep ik tijdens een wandeling langs de Zwingelput* in Schey (afbeelding). Dat deed ik wel vaker, maar die keer vond ik het voor het eerst nodig om te proberen of de zwengel aan de put nog werkte. Waarom? Dat weet ik nog steeds niet, wel weet ik dat dat het moment was dat de sleutelscene voor Echo’s, zoals de titel van de werkversie lang is gebleven ontstond. Mijn man maakte een foto terwijl ik stond te draaien. Ik verbeeld me graag dat hij knipte op het moment suprême.
Het verhaal groeide en bloeide, en de sleutelscène kwam uiteindelijk in een van de laatste hoofdstukken terecht. Nieuwsgierig naar het uiteindelijke verhaal? In de flaptekst hebben de uitgever en ik geprobeerd het zonder spoilers te vatten:
Wat als je afkomst voor je wordt verzwegen?
Noortje voelt al vroeg dat er iets niet klopt. Er wordt gezwegen, verdraaid, weggedrukt. Wanneer ze van huis wegloopt, laat ze niet alleen haar ouders achter, maar ook een waarheid die niemand onder woorden wil brengen. In de jeugdzorg leert ze zich staande te houden, ondertussen blijft een onbestemde onrust haar achtervolgen.
Cleo, de zus van Noortjes moeder, draagt het antwoord dat Noortje nodig heeft. Ze zoekt naar een manier om die waarheid te delen, hierbij raakt ze verstrikt in schuld en verantwoordelijkheid.
Langzaam raken de levens van beide vrouwen met elkaar verweven. Een verzwegen familiegeschiedenis komt aan het licht, waarin pijn ongemerkt van moeder op dochter wordt doorgegeven.
In de stilte de echo is een gelaagde roman over afkomst, zwijgen en de gevolgen daarvan.
---
* Een zwingelput of draaiput is een waterput met een (houten) opbouw (het puthuisje) waarin een katrol- of lier-mechanisme bevestigd is om water uit de grond boven te halen. Boven op de vaak stenen put werd een houten opbouw met dak gebouwd waarin een houten rol bevestigd werd waaromheen het touw gedraaid werd. Deze houten rol werd met de hand aangedreven door een grote zwengel ("zwingel"), waarmee het water naar boven werd "gezwingeld". (bron: Wikipedia)