Jolande Lees een boek van een schrijver van wie je niet eerder iets las Ben jij iemand die bij het uitkomen van een nieuw boek van een favoriete schrijver direct naar de boekwinkel rent om het aan de verzameling toe te voegen? Of ben jij juist iemand die van elke schrijver maar één boek leest om zo veel mogelijk verschillende stemmen tot zich te nemen? Waarschijnlijk zullen de meeste lezers zichzelf ergens tussen deze twee uitersten plaatsen. De laatste jaren ben ik zelf heerlijk onderzoekend bezig geweest. Eerst ben ik begonnen aan een zoektocht naar goede Nederlandstalige boeken, waarbij ik een heleboel nieuwe namen heb ontdekt. Maar vervolgens merkte ik dat ik ook binnen het mij meer vertrouwde landschap van de Engelstalige roman steeds meer zin kreeg in onontgonnen gebied. En wat heb ik al een hoop interessante schrijvers mogen lezen. Met deze categorie van de checklist wil ik jullie uitdagen om ook eens een nieuwe schrijver te proberen. Eens buiten de bekendere namen te zoeken en wellicht zo een nieuwe favoriet te vinden. Maar waar zoek je die? Laat die witte mannen (van middelbare leeftijd) maar eens links liggen In de Nederlandstalige literaire wereld heerst nog steeds de witte man. Vrouwen of mensen van kleur zijn ondervertegenwoordigd. Fixdit schreef een prachtige manifest Optimistische woede van Fixdit om een stap te zetten naar een prominentere plek voor de vrouw. Maar ook wij, als lezers, kunnen natuurlijk helpen om hier iets aan te veranderen. Door eens niet een boek van een schrijver die in het geijkte profiel past te lezen, maar bewust te kiezen voor een andere stem. Lees eens een debutant Het mooie aan een debutant is dat er pas één boek van deze persoon bestaat. De kans dat je juist dat ene boek gelezen hebt, is veel kleiner dan bij schrijvers van een uitgebreid oeuvre. Dus ga eens op zoek naar dat unieke boek dat zij op hun naam hebben. Lees eens een onbekendere buitenlandse schrijver Freida McFadden, Dan Brown, Melissa da Costa, Lucinda Riley… Zoek één van deze namen op de hebbansite op en je zult zien dat ze door velen gelezen zijn. Maar er zijn ook nog schrijvers van wie het gehele oeuvre op Hebban niet (veel) meer dan 50 lezers kent. En toch hoeft dit absoluut niet te betekenen dat hun werken niet lezenswaardig zijn. Dus duik eens in een boek van een onbekendere schrijver… Lees eens in het Engels Bij velen van jullie is inmiddels wel bekend dat ik graag in het Engels lees. Zo doe ik ook vaak nieuwe ontdekkingen. Aangezien het Engels taalgebied een stuk groter is dan het onze worden lang niet alle boeken naar het Nederlands vertaald. Dus om een schrijver te vinden die je nog niet eerder las, kun je ook eens gaan kijken naar werken die niet beschikbaar zijn in onze eigen taal. Hier alvast wat suggesties. Ten slotte nog één tip: kijk eens in Het obscuriteitenkabinet - Hebban Forum NB: Alle boeken uit dit topic las ik al. En met veel genoegen Op twee na: De Handlezer en Small Worlds. Deze las ik nog niet.
Francisca den Otter Jolande Wat een leuke blog! Ik ken echt geen een van de door jouw getipte boeken. Nadat ik eens meedeed met de debuut-lees-jury ben ik erg huiverig voor dat soort boeken…ik had geen goede ervaringen met die debuten zeg maar. Ik kan je dus helaas ook geen tip geven die aan je twee criteria voldoet, want volgens mij is het ook allemaal meer literatuur wat jij leest en eerlijk van dat woord gaan mijn stekels nog wel eens omhoog staan…want door de literatuurlijst op de middelbare school had ik direct na het verlaten van school ook echt even geen zin meer in lezen. Gelukkig is dat wel goed gekomen maar ja het woord blijft een bijsmaak houden zeg maar. Okay ik tip twee boeken…denk niet dat ze aan je criteria voldoen maar wellicht vind je ze wel leuk: Wahala van Nikki May en Wij waren de Vickersons / Pleasant Valley van Jolanda Clément
Daf* Ha! Dan grijp ik de mogelijkheid aan om twee Nederlandse schrijfsters te promoten: Eva Posthuma de Boer en Anne Ginne Goemans. De eerste breng in maart een nieuw boek uit. Ik heb zelf genoten van De hand van Mustang Sally. Wondermond van Anne Ginne Goemans is HBvdM geweest, maar ook zeker een aanrader.
