Mooie tips, Tinwara. Ik wil zo veel mogelijk uit eigen kast lezen en daar zit vast iets tussen. Ik heb Brieven in de nacht van Hoda Barakat nog liggen uit een verrassingspakket van uitgeverij Orlando. Heb je die al gelezen? Verder nog Het woud van wol en staal van Natsu Miyashita. Volgens mij ooit gekocht als 'beschadigd' boek (waar je niets van ziet), maar is sindsdien blijven liggen.
Bij de Aziatische boeken val ik meestal terug op Japan. Eén van mijn favorieten is Als katten van de wereld verdwijnen van Genki Kawamura. Een lief en ontroerend verhaal over de kleine dingen die de wereld mooi maken. En hoe belangrijk katten zijn. Ik heb hem al diverse keren getipt en uitgeleend aan anderen. Valt telkens in de smaak. Het is een allemansvriend, denk ik. Iets minder toegankelijk en in de categorie Vreemd maar wel lekker, is Buurtsupermens van Sayaka Murata. Het hoofdpersonage is een flexwerker die volkomen gelukkig is met haar baan bij de buurtsuper. Maar de druk van familie en collega's om een man en andere baan te vinden, schopt haar regelmatige leven op de kop. Vooral in het begin is het een bizarre leeservaring, maar geleidelijk aan kruipt het verhaal onder je huid en wordt het aandoenlijk.