Reacties oude topic 26-04-2025 t/m 30-04-2025 (en wat later)
Ilse leest! - 26 april 2025
Hahaha, dat filmpje! Dat liedje gaat nu niet meer uit mijn hoofd :-)
Ilse leest! - 26 april 2025
Ik had eerder nog niet de tijd om het te melden, maar ik heb heb People we meet on vacation van Emily Henry uitgelezen (nr 4 in je lijst nog te lezen).
En ik ben bezig in Terschelling van Linda van Rijn.
Het leuke is: ik heb sinds gisteren zelf vakantie. En nee, ik ga niet weg. Alles wat ik zelf lees of gelezen heb en alle omschrijvingen hier zijn al een reis op zich. Ik ga wel veel uitstapjes met de trein maken, maar helaas geldt dat niet als een accommodatie.
Maar goed: mijn review van People we meet on vacation.
Ik heb het geluisterd en ik denk dat dat de beste manier was. Want ook al was de schrijfstijl onderhoudend en leer je de hoofdpersonen goed kennen (opposites attrack met soms hilarische, maar ook trieste situaties en gesprekken), het duurde soms erg lang om verder te komen in het verhaal. Dat speelt in het heden en in een van de 12 zomers die ze eerder samen doorgebracht hebben. Je weet hoe het af gaat lopen, maar het duurt lang voordat je daar bent. Soms vervelend, maar vaak genoeg ook prima. Ze gaan op zeer verschillende reizen, zowel qua bestemming als qua budget en dat leidt tot een heleboel. Dit boek heeft als genre hier op Hebban romantiek. Ik omschrijf hem zelf als feelgood. Hij gaat in mijn ogen verder/dieper dan de meeste feelgood, wat een absoluut pluspunt is, maar ingewikkeld is hij eigenlijk nergens. Een prima boek voor een vakantie! Ik heb hem 3 sterren gegeven.
André - 27 april 2025
Klinkt alsof de auteur wist hoe te beginnen en eindigen, maar daar tussenin niet hoe het te laten verlopen. Maar als je hem niet had geluisterd, zou je hem dan hebben uitgelezen?
Het is uitleesdag vandaag, ik zal daarom pas vanavond het boek erbij zetten.
Ilse leest! - 27 april 2025
Ja, zeer waarschijnlijk wel. Ik leg zelden een boek weg zonder hem uit te lezen.
Susanne - 27 april 2025
Goedemorgen André, en wat een fijne, zonnige zondagmorgen. Met eitje en heerlijk kopje perenthee heb ik mijn derde bijdrage uitgelezen: Hermione betrapt van Hubert Lampo. Hiervoor heb ik al een beschrijving gegeven. De hoofdpersoon denkt vaak nog aan de vakanties uit zijn jeugd, in een gezellig familiepension aan de Belgische kust, dus daarom past het boek in deze challenge. Maar in de tegenwoordige tijd is hij in Parijs om in een archief te zoeken naar oude vergaderverslagen en boeken en dus logeert hij in Parijs in een heel lief, gezellig klein hotel. In het hele boek is hij dus niet thuis.
André - 27 april 2025
Zeker een heerlijk zonnige zondag! Nog een paasei of een vers (echt) ei? En thee met peren smaak klinkt bijzonder, doet me wel denken aan Festini ijsjes.... en met dit weer (ren nog net niet naar de supermarkt).
Je hebt het 70ste boek uitgelezen en daarmee de 👑 verdiend op de officiële Koningsdag (nu even Koninginnedag)! Met zo te lezen een heel mooi boek, een auteur die ikzelf nog moet gaan ontdekken, en een dubbel (pension en hotel) bevestiging dat het bij de thema past.
MargotB - 27 april 2025
😂😂 Die perenthee triggerde mij ook meteen!
Comicbookpro (Mario) - 27 april 2025
Ik had laatst een kokosmelk drankje :p haalt t niet bij het echte kokosmelk overigens 😁
Susanne - 27 april 2025
Een echt ei. En die perenthee? Nou, die heb ik ontdekt bij een online theeverkoper die in Limburg woont. Ik mag hier denkelijk geen reclame maken??
En dan ook nog een kroontje verdiend? Dit wordt een prima dag.
André - 27 april 2025
Volgens mij mocht reclame van concurrerende boekverkopers niet (toen Libris nog sponsor was). Geen idee hoe de regels verder zijn op dat gebied.
wil2 - 27 april 2025
Hoe vond je het boek, Susanne? Ik had/heb ‘De komst van Joachim Stiller’ in mijn top50 staan, omdat ik dat vroeger zo’n onwijs goed boek vond. Vorig jaar of zo heb ik hem herlezen en vond het zo tegenvallen, ik had een heel ander soort boek in mijn hoofd. Maar ik heb vorig jaar ook nog wat andere boeken van hem gekocht en die kan ik met open vizier tegemoet treden.
Susanne - 28 april 2025
Wat jij schrijft, herken ik wel. Joachim Stiller is bijzonder belangrijk geweest in mijn puberteit, daar ben ik Lampo nog steeds dankbaar voor. Maar ik heb het vorig jaar weer eens gelezen en toen had ik hetzelfde: de “magie” was weg. Met. Hermione was het net zo: vroeger vond ik het prachtig, ondanks het einde zaten er toch magisch-realistische elementen in. Nu heb ik het herlezen en ik dacht vaak: nou Lampo, je schrijft wel heel erg literair, dat grenst aan aanstellerij. Zo praten mensen niet, nee, ook niet in de jaren ‘60. Maar de mooie herinneringen blijven .