MarijeMiggiels Daf* De hand van Mustang Sally vond ik ook prachtig. Niet heel onbekend denk ik maar wel nog veel te weinig gelezen dus ik steun deze tip ook.
Jolande Daf* ik heb van beide schrijfsters een boek in de kast staan. Ongelezen. Dus jouw tips zijn heel passend voor mij.
Margreeth Daf* Geen onbekende, van beiden wel een boek gelezen. Eva Posthuma's de Boer's boek vond ik wel een heel mooi boek.
MaartjeJ Jolande complimenten voor je heerlijke inleiding. Was vooraf heel benieuwd hoe je deze in zou gaan steken. Ik ga nog eens opnieuw kijken naar mijn voornemen voor deze categorie. Tot nu toe was ik van de heel praktische aanpak. Wat staat er op mijn WIL-lijst van wie ik nog niet eerder een boek las. Lekker praktisch en misschien ook wel ietwat passief. Ik pak de handschoen op duik in je inspiratie (ga hier nog even rustig de tijd voor nemen) en ga op jacht naar een schrijver van wie ik nog niet eerder wat las en naar wie ik nieuwsgierig ben. En het obscuriteitenkabinet daarvan hoor ik voor het eerst. Dit wordt weer een week genieten. Wordt vervolgd…….
Jolande MaartjeJ ik ben zelf behoorlijk passief geweest bij de invulling, maar leuk als ik jou kan inspireren een bewuste keuze te maken voor een boek net wat buiten jouw comfortzone.
Jolanda Wouters MaartjeJ Ook ik wist niet van dit obscuriteitenkabinet. Bijzonder. Ik ga zeker een kijkje nemen!
Kelvin Deze categorie is redelijk makkelijk in te vullen. Ik lees zelf weinig boeken van witte mannen op leeftijd. Bij mijn leeslijst staan veel vrouwen, vooral als het om fictie gaat. Dit is een categorie die ik pas later ga invullen, eerst de wat moeilijkere categorieën.
Jolanda Wouters Kelvin Ik heb even gekeken, maar ik las dit jaar 10 boeken van vrouwelijke auteurs en 3 van mannelijke auteurs. Zou het komen omdat ik een vrouw ben? Ik ga het eens bijhouden. Heb wel van de week de nieuwe van Adriaan van Dis gekocht!😃
Kelvin Jolande Een boek dat zich afspeelt in een klooster en een boek over koken. Voor alle anderen heb ik al wel ideeën.
Jolande Kelvin je zou natuurlijk voor deze klassieker kunnen gaan https://www.hebban.nl/boek/de-naam-van-de-roos-en-naschrift-umberto-eco
Kelvin Jolande Dat is een optie. Voorlopig lees ik eerst alles wat al klaarstaat. Daar kan ik nog wel een paar maanden mee vooruit.
Jolanda Wouters Kelvin voor deze categorie heb ik pas Als alles gedoofd is van Marie Vareille gekocht. Ik zag deze auteur regelmatig voorbij komen, heb nog nooit iets van haar gelezen, weer een vrouwelijke auteur bedenk ik me….
Kelvin Jolanda Wouters Het geslacht van de auteur heeft voor mij geen toegevoegde waarde om een boek wel of niet te lezen. Kwaliteit en smaak zijn de belangrijkste redenen om een boek te lezen.
Ursula1969 Jolanda Wouters Ik heb dit boek gelezen, mooi! Wanneer het je bevalt kan ik je de Onttoverden van haar aanraden. Vind ik zelf nog mooier dan Als alles gedoofd is.
Margreeth Jolande Ooow, dat is een goede. Voor mij ook dan. Nooit Umberto Eco gelezen en het is toch een klassieker.
Janneke Bouwman Kelvin Als je van cosy crime houdt zou je voor de categorie dat zich afspeelt in een klooster eens kunnen kijken bij de La Dolce Vita-serie van Valentina Morelli met als hoofdpersoon de non zuster Isabella. Het eerste deel speelt zich zelfs helemaal af in het klooster: 'De moord in het klooster'. Ik heb het in de lezersrecensie genoemd: kleine maar fijne misdaadroman.
