Jean-Luc Istin kon mij al bekoren met zijn stripreeks rond Alice Matheson en de strips van West Fantasy. De kathedraal van de afgrond vond ik nog de beste reeks. Daarom dan ook dat ik de strip Oorlogen van Arran meenam uit de bib.
De compagnie der ballingen sprak mij al aan gewoon qua cover. Het trio aan de linkerkant met iets wat op een belegering lijkt aan de rechterkant. Waar ik dus zeer graag fantasie boeken lees is dit bij strips niet veel beter.
Het verhaal volgt de compagnie die erop uit is om af te rekenen met de zwarte weduwe. Een alliantie die de oudere volkeren drogeert met Kicha om te proberen hen van de kaart te vegen. Door één van de oprichters een zware slag toe te brengen hopen ze hier een eind aan te maken maar dit zou wel eens de oorlog worden tussen de oudere volkeren en de alliantie.
Bij het openen van de strip wordt je direct getrakteerd op een wereldkaart van Aquilon. De wereld waarop alles zich afspeelt. Zo kan je de opmars wat opvolgen.
Het verhaal is makkelijk te volgen en is zeer onderhoudend. Het zoeken van bondgenoten of personages die twijfelen tussen helpen of niet. Een grote diversiteit aan personages passeert de revue maar ik kon makkelijk iedereen uit elkaar houden. Allemaal dragen ze bij aan het verhaal.
Zeer mooie kleurtekeningen, gedetailleerd waar nodig en simplistisch waar het kan.
Op Goodreads vond ik een zestal strips terug in deze reeks maar jammer genoeg heeft onze bib, voorlopig, enkel nog maar het eerste deel in de aanbieding. Misschien even aandringen om de rest ook aan te schaffen

Inhoudsopgave 2026