Donthaf - 28 april 2025
Hij schreef ook in een tijddat boeken nog erg belanbgrijkw are. Schrijvers kondene chte sterren zijn. Dat speelt ook wel mee.
Susanne - 28 april 2025
In die tijd(rond 1966) was Lampo echt een heel populaire schrijver, mensen kwamen massaal naar zijn lezingen; voornamelijk vanwege Joachim Stiller.
wil2 - 28 april 2025
Toch jammer dat het niet zo’n tijdloze auteur blijkt te zijn. Ik ga me beraden over zijn andere boeken. Ze krijgen in ieder geval geen voorrang.
Susanne - 28 april 2025
Ik ben benieuwd wat je van zijn andere boeken gaat vinden, ik heb de meeste vroeger gelezen, staan nog steeds in mijn kast. In de jaren ‘80 ben ik een hele dag bij hem en zijn vrouw te gast geweest in hun huis in de Kempen, dat was fantastisch, heb ik nog steeds mooie herinneringen aan. Een heel aardige, belezen en intelligente man.
wil2 - 28 april 2025
Wat leuk zulke fijne herinneringen. Zoals ik hierboven al schreef krijgen zijn boeken voorlopig geen voorrang.
André - 28 april 2025
Herinneringen om te koesteren, dan heb je ook wel een andere band met de schrijver als je zijn boeken leest. Of het nog lukt dit jaar weet ik niet, maar heb wel Joachim klaargelegd. Al vond ik ook Graalboek in de kast.
MarijeMiggiels - 27 april 2025
En ik las vanochtend mijn derde bijdrage uit: De nomade van Anya Niewiera. Er kwamen inderdaad verschillende overnachtingsaccomodaties in voor waaronder een kasteel in Polen dat een hotelbestemming gekregen had.
Een goed verhaal wel, met een herkenbare opbouw uit Niewierra's eerdere boeken, het taalgebruik af en toe wat cliché en de dialogen wat gekunsteld, maar ze heeft een interessant stuk geschiedenis als uitgangspunt genomen. Ik kom toch weer uit op vier sterren.
André - 27 april 2025
Heerlijk, overnachten in een kasteel. Qua boek lijkt het dus iets minder 'goed' te zijn, laten we hopen dat het een dip is en het volgende werk van haar weer het oude niveau heeft.
stokstaartje123 - 27 april 2025
Ik ben nu ook bezig in De Nomade. Ook in dit boek inderdaad weer een goed uitleg over een deel van de geschiedenis waar ik niet zo veel van af weet (Belarus, Polen en Duitsland na WOII en tijdens het ijzeren gordijn).
stokstaartje123 - 27 april 2025
Last minute is uit.Het is het debuut van Linda van Rijn . Een heerlijk vakantieboek dat vlot leest. Soms is de plot wel wat vergezocht, maar het boek is zeker onderhoudend. Voor mij 4 sterren.
André - 27 april 2025
Het is dus geen last minute geworden, maar ruim op tijd. Zo te lezen is het bevallen.
Donthaf - 27 april 2025
Volgens mij zitten we al voorbij 70.
André - 27 april 2025
73 tot nu, ik ben bijna klaar met mijn derde bijdrage en wil daarna nog rustig een recensie ervoor schrijven. Dan is dat nummer 74.
Ilse leest! - 27 april 2025
Ik heb zojuist tijdens de lunchpauze van mijn wandeling op een prachtig plekje op de Posbank mijn derde bijdrage uitgelezen: Terschelling van Linda van Rijn.
Terschelling is een van mijn favoriete plekken in Nederland en dus al een mooie reden om dit boek te lezen. Het is een echte vakantiethriller over de moord op Sterre 25 jaar eerder. De vriendin van het slachtoffer begint een podcast om te achterhalen hoe deze moord het leven van alle betrokkenen tot op heden beïnvloedt.
Leest makkelijk weg en het plot was niet geheel al ver van tevoren te ontdekken. Hij krijgt 3 sterren van me.
Donthaf - 27 april 2025
Nog eentje met drie. Iedereen met drie bijdragen gefeliciteerd! Iedereen met twee bijdragen eveneens gefeliciteerd! Iedereen met één bijdrage gefeliciteerd! (ja, dat moet wel, want anders kan ik mezelf niet felicitern 🙂 )
André - 27 april 2025
Zeer attent van je om iedereen (en jezelf) te feliciteren! Ik wou je bijna feliciteren met je spelling, tot ik dat laatste woord zag. 😅
André - 27 april 2025
Ah, nog een Linda van Rijn! Klinkt ook mooi dat iemand na zoveel jaar nog probeert te achterhalen wat er toen is gebeurt, vooral het rimpel effect dat het heeft gehad. Als het ooit lukt zou ik eens de waddeneilanden willen bezoeken, met school alleen Texel bezocht.
André - 27 april 2025
Het was een kort verblijf in Hotel du Lac, Zwitserland, na vrijdag avond aangekomen te zijn. Nu maak ik mij gereed om het hotel weer te verlaten als een van de laatste gasten. Tijdens het verblijf was er een ontmoeting met Edith Hope, romanschrijver, en tal van andere gasten met Mrs. Pusey als middelpunt. Ondanks dat er een reden is waarom Edith daar naartoe is gekomen, blijft die reden heel vaag tot ze plots het verhaal verteld na drie vierde van het boek. Daarvoor gaat het vooral over de andere gasten, hun wat vage levens, en gebeurtenissen in en rondom het hotel. Wat ik begreep was: je hebt geen liefde nodig om plezier te hebben in het leven, zolang je maar doet wat je gelukkig maakt en (eventueel met iemand) geniet van de momenten die het leven je bied. Echter twijfel ik of dat wel klopt. Misschien eerst maar even laten bezinken.