MarijeMiggiels Wat een prachtig topic weer, Jolande. Ik snap dat je hierna even geen inspiratie meer had 😄. Ik las voor deze categorie School of Myth & Magic 1 van Jennifer Alice Jager. Een debuut en eerste deel van een serie. Eigenlijk las ik er al meer, maar dit was mijn tweede boek van dit jaar en die kon ik meteen onder deze categorie neerpennen. Net als Mensen als zonnen en mensen als manen van Xillan Macrooy die nu 15 beoordelingen heeft waarvan meer dan de helft VIJF sterren 🤩. Je opdrachten vind ik ook mooi, daar ga ik eens over nadenken, maar ik ga niet meedoen voor de prijs want ik ben al door jou verwend met Jolabokaflod 😍
Jolande MarijeMiggiels ik kon het niet laten Macrooy op te nemen, ondanks dat het boek al in mijn interview genoemd werd. Het is gewoon echt goed en heel eigen.
Ursula1969 MarijeMiggiels Ik keek net of het boek van Jennifer Alice Jager in de bibliotheek verkrijgbaar is. Ja, oh jee, weer een WIL erbij🤭.
MarijeMiggiels Jolande mee eens. Ik noem 'm ook graag nog een keer extra. Lezers verdienen het dit boek te lezen en het boek verdient meer lezers ☺️
La vida es bella Mooi artikel, Jolande! Voor ik het las, dacht ik al dat ik vooral vrouwelijke auteurs gelezen heb die hierbij passen. Mijn bijkomende criterium is dat ik graag nog een boek van dezelfde schrijfster zou willen lezen m.a.w. het boek moet me prima bevallen 😍 Voorlopig staat bij mijn overzicht Lisa See met De vrouwencirkel van mevrouw Tan, een tip van een Hebbanista, alleen weet ik niet meer wie 🤭 Wie er daarnaast zeker in aanmerking komt: Gaea Schoeters, Lara Taveirne en Annie Ernaux.
Jolande La vida es bella dat lijkt mij een goede inzet: een onbekende schrijver van wie het werk je blijkt te passen. Ik ben benieuwd welk boek het uiteindelijk gaat worden voor jou.
Jolanda Wouters La vida es bella Van Lisa See las ik een tijd geleden Snowflower en de geheime waaier. Die vond ik mooi, want ik heb hem gehouden en een ander boek doorgegeven…
La vida es bella Jolanda Wouters hopla, gaat op mijn WIL naast The Island of Sea Women dat nog niet vertaald is. Lisa See kan geschiedenis mooi tot leven laten komen.
La vida es bella Jolanda Wouters vroeger mochten er niet meer dan 100 boeken opstaan, dan werd de grens 150 en nu ligt hij op 200. Dat valt al bij al nog mee 😉 En bij jou?
Jolanda Wouters La vida es bella Er staan 1980 boeken op!!!! Gelukkig staan er daar heel veel van al ongelezen naast mijn kast te wachten.😃😃😃📚📚📚
Athena Wat een rijkdom aan onbekende schrijvers. Het maakt maar weer duidelijk hoeveel er nog te ontdekken is. Ik had dezelfde aanpak als MaartjeJ, maar ik houd eraan vast omdat ik het boek: Kirstin Harmel Dochter uit Parijs, heel graag wil lezen. En @MaartjeJ: Afrikaanse schrijvers / schrijfsters vind ik heel verrassend.
Jolande Athena ik heb het eerste boek dat ik nergens anders kon plaatsen en dat van een niet eerder gelezen schrijver was voor de categorie gebruikt. Dus zelf ben ik niet heel creatief geweest bij de invulling. Het is bij mij https://www.hebban.nl/boek/anthills-of-the-savannah geworden. Een Afrikaanse schrijver, dus.
Tinwara Dat zijn fijne invalshoeken en mooie tips. Veel inderdaad heel onbekend en dus nieuw. Die van Etaf Rum heb ik al wel vaker voorbij zien komen, dus daar valt mijn oog nu als eerste op, maar al je andere tips ga ik ook bestuderen! Deze categorie laat zich voor mij sowieso heel makkelijk vullen (heb er nu al 9 titels in staan, volgens mijn methodiek van dit jaar, per boek zoveel mogelijk categorieën aanvinken); hij gaat aan top zelfs! Ik ben geen echte serielezer en hoewel er zeker schrijvers zijn van wie ik elk nieuw boek koop, en ook schrijvers waarvan ik meer dan 1 boek wil lezen, zijn de meeste boeken die ik lees van onbekende schrijvers. Althans: voor mij onbekend. Er is zóveel aan te raden dat ik niet eens zou weten wat te noemen. Ok. Ingrid Winterbach, een Zuid Afrikaanse schrijfster, die wordt veel te weinig gelezen en schrijft zó mooi. Voor wie tegen een beetje traagheid kan: Niggie. Haar andere werk is zeker ook aan te raden.
