Deel twee uit de Anton Wachter romanserie
Mooie titel. Beetje te snel verklapt naar mijn idee. Surrogaten duidt op de gebrekkige vervanging van Murk Tuinstra in vriendschapsrelaties. Dan is de onthulling van de betekenis van de titel veel pakkender/schokkender in “Het Glinsterend Pantser”.
Prachtige zinnen, intrigerende Franse (leen)woorden. En wat ik vooral erg leuk vind, is dat je tegenwoordig met weinig moeite even kunt opzoeken wie Cyril Scott was bijvoorbeeld: en hoe diens composities klinken (rondom de pianolessen en de voorspeelmiddag). Zo kwam ik erachter dat hij (Scott) samen met enkele landgenoten studeerde in Frankfurt in Duitsland. Twee daarvan waren nota bene Roger Quilter en Percy Grainger! Kijk: dit zijn dingen waar een obsessief-leven-lang-lerende geen genoeg van kan krijgen 🙂. Iets dergelijks geldt ook voor de kostschoolboeken van Andrew Home of Andrew Jones Halford (1864-1952). Daar was ik voor het internettijdperk vast niet zo snel achter gekomen.
Mooie passage over esthetische oordelen (91), de opkomst van voetbal en "het lederen monster" (105), waarbij ik meteen moest denken aan Godfried Bomans' vraaggesprek met een voetbaltrainer. "Deze speler heeft, wat wij trainers "het" noemen; hij begrijpt het leer, hij weet wat het leer wil" (even uit mijn hoofd, opzoeken komt nu even niet uit 😉). Niet alleen Bomans trouwens, ook de jeugdherinneringen van J.J. Voskuil over voetbal.
En de prachtige zin over keeper Jelle Mol (114): "Hij stond, hij bukte zich, hij hield zijn handen voor zich uit, hij had de trage, ietwat obsceen-moederlijke gebaren van een vroedvrouw die veel aan de natuur moet overlaten…". 😂
Er is ook een nogal schrijnende zin over joden (124): " Als kind had hij altijd gedacht, dat ze op een goede dag wel met zijn allen van school zouden verdwijnen, voor een lange reis, beladen met hun griffelkokers, sponzedozen, versleten tassen, bombazijnen broeken, en één witte boon, die met een teer-groen takje uitgelopen zou zijn." 🙁
En op 140: "Het was opmerkelijk, dat een geboren leugenaar zulk een betrouwbaarheid tentoonspreidde op een gebied dat waarheidslievende volwassenen benaderd zouden hebben met de ooievaar of de kool." 🤣
Verder zijn daar nog de schooloorlog, het eindrapport, de kermis, het weglopen samen met Jules en tenslotte het nogal plotselinge overlijden van zijn vader. Door naar Ina!