De recensie: https://www.hebban.nl/recensie/avdp85-andre-over-hotel-du-lac
Jeanet - 27 april 2025
En ik kan nog een derde bijdrage leveren. Madame van Jacobine van den Hoek gaat over Madame Tussaud. Ze heeft op veel plekken verbleven maar ook een groot deel in een hotel met haar man voordat ze naar Engeland vertrekt. Een indrukwekkende inkijk in haar leven. Een mooie historische roman.
André - 27 april 2025
Dit unieke werk mag zeker niet ontbreken, ook Madame Tussaud in Amsterdam lijkt me eens mooi om te bezoeken. Heel leuk dat dit je derde bijdrage is. 🙂
Jeanet - 27 april 2025
Ik ben er ook nog nooit geweest. 🤭
Donthaf - 27 april 2025
Momenteel lees ik been boekje over de hervorming van het Belgische palrment. Telt dat ook als een overnachtingsaccomodatie?
André - 27 april 2025
Klinkt niet echt iets wat met hotels, etc te maken heeft. Welk boek gaat het om?
Donthaf - 27 april 2025
"Pleidooi voor politieke renovatie" door Christophe Convent, uitgegeven door Itinera, waarschijnlijk in 2020. Maakte deel uit van een kabinetsbieb, is nu inhoudelijk verouderd doordat men de senaat wil afschaffen, en deze studie - vermoedelijk vane en consulent of consultancy-bureau - ervan uitgaat dat de senaat blijft bestaan maar de rol ervan wordt gewijzigd.
Overigens stelt het boekje ook dat de rol van het parlement in zijn geheel is vrewaterd doordat regerinen altijd uit de meerderheid worden samengesteld, en dat dus dezelfde meerderheid is als in het parlement, waardoor het parlement zijn controlerende macht over de wetgevende mach tis verloren doorat partijleden verondersteld worden de partijlinent e volgen.
Vandaar ook dat het parlement meer weg krijgt van een overnachtingsaccomodatie dan van een werkplek, leuk geïllustreerd door nachtelijke vergaderingen.
André - 27 april 2025
Op zich snap ik je redenering, maar vind het niet passen bij het thema. Het is een kantoor, dan zou elk boek waar iemand op kantoor slaapt passen. Als een deel van de parlementariërs in een hotel of iets verbleef zou het kunnen.
Donthaf - 28 april 2025
🙂
Dat doet me eraan denken: veel Japanners slapen op kantoor.
André - 28 april 2025
Yep, dan zou je bijna elke Manga strip ook als 'geldig' kunnen bestempelen met die gedachte, de meeste tekenaars slapen namelijk op hun werkplek (en soms zelfs letterlijk onder het bureau). Dit vanwege de werkdruk.
Donthaf - 27 april 2025
76! Nou zeg! En ik denk dat het no gniet eens het maximum is (zeker als het parlement meeteltà
André - 27 april 2025
Terwijl de zon langzaam zijn licht verplaatst naar andere delen van de wereld, om daar zijn warmte te schenken, loopt het vierde weekend van april ten einde. Een feestelijke maand, met Pasen en Koningsdag, die nog drie dagen zal duren. Deze maand is er flink gelezen met zijn allen waardoor het ‘streefgetal’ van 70 ruim is gehaald. Met als kroon boek ‘Hermione betrapt’ van Hubert Lampo dat is gelezen door Susanne.
Iedereen bedankt die de uitdaging aan ging, mee las, en ervoor heeft gezorgd dat de uitdaging is gehaald.
P.S. Maar je kan altijd nog een bijdrage leveren natuurlijk de komende drie dagen.
MarijeMiggiels - 27 april 2025
Ha! Ik dacht even dat je aan het afsluiten was André, maar gelukkig niet. Wie weet wat de komende dagen nog in petto heeft.
De uitdaging is in ieder geval al zeer geslaagd en je blijkt dat heel goed te kunnen. Ik twijfelde daar niet aan, maar ik herinner me nog wel wat twijfels bij jou. Mooi dat je de drempel over gegaan bent 🙌
André - 27 april 2025
Er waren zeker twijfels, maar blij te horen dat het goed is gegaan. Afsluiten doe ik Wil2 nog even niet aan, ze is vast druk met de voorbereidingen voor de Ezzulia van mei. Dus gun haar die drie dagen rust nog even. 😅
wil2 - 27 april 2025
Haha, dank je, André. Die tijd heb ik nog wel even nodig. Ik zal woensdagavond de mei-uitdaging plaatsen.
André - 28 april 2025
Langzaamaan sluipt de spanning dichterbij, zowel voor de uitdager als voor de gene die worden uitgedaagd, voel je het al?
wil2 - 28 april 2025
Heel erg, André 😬
itsmeTanja - 27 april 2025
Jij nu alvast bedankt voor je fijne gastheerschap! Je hebt de lat flink hoog gelegd voor (mij als) toekomstige uitdager(s)!
André - 27 april 2025
Geen dank, het was even spannend deze maand. Maar let niet op hoe anderen het doen qua uitdaging, maak er je eigen feestje van. Ik ben benieuwd waar jij ons mee gaat uitdagen als het zover is.
