Februari heeft iets tegenstrijdigs dit jaar. Winterse gevoelstemperaturen hier op het Wad en lentekriebels in het zuiden van het land op één en dezelfde dag. En vandaag zweven we wellicht op een roze wolk, terwijl we net bekomen zijn van vrijdag de dertiende. Laten we eens kijken of ons leesgedrag een zelfde tegenstrijdigheid bevat.
Ronny
Het klinkt cliché, maar wat gaat de tijd toch snel. En deze korte maand zijn we zelfs nóg eerder halverwege. Desondanks heb ik tussen de vorige Halfweg en deze editie maar liefst achttien (!) titels gelezen. Daar zat werkelijk van alles tussen. Wat literatuur, enkele feelgoods voor onze Wadd’n Challenge februari en heel veel thrillers, want dat blijft toch het favoriete genre. Ik zal jullie niet vermoeien met de complete lijst, maar wil er wel enkele uitlichten, gewoon omdat ik er zo van genoten heb.
Het ultieme geheim (Dan Brown) las ik in anderhalve dag, en dat is precies de periode die het verhaal beslaat. Ongelooflijk hoe knap deze auteur het weer voor elkaar heeft gekregen een complex onderwerp als het menselijk bewustzijn uit te leggen én tot de kern van een spannend verhaal heeft weten te maken. Ik was deze anderhalve dag ‘niet thuis’. Waardering: 5 sterren.
De inside job (Daniel Silva), deel 25 in de serie met Gabriel Allon, restaurateur van oude meesters en voormalig meesterspion. Dit boek zorgde ervoor dat ik na de Dan Brown niet in een zwart gat belandde. Net zo goed als de eerdere delen: 4 sterren.
Zij die gaan sterven (Danila Comastri Montanari) is het vervolg op Hier waak ik, waar ik al iets over vertelde in de vorige Halfweg. Ik gaf dit keer een ster meer en kijk al reikhalzend naar het volgende deel Spaar de doden, dat op 19 februari verschijnt.
Wat ons rest (Elly Griffiths), het 15e en afsluitende deel uit de serie Ruth Galloway, forensisch archeologe in Norfolk. Aan alle mooie dingen komt een einde 😢 . Nóg een 4 sterren waardering.
Met achttien titels is er een flinke stapel weggelezen (en retour bibliotheek) en dat komt goed uit. Volgende week wordt de Longlist voor de Hebban Thrillerprijs 2026 bekend gemaakt, en naar goed gebruik probeer ik deze compleet te lezen. Hopelijk krijg ik ook een stoeltje in de lezersjury, maar ik ben vast niet de enige die daarvoor duimt. In ieder geval hoef ik mij de komende weken niet te vervelen! Kijken jullie hier ook zo naar uit?

Gea
Zo gek als Ronny met haar achttien boeken heb ik het niet gemaakt, maar met de twaalf boeken die ik heb gelezen, ben ik ook zeer tevreden. Het boek dat er voor mij met kop en schouders bovenuit steekt, is Atmosphere van Taylor Jenkins Reid. Ik heb echt moeten bijkomen nadat ik het had uitgelezen, en dat gebeurt niet vaak. Deze auteur weet hoe ze sterke vrouwen moet neerzetten, en hoe ze maatschappelijke thema’s in het verhaal moet verwerken zonder dat het teveel wordt. Ik gaf Atmosphere zonder enige twijfel vijf sterren.
Tegenstrijdig kun je mijn twaalf boeken zeker noemen, want ik las literatuur, thrillers, Young Adult, een kinderboek en een feelgood. De laatste – net als Ronny – voor onze Wadd’n Challenge februari. Voorlopig heb ik geloof ik even genoeg feelgood gelezen, want The Rom-Commers van Katherine Center is me enigszins verkeerd gevallen (twee sterren).
En dan nu mijn plannen voor de komende weken. Ik ga eindelijk beginnen in The Land in Winter van Andrew Miller. Eindelijk, want de bespreking van het boek onder leiding van @Karin Marcellina begint vandaag 🙈 Als ik naar de Officieuze HRC kijk, zou ik daarvoor eigenlijk een boek moeten oppakken, maar nu het tweede boek van Jo Callaghan is uitgekomen (Dood spoor), neig ik ernaar om in In een oogwenk te beginnen. Keuzestress dus.

Hoe verloopt februari bij jullie tot nu toe? Bespeuren jullie ook enige tegenstrijdigheid qua boeken (of anderszins)? Wij horen het graag.
Inhoudsopgave Wad woorden willen