December bracht mij veel drukte. De 19e december hebben we mijn ouders verhuisd, uit de woning waar ze sinds dat ze het in 1989 kochten woonden, naar een zorgvilla in dezelfde plaats waar ze al woonden. Aangezien mijn ouders op leeftijd zijn kwam zo ongeveer alles op onze, mijn broer, mijn partner en ik, onze schouders neer. Tel daarbij op dat mijn broer in Luxemburg woont en dus beperkt is in wat hij kan doen, dan is het wellicht te begrijpen dat ik erg blij was dat ik even geen werk had. Maar goed ze zitten er, ze worden compleet verzorgd, ze hoeven niet te koken, te wassen/strijken, te poetsen. Na de kerst zijn wij begonnen om het huis leeg te halen, wat ook genoeg tijd heeft gekost. Inmiddels staat het huis op Funda en de eerste kijkers komen de 9e februari.
Zoals ik al de afsluiting van mijn november blog schreef ik heb toch best veel gelezen deze maand. Ik moest en zou mijn beide challenges halen dus toog ik de 31ste december naar de bibliotheek met een lijstje van welke categorieën ik nog moest lezen voor de beide challenges waar ik aan mee deed: De officieuze HRC 2025 checklist en de The 52 Book Club's 2025 Challenge checklist. De medewerkster van de bibliotheek die ik mijn uitdaging voorlegde vond het te leuk om me te helpen. Het is met dus uiteindelijk dan ook gelukt om beide challenges volledig af te ronden, soms wat creatief ingevuld maar dat mag ook vind ik!
Ik las deze maand rond de 2800 bladzijden, dit waren 8 lees en 8 luisterboeken, totaal waren het 16 verschillende boeken!
Ik beoordeel de boeken via de CAWPILE-methode: Characters (Karakters) | Atmosphere (Setting) | Writing style (Schrijfstijl) | Plot (Plot) | Intrigue (Boeiend) | Logic (Geloofwaardig)| Enjoyment (Leesplezier)
Voor non-fictie heb ik de letters recent een andere cq beter passende betekenis gegeven: Credibility (Geloofwaardigheid) | Authenticity/Uniqueness (Authenticiteit/uniekheid) | Writing/Readability (Schrijfstijl/leesbaarheid) | Personal Impact (Persoonlijke indruk) | Intrigue (Boeiend) | Logic/Informativeness (Logica/Informativiteit) | Enjoyment (Leesplezier)

Mijn dochter had me al meermaals gezegd toch eens The Hunger Games te gaan lezen. Ik luisterde naar haar advies, ik ging het luisteren want ik kon zo snel in mijn overvolle boekenkast het boek niet vinden, en ik ben positief verrast door het verhaal. Ik zal toch vaker naar haar boekentips luisteren.
- 52 Book Challenge: 18 A character who can fly
C = 8 | A = 8 | W = 8 | P = 8 | I = 8 | L = 7 | E = 8 | Score 7,86 = 4 sterren

Ik luisterde boek twee er meteen achteraan. Ook een leuk verhaal maar boek een vond ik net iets origineler. Nog steeds enorm genoten en ik ga de rest van de serie ook absoluut nog luisteren of lezen.
- 52 Book Challenge: 14 Climate fiction
C = 8 | A = 8 | W = 8 | P = 7 | I = 7 | L = 7 | E = 8 | Score 7,57 = 4 sterren

Het laatste boek dat ik met de World of Thrillers boekenclub van Harper Collins las. Lees mijn blog met recensie om te lezen wat ik van het boek vond.
C = 8 | A = 8 | W = 8 | P = 9 | I = 8 | L = 7 | E = 8 | Score 8,00 = 4 sterren

Edith, een van The Reading Ladies, tipte dit boek. Ik heb meerdere boeken van de auteur op mijn TBR staan maar nog nooit iets gelezen, deze novelle was prima om kennis met de schrijfstijl te maken, als was het verhaal eigenlijk net iets te kort.
C = 7 | A = 7 | W = 7 | P = 6 | I = 6 | L = 6 | E = 7 | Score 6,57 = 3 sterren

Een beetje een flauw en puberaal verhaal, er zijn exen en er is een slaapkamer te weinig. Tel uit je verhaal.
De officieuze HRC checklist: 4 Lees een boek van een (nog) onbekende Nederlandse schrijver dat niet standaard in de boekhandels ligt (tip: gebruik de 'op voorraad bij de boekhandel' knop op Hebban)
C = 6 | A = 6 | W = 6 | P = 6 | I = 5 | L = 5 | E = 6 | Score 5,86 = 3 sterren

Wellicht had ik kunnen bedenken dat het een erotisch verhaal zou zijn…niet mijn cup of tea. Ik kan een erotische scene af en toe heus wel waarderen maar dit verhaal was het niet voor mij.
C = 5 | A = 5 | W =5 | P = 5 | I = 4 | L = 4 | E = 5 | Score 4,71 = 3 sterren