Annet - 27 april 2025
Wauw André, wat een prachtige zin! Het was (en is nog) een erg geslaagde uitdaging deze maand. Alvast bedankt voor je leuke en goede gastheerschap!
André - 27 april 2025
Bedankt en geen dank. 😅
wil2 - 27 april 2025
Ja, jammer dat er geen boek achter volgt, anders had hij zo bij de weerzinnen gekund.
Annet - 27 april 2025
Dat dacht ik ook al, Wil.
Donthaf - 27 april 2025
deze maand heeft bewezen dat 70 als minimum een haalbare kaart is, maar geen gemakkellijk haalbare kaart, waardoor het een uitdaging blijft, en daarom een geschikte waarde voor de uitdaging is
André - 27 april 2025
Zolang het geen druk geeft en over wordt gegaan naar kwantiteit om het maar te halen. Het plezier van lezen is nog altijd het doel, zolang dat maar niet verdwijnt.
Marceline de Waard - 27 april 2025
Het was een geweldig leuke uitdaging, André. Van mijn kant komt er geen boek meer bij. Ik hou het bij een bescheiden bijdrage van 1 boek. Gelukkig drukt dat de pret niet: je hebt de uitdaging met glans volbracht. En ik heb met plezier alle stukjes van iedereen over de uitgelezen boeken gelezen.
André - 27 april 2025
Dank je, je ene bijdrage was een prachtige. Qua stukjes heeft Famke er wel iets bijzonders van gemaakt. 🙂
André - 28 april 2025
Voor komende week heb ik jouw bijdrage en Orbital klaar gelegd. Kijken of ze beide gaan lukken in een week tijd. Ben alleen nog in dubio welke eerst op te pakken vanavond.
Marceline de Waard - 28 april 2025
Ik las beiden. Mijn voorkeur heeft Chesil Beach. En volgens mij leent In orbital zich ook als een boek erbij: dan lees je iedere dag even een 'orbit'.
Ursula1969 - 27 april 2025
Weer een mooie zin, mooie tekst👌🏻. Bedankt André, voor de leuke uitdaging en jouw begeleiding.
Nog een paar dagen en dan kijk ook ik nieuwsgierig uit naar de nieuwe uitdaging 😁
André - 28 april 2025
Dank en geen dank. Nog eventjes.... bijna woensdag, dan weten we waar Wil2 ons mee gaat uitdagen (lees verrassen) voor maand mei.
Marjolein - 28 april 2025
Bedankt voor de challenge Andre, het was een leuk thema!
André - 28 april 2025
Geen dank en blij dat je het thema leuk vond.
IngridBs - 27 april 2025
De maand is nog niet om, maar ik heb drukke dagen voor de boeg. Daarom dank ik jou nu alvast, @André, voor de leuke en originele uitdaging en de prachtige inleiding. Die hebben hun effect niet gemist; er is een mooie lijst totstandgekomen. Gefeliciteerd met het behalen van de ondergrens!
Wat betreft nummer 51 van de lijst: Daphne du Maurier kan daar geschrapt (is blijven staan van een wisseling van titel).
Ik zie alweer uit naar de nieuwe uitdaging! Veel plezier ermee @Wilz!
André - 27 april 2025
Geen dank en dat foutje is nu gecorrigeerd. Helaas moeten we nog even geduld hebben, de spanning stijgt, voor de nieuwe uitdaging.
Marijke - 28 april 2025
André ook ik wil je heel graag bedanken, voor de enorm originele aanpak en al je werk. Het was een leuke uitdaging(dat vind ik elke maand elke uitdager doet enorm zijn/haar best) met een mooi resultaat.
Dus hartelijk bedankt!!
Heel benieuwd naar de uitdaging van Wilz 🙂
André - 28 april 2025
Geen dank en, zoals je zegt, is elke maand een leuke uitdaging. Stiekem tel ik al af naar de volgende.
Comicbookpro (Mario) - 28 april 2025
Ja , André ook bedankt namens mij ...de Uitdaging was goed te doen en dat maakte denk ik ook wel de enorme bijdrage zo hoog. Zelfs ik heb 3 bijdrages geleverd , terwijl dat de afgelopen maanden steeds 0 of 1 steeds was.
op deze weg moeten we doorgaan , en af en toe een hotelletje pakken 😄
André - 28 april 2025
Geen dank en toen ik 'af en toe een hotelletje pakken' een keer zei tegen iemand kreeg ik nog net niet een proces aan mijn broek 😅. Hoe dan ook, blij dat deze uitdaging voor jouw werkte met zelfs een Christie.
Angèle van Baalen - 28 april 2025
Bedankt, André! Helaas een magere bijdrage van mijn kant. Ik denk altijd dat het me lukt drie boeken, maar dat blijkt niet zo te zijn. Te veel andere mooie boeken leiden me af.
André - 28 april 2025
Geen dank en dat afgeleid zijn door andere boeken komt me bekend voor..... ik zal het even mijn boeken vragen die hier voor mijn neus springen om gelezen te worden. 😅 Zal ik je voorgenomen boeken uit de lijst halen of wil je daarvan toch nog eentje lezen?
Angèle van Baalen - 28 april 2025
Je mag ze er af halen. Ik lees intussen 4 andere tegelijk...
André - 28 april 2025
Bij deze gedaan, maar mocht je toch stiekem iets hebben.... laat het dan maar weten, het hoeft niet specifiek die drie te zijn namelijk. Je mag ten allertijden wisselen.
