Het Stille Woud - Ellis Peters
In deze Boekbespreking gaan we het vooral hebben over de fantastische DetectiveSerie over Broeder Cadfael , een nijvere monnik ,die voor de Abdij het kruidentuintje verzorgt , medische kennis heeft en amateur Detective is, Waar Hugh Beringar , De Schout, graag gebruik van maakt.
De setting is de Middeleeuwen rond 1142 , waarin een burgeroorlog woedt tussen De koning van Engeland en een Nicht , Keizerin Maud. Als de vader van een Jongeman komt te overlijden , wordt hij naar de Abdij gestuurd om daar opgevoed en beschermd te worden tot de Jongeman volwassen is en de taak van Land Lord op zich kan nemen. Zijn Grootmoeder denkt daar anders over en probeert van alles om de Jongen onder haar vleugels te krijgen zodat ze dmv een huwelijk tussen de jongen en een al wat oudere jongevrouw hoopt extra grondgebied te verkrijgen. Ondertussen is er een andere Jongeman die Lijfeigene is en probeert te ontsnappen uit de klauwen van zijn eigenaar door onder te duiken bij een broeder die sindskort als kluizenaar leeft in de bossen van Eyton. Zodra er een slachtoffer valt gaat Broeder Cadfael aan de slag zijn speurzin te raadplegen en uit te zoeken wat er is gebeurd.
De broeder Cadfaels zijn verhalen tussen de 200/300 bladzijden en een knap in elkaar gezette verloop die alles aan het einde van het verhaal verduidelijkt. Dit boekje had ik opgepakt omdat ik nogal eens schijn te DNFen (did not finish) van verhalen die op zich prima zijn maar ik op de een of andere manier niet doorheen kom.Dan is zo`n boekje van Ellis Peters een prima opvuller /vervanger en kom ik terug in de flow.
Dit boekje verwerk ik vooral in de Ezzulia uitdaging van Februari en de LUEK 26 in 26, omdat ik merk toch wel gauw aan van alles mee te willen doen en het beter beperkt kan houden tot deze twee uitdagingen.
Het Stille Woud