De categorie die deze week in de spotlight staat is ‘Lees een boek met een roze cover.’ Een kleur die verweven is met Hebban en natuurlijk ook perfect past bij Valentijnsdag.
Nu moet je niet meteen denken aan zoetsappige romannetjes, natuurlijk die zijn er genoeg met een roze cover, maar er zijn zoveel tinten roze en dus ook zoveel verschillende roze covers, ja zelfs thrillers!
Ik heb een boekenplank aangemaakt met daarop een hele stoot roze boeken, die boekenplank vind je hier! Laat vooral in de reacties boekentips achter zodat ik ze aan de boekenplank kan toevoegen!

Ik begin, gezien Valentijnsdag, meteen met de tips in het genre romance/feelgood.
De Cherry Blossom Bookshop van Takuya Asakura
Het eetcafe op de hoek van Aline van Wijnen (gezellige feelgood, speelt zich af in Amsterdam)
Onder een roze hemel van Jenny Colgan (feelgood over een kleine gemeenschap in het noorden van Schotland)
Door een roze bril van Vannessa Thuyns (fijne feelgood van Nederlandse bodem)
De bloemendochters van Tessa Collins
De bessenplukkers van Amanda Peters (prachtige roman spelend in de jaren vijftig in de VS)

Dan gaan we naar de thrillers, er is absoluut niets zoetsappigs aan deze boeken! Veel onderhuidse spanning, dus je zit al snel op het puntje van je stoel!
Ingesneeuwd van Suzanne Vermeer
De huurder van Freida McFadden
Adem van Saskia Noort
Honderd dagen van Emelie Schepp (geweldige goede thriller)
De sterkste zus van Angelique Haak (ook af te strepen voor femicide, goede thriller)
Schermtijd van Linda van Rijn (mijn keuze, dus nog geen idee)

Dan hebben we een overzicht van roze boeken in diverse genres, van non-fictie tot een kinderboek en een klassieker die velen wellicht voor hun lijst hebben gelezen:
Het bittere kruid van Marga Minco (klassieker, ik las ‘m in 1986)
Op een andere planeet kunnen ze me redden van Lieke Marsman
Sjakie en de chocoladefabriek van Roald Dahl (een kinderboeken klassieker)
I kissed Shara Wheeler van Casey McQuiston
Tirza van Arnon Grunberg
Confettiregen van Splinter Chabot (mooi boek)

Als laatste boeken die een hint van roze hebben, van een rozerood hart, een snoerdraadje, een jas, een sappige perzik, een mooie jurk tot een rozenslinger.
De Ex Talk van Rachel Lynn Solomon (van friends naar lovers)
Een sterke vrouw van Diney Costeloe (mooie historische roman)
Valentijn blues van Sophie Kinsella (een oudje van deze helaas te vroeg overleden auteur)
Ga als een rivier van Shelley Read (prachtig mooi boek vond ik)
Ik ben Malala - jongereneditie van Malala Yousafzai Patricia McCormick
De Rozenkamer van Karin Quint (feelgood spelend in 1877)

Ik hoop dat iedereen met deze tips (met achter sommige boeken mijn aanbevelingen) een roze boek kan vinden om deze, gelukkig niet al te moeilijke, categorie te kunnen afstrepen.