Donthaf - 28 april 2025
Jammer dat het thema voor mij tegenviel, maar dat is dan maar zo. Het kan niet alle dagen kaviaar zijn.
Toch is dit de 1e keer dat dit jaar de uitdaging werd gehaald
(moeten we André nu feliciteren, of net niet? - de uitdager is verslagen! - paradox paradox!)
André - 28 april 2025
Het doel van Ezzulia is, lijkt mij, dat er zoveel mogelijk, met plezier, wordt gelezen. Dat doel is bereikt. Als het doel was de uitdaging zo moeilijk mogelijk te maken dat er weinig wordt gelezen, dan is het doel niet bereikt. Al zeg ik niet dat het altijd 'simpel' moet zijn, juist dat zoeken naar de juiste boeken maakt het nog leuker.
Verder lijkt me kaviaar ook niet lekker, nooit gegeten en zal dat waarschijnlijk ook nooit doen. Maar ik hoop dat de volgende uitdaging je beter ligt, je kan soms pech hebben, maar wie weet heb je in mei geluk.
Note to self: bij een eventuele volgende keer een onmogelijke uitdaging bedenken 😈.
Zwaantje - 28 april 2025
Ik ben nog steeds in Berlijn maar kom op tijd weer thuis, het station is al in zicht.
André - 28 april 2025
Tuuuuuuut tuuuuuuuuuut!
Zwaantje - 29 april 2025
🛤
André - 29 april 2025
Hopelijk is dat het juiste spoor 🤣
Zwaantje - 29 april 2025
Helemaal het juiste spoor, aangekomen op het eindstation.🚉
Tinwara - 28 april 2025
Ook in ben bijna terug van mijn reis om de wereld met Olga Tokarczuk, nog een kleine 50 pagina's te gaan - gaat lukken!
André - 28 april 2025
En dat binnen 80 dagen. 😉
Raymond1980 - 28 april 2025
Hulde voor het thema en de sublieme begeleiding Andre!
André - 28 april 2025
Dank je. 😁
Ilse leest! - 28 april 2025
Bedankt voor deze ontzettend leuke ezzulia-maand!!
André - 28 april 2025
Geen dank, ben blij te horen dat het leuk was. 😁
Raymond1980 - 28 april 2025
En wie neemt de volgende maand voor zijn/haar rekening?
André - 28 april 2025
Dat zal Wil2 zijn, komende woensdagavond (30 april) zou ze de topic live zetten. Nog even geduld dus.
Daarna volgt Tanja, de andere maanden zijn nog open.
FamkeLaLiseuse - 29 april 2025
Als ik Wil2* nog een tip voor een uitdaging mag geven … iets met een oranje cover, familieroman, in Aziatische en/0f Indiase setting zou echt h e e l erg goed passen 😇
André - 29 april 2025
Of een boek met minimaal 1000 pagina's? 😉 Iets met een jongen en geschiktheid?
Trouwens, India 🇮🇳 past ook wel met mijn boekenkast. Morgen weten we het. Nog een nachtje.
Riet - 30 april 2025
Haha...dat zou mooi zijn. 😅
Katja van Neer - 29 april 2025
Denk je ook weleens aan mij van Jill Mansell is uit. Ik schreef het hierboven al ergens. Ze is een auteur die jaarlijks een boek uitbrengt en ik lees ze traditiegetrouw. Haar laatste boeken zijn vermakelijk en best fijn om te lezen, maar niet meer dan dat.
Dank je wel André voor het leuke thema. Je was een voortreffelijke gastheer.
André - 29 april 2025
Mooie traditie en mooi om zo trouw te zijn aan de auteur, zolang het nog vermakelijk is en je niet met tegenzin aan het lezen bent. Geen dank en dank je. 😊
MargotB - 29 april 2025
Dank voor de leuke uitdaging en je originele opzet!
André - 29 april 2025
Geen dank en dank je. 🙂
Van een futuristisch ruimtestation naar een middeleeuws kasteel aan de Ligurische kust in Italië … het kan soms verkeren. En niet alleen het onderkomen maar ook de hele entourage is een tijdreis naar de jaren ‘20 van de vorige eeuw: de man-vrouw verhoudingen, de sociale klassen tot de naweeën van WOI laten zich voelen en in gedachten meespelen.
‘De betovering van april’ van Elizabeth von Armin begint met twee Engelse vrouwen - Lotte Wilkins en Rose Arbuthnoth - die op een druilerige februarimiddag op een advertentie reageren: in de maand april kunnen ze San Salvatore, een kasteeltje in Italië huren. Ze trekken hun stoute schoenen aan en boeken deze trip zonder hun echtgenoten ervan op de hoogte te stellen of mee te nemen. Om het betaalbaar te houden zoeken en vinden ze twee reisgenoten: Lady Caroline ‘Scrap’ Dester en oudere mevrouw Fisher.
Na aankomst verloopt het samengaan aanvankelijk stroef - mensen eisen hun eigen ruimte op - maar al snel slaat de betovering toe: het ontluikende groen in de omgeving en de nieuwe horizon brengen het beste in de logees naar boven. “Het was volle maan die avond. De tuin was een betoverend oord waar alle bloemen wit leken. De lelies, de peperboompjes, de oranjebloesem, de witte violieren, de witte anjelieren, de witte rozen waren zo duidelijk te zien als overdag, maar de gekleurde bloemen bestonden alleen in geur.”