De titel van het boek verklapt al dat dit een heerlijk kerstverhaal is. Ik heb van de eerst zin tot de laatste genoten. Erg lief en warm verhaal.
C = 8 | A = 8 | W = 8 | P = 9 | I = 9 | L = 7 | E = 8 | Score 8,14 = 4 sterren

Het nieuwste vertaalde deel in de serie van Ellie Dean over Cliffehaven en het pension van Peggy Reilly. Gewoon een lekker verhaal, stelt niet snel teleur, was gewoon fijn om weer terug te zijn in het pension van Peggy.
Overigens las ik dit boek officieel pas in januari uit, maar omdat ik toch achterloop met al mijn blogs kan ik het hier toch benoemen.
C = 8 | A = 8 | W = 8 | P = 8 | I = 8 | L = 8 | E = 8 | Score 8,00 = 4 sterren

Ik mocht meedoen met de leeschallenge van Rainbow met dit boek van Agatha Christie. Ik had me voorgenomen gewoon de Nederlandse e-pub te lezen die al even op mijn e-reader stond. Maar toen was ik met twee Reading Ladies een dagje in Parijs en zag ik deze mooie uitgave bij de fantastische boekhandel Shakespeare and Company en heb ik mijzelf een cadeautje gegeven. Ik was erg blij want in het boek stonden de plattegronden van het huis en de kamers, dit stonden in mijn e-pub niet.
Meelezen en mee speuren naar de dader samen met een grote groep andere lezers was erg leuk. Ik had de oplossing 50% goed. Ook dit boek las ik pas in januari uit aangezien de challenge ook tot 3 januari liep.
- 52 Book Challenge 16 Author has won an Edgar award
C = 8 | A = 8 | W = 8 | P = 9 | I = 8 | L = 7 | E = 8 | Score 8,00 = 4 sterren

Prachtig mooi prentenboek, helaas niet op voorraad in de bibliotheek maar via de website prentenboeken in alle talen heb ik het geluisterd. Daarna vond ik een fantastisch mooi filmpje waarin het boek voorgelezen wordt en waarbij ik dus alle mooie tekeningen kon zien. Ik heb het boek dus twee keer gelezen 😉en ik heb het via de website ook nog eens in het Noors en Engels geluisterd.
- De officieuze HRC checklist: 46 Lees een boek met ‘jongen’ in de titel
4 sterren

Voordat ik de bibliothecaresse benaderde was ik zelf al op zoek tussen de kinderboeken naar boeken die binnen de door mij nog te lezen categorieën vielen. Heksje Lilly heb ik mijn dochter voorgelezen en heeft ze ook zelf gelezen, de keuze was dus snel gemaakt. Het verhaal rammelt een beetje want hoe kan Lilly nou de namen van de mensen al weten die ze niet kent? Maar nog steeds een niet onaardig verhaal, ik tik er in elk geval weer een categorie mee af en daar was het me om te doen!
- 52 Book Challenge: 27 Features a magician
3 sterren

112) Mmm - Diverse auteurs
Een niet onaardig boekje voor zeer beginnende lezers. Op mooie dierenfoto’s krijgen de dieren door middel van tekstballonnen teksten die ze zeggen en die een beginnende lezer dan kan lezen. Eenvoudige woorden zoals Mis, mmm, ik en kim. Leuk een aansprekend denk ik.
- De officieuze HRC checklist: 21 Lees een boek dat maar één letter in de titel heeft
4 steren

113) Tula - Milouska Meulens
Een waargebeurd verhaal verteld op begrijpelijke wijze in een gouden boekje voor kinderen.
Als kind heb ik zelf meerdere gouden boekjes gehad. Dus toen de bibliothecaresse ineens bedacht dat dit boek perfect was voor de categorie Lees een boek uit het Caribisch gebied vond ik dat meteen erg leuk. We hadden al een Thea Sisters boek met een avontuur op de Bahama’s liggen maar ineens viel haar dit boek in. Een vele malen betere keuze want ik ging ook meteen op google zoeken naar Tula. Ik vond dit mooie artikel. Een kinderboek kan soms zoveel meer zijn dan een boek om je challenge mee te halen.
- De officieuze HRC checklist: 27 Lees een boek uit het Caribisch gebied
4 sterren

Wat een prachtig prentenboek! Een verhaal over de bijzondere vriendschap tussen een schildpad en een mens. Een traantje weggepinkt bij een van de laatste bladzijdes.
- De officieuze HRC checklist: Lees een boek met 'en ik / and I' in de titel
5 sterren

Een erg leuk boek waarin het ontstaan van Kikker wordt beschreven, wij vonden dat dit wel als prequel telde!
- 52 Book Challenge: 11 A prequel
4 sterren

Januari, de maand dat ik op LinkedIn mocht aangeven dat ik op zoek was naar een nieuwe baan.