‘Lentekriebels’ zouden we dat nu noemen. En wat doe je dan als je het zo naar je zin hebt? Dan stuur je een brief naar je echtgenoot en vraag je of die ook komt … tsja, het zijn ‘de vorige jaren ‘20’. Twee echtgenoten en de kasteelheer (die op doorreis ook even langswipt) verder is het feest en de betovering compleet.
Von Armin schreef het verhaal zo’n honderd jaar geleden - het is recent in de Schwob serie opnieuw uitgegeven - en dat proef je aan alles: het kalme tempo, de uitgebreide beschrijvingen en de heersende moraal. Niettemin is het thema van het verhaal - de nieuwe lente als inspiratie voor levenslust - van alle tijden. Daarbij heeft Von Armin beeldend en met humor geschreven: zo is het gehannes met het eten van de - voor deze Engelse dames van rond 1925 onbekende - spaghetti amusant.
‘De betovering van april’ omlijst de uitbarstende lente van dit moment perfect. Met plezier gelezen heb ik het 3,5* gegeven. Dames die stoute schoenen aantrekken mogen wat mij betreft best wat langer hun stoute schoenen aan houden, ook anno 1920s 😉
André - 29 april 2025
Zo hard neergekomen uit de ruimte dat je terug in de tijd ging. Wat een plot twist! Gelukkig ben je weer terug in de jaren 20 van de 21ste eeuw.
Maar ja, stoute schoenen aantrekken en dan toch je echtgenoot sommeren te komen is wel jammer, dat per brief en niet telegram of postduif..... Wel een mooie omschrijving van de tuin, al vraag ik me wel af of alles wit symbolische waarde heeft.
Von Armin heeft door het hele verhaal heen fraai de omgeving en tuin beschreven, met oog en benaming voor de verschillende planten en bloemen die er daar aan de Italiaanse rivièra te vinden zijn.
Meteen maar even van de gelegenheid gebruik maken om je te bedanken voor je leuke uitdaging en de geweldige vorm waarin je hem ons hebt gepresenteerd 🙌🙏!
André - 29 april 2025
Ik zal er nog even over denken of ik het boek zal gaan lezen. Natuur spreekt mij wel aan, al ga ik de laatste tijd iets te weinig echt de natuur in, maar met dit zonnetje zal dat wel weer vaker ervan komen. Hoe dan ook, geen dank en dank je.
Donthaf - 29 april 2025
Waar is de tijd dat we genoeg hadden aan dat rumtestation. 😟
André - 29 april 2025
Ach, er was een tijd dat we genoeg hadden aan een ganzenveer, inkt en papier. Dan een koerier erop uit sturen om de brief bij de juiste persoon af te leveren. 😅
Donthaf - 29 april 2025
77 en er is nog een dagje of twee over. Dus er kan nog wat binnendruppelen.
Tinwara - 29 april 2025
Hotels, een cruiseschip, een vakantie-appartement, een jeugdherberg, dat zijn de accommodaties die ik tegenkwam tijdens mijn reis om de wereld met Olga Tokarczuk. Flights is best een ingewikkeld soort boek. Het is een soort verhalenbundel, maar naast daadwerkelijke korte verhalen (vaak zonder heel duidelijk einde) staat het boek ook vol met korte observaties en herinneringen van een ik-figuur, waarbij niet helemaal duidelijk is of dit steeds dezelfde persoon is, of misschien de schrijfster zelf? Terugkerende thema's zijn reizen en het menselijk lichaam, specifiek de verkenning daarvan door 17e eeuwse wetenschappers. Dat Tokarczuk een goede schrijfster is, die rake observaties doet, en interessante gedachten heeft, dat staat buiten kijf, maar ik heb door dit boek ook gemerkt dat ik een (enigszins) coherent verhaal heel belangrijk vind in de boeken die ik lees. En dat miste ik hier echt.
Hoe dan ook - dit is mijn laatste bijdrage op de valreep. Hartelijk dank voor jouw reisleiderschap deze maand André! Je verdient een fooi!
André - 29 april 2025
Dank voor de fooi! Je had nog ruim een dag, doet me aan een bepaald verhaal denken met iets van 80, hoe dan ook ben ik blij dat het je is gelukt. Klinkt nog altijd niet makkelijk dit boek, zoals je zelf ook al zegt. Veel losse snippers die op een hoop werden gegooit en dan tot een 'verhaal' gemaakt.
Na jouw laatste bijdrage blijft er nog één over. Spannend wanneer die uitgelezen gaat worden.
Zwaantje - 29 april 2025
Ik ben weer thuis uit Berlijn.
Piet de Moor - Met Kafka in Berlijn is uit.
In het boek wordt de tijd beschreven die Kafka in Berlijn heeft doorgebracht. De eerste jaren als gast in hotels en de laatste maanden van zijn leven in verschillende gehuurde kamers waar hij samen woonde met zijn vriendin. Zijn vertrek uit Praag naar Berlijn was een vlucht voor de verstikkende invloed die zijn vader op hem had.
Kafka was toen al ziek en pas een paar weken voor zijn dood verliet hij Berlijn om in een sanatorium te sterven.
Ik heb met plezier enige tijd in Berlijn doorgebracht.
André, bedankt voor deze mooie aprilmaand, we hebben met ons allen een heleboel mooie reizen gemaakt.
André - 29 april 2025
Blij dat je met plezier in Berlijn verbleef, al klinkt het ook wat heftig om te (moeten) vluchten en dan ook nog ziek zijn. Je was de laatste, net iets later dan Tinwara, wat betreft de voorgenomen boeken en mogelijk had je vertraging met de trein.
Benieuwd of er toch nog meer bijdragen komen, maar anders is deze Ezzulia voltooid. Morgen zal ik het nog 'officieel' afsluiten, even kijken hoe, en dan kan Wil2 het gaan overnemen. Nu al rusteloos van de spanning wat de nieuwe uitdaging gaat zijn.
Zwaantje - 29 april 2025
De trein had wat vertraging doordat de Friesenbrücke over de Ems nog niet helemaal hersteld was. Ik geloof dat de rails er nog op gelegd moeten worden dus ik moest verder met de bus. Maar het is gelukt.
André - 30 april 2025
Om het af te sluiten, nog even deze recap.
HebbanTravIn wees een reisleider aan
Deze twijfelde en toch schoorvoetend
Terwijl land rijzend zon groetend
Was hij aan de slag gegaan
Toen hij het reisbureau deed open
Maakte hij veel voorbereidingen
En luisterde naar vogels die zingen
Kwam al snel de eerste, Stokstaartje, aangelopen
Eerste dag als pijl uit handboog schoot
Later toen nieuws ook anderen bereikte
Tot totaal 32 aanmeldingen op lijst prijkte
Het aantal gemaakte reizen 80 groot
De reizen gingen door lucht, over land of zee
De reisleider zag ook bewezen
Dat reizigers hielden van lezen
Want ieder nam een boek mee
De een hield fiets- of voettochten
Rustte bij hotel, camping of pension
Waar werd genoten van paasei of bonbon
Langs paden en wegen vol bochten
Terwijl ander nam boot, trein of vliegtuig
Later deelde eenieder ervaring
Waar enthousiasme of teleurstelling aan hing
Soms zelfs werd ontvangen met gejuich
De maand liep langzaam ten einde
Toen Susanne Hermione betrapte met kroon
Famke ervaring voordroeg wonderschoon
En de laatste reizigers aan treinde
Deuren van reisbureau gaan zo dicht
De reisleider zal dames en heren uitzwaaien
Iedereen zal elders aan komen waaien
Want nieuwe maand komt met laatste licht
Kijkende achterom met glimlach naar debuut
Ook vooruit naar uitdaging nieuw in zicht
Die door Wil2 is ingericht
En komt dichterbij met elk verstreken minuut
En dan is het nu echt https://www.youtube.com/watch?v=arRBctSw-2Y
wil2 - 30 april 2025
🥳👏🏻. Na een fantastisch begin een geweldige uitsmijter. Dank je wel, André, voor deze geweldige trip. Ik ga niet eens proberen om je te evenaren. Ik snap niet dat je zo aan jezelf twijfelde, je hebt het onwijs goed gedaan. Petje af en diepe buiging.
André - 30 april 2025
Je gaat het vast geweldig doen, zoals ik al tegen Tanja zei moet je niet kijken naar hoe anderen het doen. Het is jouw feestje, organiseer zoals jij het wil en het komt vast goed. Dank alvast dat je mei op je neemt.
Marijke - 30 april 2025
Wow André, ik sluit mij helemaal bij de woorden van Wil aan👏👏 Geweldig!
Marceline de Waard - 30 april 2025
Mooie afsluiting en ik heb genoten van alle reisverhalen!
Met mijn laatste boek heb ik ook flink gereisd: een van de hp's schreef reisverhalen en nam me vanuit Amerika mee naar oa Nigeria, Londen, Zuid-Amerika, Berlijn en Amsterdam. Maar ... dit was ondergeschikt in het verhaal en de verblijfaccomodaties werden ook niet genoemd. (Er komt wel 1x een hotel in voor: dat is bij een ander hp, zij werkt daar als kamermeisje.) Dus vandaar dat ik dit boek niet heb genoemd voor deze challenge.
Tinwara - 30 april 2025
Nou Marceline, ik heb nog even getwijfeld of ik Tokarczuk (die ik nog maar net op tijd uitkreeg) zou inruilen voor Adichie, want er zitten behoorlijk wat referenties aan hotels in Dream Count, vooral in het verhaal van Chiamaka En in Kadiatou's verhaal speelt een hotel ook een belangrijke rol (al is dat niet in de leuke vakantiesfeer van deze challenge). Volgens mij zou deze opzich best passen dus (zelfs beter dan sommige andere titels die ik op de lijst heb zien staan).
Als je het zo zegt ... Ik meld hem aan.
André - 30 april 2025
Zolang een hotel een rol speelt, in welke sfeer ook, is dat goed. 😉 Staat er bij deze bij en meteen een mooi rond getal van 80 nu.
Hoe leuk is dat, André! Blij dat ik het boek dan toch even noemde.
André - 30 april 2025
Ik ben daar ook blij om, zo hebben we ook alle werelddelen, denk ik, ook bezocht.
Tinwara - 30 april 2025
Prachtige afsluiting André!
Theekoekje - 30 april 2025
André, bedankt voor weer een mooie leesuitdaging!
Marjolein - 30 april 2025
Fantastisch!
FamkeLaLiseuse - 30 april 2025
André meets André … met een lach en een traan 🥹
Gave start, leuke uitdaging en met poëtische einde in stijl afgesloten. Chapeau, top gedaan!
André - 30 april 2025
Tranen gelachen, onnozel gedaan, maar zal tevreden het licht uit doen. (Vrij naar Guus Meeuwis - Tranen gelachen)
Sterrezee - 30 april 2025
Geweldig.
Ursula1969 - 30 april 2025
👏👏 een hele mooie afsluiting van leuke uitdaging met fantastisch begin en reisleider!
Bedankt André! Heb ervan genoten. Veel mooie reis, verblijf accommodaties en tips opgedaan.
Karin Bennink - 01 mei 2025
Heel veel dank voor de mooie uitdaging en de geweldige aankleding! Het was een feestje om samen te reizen.
Susanne - 30 april 2025
Wat een prachtige afsluiting beste reisleider André! Dit was een énige challenge, wat zijn er veel interessante en leuke boeken langsgekomen. Een aantal van ons reisgezelschap bij HebbanTravln vond het vast jammer dat we maar drie boeken mochten meenemen op reis, want we hadden plaats voor zeker nog meer. Hartelijk bedankt en tot ziens!
André - 30 april 2025
Helaas kon de volle hutkoffer met boeken inderdaad niet mee. Ben benieuwd hoeveel er dan mee gingen op reis als het niet beperkt was tot drie. 😅 Misschien een idee om eens te kijken of er 'bonus' boeken mogelijk zijn. Dus zodra iemand meer dan drie leest op een lijst genaamd 'extra' of zoiets. Al is het bijhouden zo ook al best wat werk.
Zwaantje - 30 april 2025
Wat een mooie afsluiting André. Een hele reismaand in een gedicht.
Wil2, ik heb mijn leesstoel alvast bij de boekenkast gezet, succes straks als we met elkaar een heleboel boektitels over je heen strooien. 📚📖
André - 30 april 2025
En ik heb alvast mijn boekenkast(en) bij mijn leesstoel gezet, was even wat slepen en herrie, maar heb het er voor over. 😅
wil2 - 30 april 2025
Oh jee, ik krijg knikkende knieën😂
Zwaantje - 30 april 2025
Ja, André, jij gaat voor het gemak 🤣
Donthaf - 30 april 2025
Vandaag is de dag (die je wist dat zou komen)
Aardige vondst van André om links naar de gelezen boeken te zetten. Dat moet wat werk hebben gekost (dat je niet wist dat hij zou doen)
En met 80 boeken is dit een record dit jaar (dat je niet wist dat zou komen)
En daarvoor krijgt iedere lezer hartelijke felicitaties (die je wist die zouden moeten komen)
Nu wachten we in spanning op wil2 (die je wist die zou komen)
Raymond1980 - 30 april 2025
Enig idee hoe laat vanavond de nieuwe challenge online staat?
André - 30 april 2025
Zodra Wil2 het tijd vindt 😉, we zullen het vanzelf merken dan.
wil2 - 30 april 2025
Vanaf nu staat hij online. https://www.hebban.nl/topics/ezzulia-uitdaging-mei-2025
André - 30 april 2025
Iedereen bedank voor de complimenten!
Het lijkt erop dat geen nieuwe bijdrage komt, dat iedereen uitkijkt naar de nieuwe uitdaging en daarom ga ik alvast het reisbureau sluiten.
Iedereen nogmaals bedankt, het zal voor mij even wennen worden om niet meer zo vol actief te zijn, maar jullie enthousiasme maakte het een onvergetelijke ervaring. Wie weet verzin ik weer wat voor een Ezzulia. Voor nu laat ik het aan Wil2 hoe laat de nieuwe uitdaging bekend wordt gemaakt. In de tussentijd vertoef ik nog even aan Chesil Beach.
Daf* - 30 april 2025
Top uitdaging en dito reisleider!
Simone - 30 april 2025
Bedankt André voor de organisatie van deze de challenge, heel leuk gedaan en mooi afgerond! Nu uitkijken naar de nieuwe challenge
Riet - 30 april 2025
André, bedankt voor deze originele uitdaging. Heb heel erg genoten van de manier waarop je dit hebt aangepakt, echt geweldig.
ine - 30 april 2025
Ook van mij een dikke merci, André. Mijn bijdrage was klein, maar de uitdaging was fijn!
André - 30 april 2025
Dat laatste rijmt ook nog! Maar ik ga me nu nestelen mij de Ezzulia van mei.
ine - 30 april 2025
Haha, nestelen past er al helemaal bij!
Willy van Boven - 01 mei 2025
Ook van mij een dank voor je uitdaging, André. Voortaan denk ik bij hotel als setting, plaats delict of titel aan deze uitdaging. Ik ben benieuwd wanneer ik weer zo’n boek tegenkom. Er zijn er in elk geval genoeg hebben we gezien. Ik heb zo’n vermoeden dat het niet je laatste uitdaging is…
wil2 - 30 april 2025
😬Kreeg mijn browser en/of internet toch opeens koudwatervrees. Maar het is gelukt, weliswaar zonder de gelikte linkjes van André, want daar durfde ik nu echt niet aan te beginnen.
Hier is de uitdaging voor mei: https://www.hebban.nl/topics/ezzulia-uitdaging-mei-2025
André - 30 april 2025
De browser voelde je aan denk ik, maar blij dat het je gelukt is. Hele mooie thema, vooral met de geluidseffecten erbij buiten.
Tau - 30 april 2025
@André: Bedankt voor de mooie uitdaging deze maand en voor je enthousiaste begeleiding!
@wil2: Veel succes met de fijne uitdaging die je voor ons voorzien hebt!
@beiden: 'k Heb intussen de overzichtspagina bijgewerkt: https://www.hebban.nl/spot/world-of-tau/nieuws/ezzulia-leesuitdaging 😉