Sterrezee Tinwara Eigenlijk is de tip: Ga naar Tinwara's Hebbanprofiel, kies voor Gelezen, sorteer op Waardering. Dan zijn er op elke pagina zeker vijf boeken die in aanmerking komen! (Zelfde geldt voor Debbies profiel)
Jolande Tinwara Etaf Rum staat ook in mijn top 50 (misschien zag je het daar?) Ik hoop dit jaar een ander boek, Evil Eye, van haar te lezen.
Jolande Tinwara Dan wordt Winterbach een luek dit jaar. Ik geloof zelfs dat ik twee van haar boeken ongelezen in de kast heb staan.
Bianca1990 Hier kan ik terugkeren naar het topic van vorige week. Tan Twa Eng, het huis met gesloten deuren. Denk voor de meeste mensen dat Aziatische schrijvers niet meteen tussen de leeslijst te vinden zijn. Challenge code voor in de app is LXSJV
Jolande Bianca1990 dan kunnen andere lezers met dit ene boek straks een hele rij categorieën afstrepen. Handig voor degenen die niet één categorie per boek toepassen.
Katja van Neer Voor mij wordt dit een opvulcategorie. Ik heb deze al zeven keer geraakt dit jaar, maar ik heb de boeken in een andere categorie geplaatst, die ik moeilijker vind. Dit is een lastige categorie om tips te bedenken. Misschien is het aanleiding om erns iets in een ander genre te lezen en uit je comfortzone te stappen. Voor mij zou dit een biografie van een sporter of iets dergelijks zijn. Maar ik weet het nog niet.
Jolande Katja van Neer ik heb er inderdaad ook al meerdere gelezen die in deze categorie vallen, maar het was een mooie manier om net wat naast de bekende maken te tippen. Bij mij zou een uitstapje naar fantasy direct nieuwe namen opleveren.
Helga Dan zou ik hier Bart Vanhee willen tippen. Bart Vanhee is een jonge Vlaamse schrijver die tijdens zijn studie taal- en letterkunde een aantal boeken in eigen beheer heeft uitgeven, via Boekscout. In december 2021 is zijn eerste boek uitgekomen onder de vleugels van een grote uitgeverij, De Herschreven Wereld - De Jacht op het Medaillon. Bart heeft in totaal zo’n 5 jaar geschreven aan dit boek, voornamelijk tijdens het jaarlijkse schrijfevenement NaNoWriMo, een evenement waarbij in de maand november 50.000 woorden aan een roman geschreven moeten worden. Ik heb zijn eerste boek mogen recenseren en ik was aangenaam verrast door zijn debuut. Ik moet het vervolg nog lezen, dat heeft even geduurd voor het in de online-bieb kwam. Maar voor mij is dat dan natuurlijk geen onbekende schrijver meer. Voor deze categorie heb ik Colleen Hoover genoteerd. https://www.hebban.nl/boek/de-herschreven-wereld
Ursula1969 Mooie tips, inspiratie Jolande! Erg leuk om tussen de boeken te grasduinen. 😁 Voor Hebban (dec 2023) en Bookchoice (begin 2020 denk ik), las ik vooral van dezelfde schrijvers. Ik wilde wel graag andere schrijvers ontdekken, proberen, wist niet waar te zoeken. Door Bookchoice veel andere schrijvers ontdekt en nu sinds Hebban doe ik zoveel tips op dat ik nu al dit jaar ruim 20 boeken heb gelezen, waar ik niet eerder een boek van las. Ik vul niet niet direct in, ik kijk eerst of ik een andere categorie met een boek kan invullen. Dan blijft er vast wel 1 over dit jaar voor deze categorie 😄 Wanneer je van een jonge vrouw een young adult, toekomst, dystopisch wil proberen, ik vind ze erg goed! Nog vrij onbekend: De laatste dochter, 2e deel de gestolen dochter van R.S.E. Gommer: De laatste dochter
Gea Kuipers Wat een mooi uitgebreid artikel @Jolande Ik ben zo'n tussenin persoon. Ik kies graag voor auteurs die mij bekend zijn, maar als ik losloop in een boekenwinkel dan pak ik vaak boeken op van voor mij onbekende auteurs. Voor deze categorie had ik verschillende boeken op het ook, maar nu twijfel ik of ze passend zijn om de categorie mee af te vinken. In mijn hoofd heb ik er namelijk van gemaakt "een auteur waarvan ik niet eerder een boek las". Dat wil dus niet zeggen dat de schrijver onbekend is voor mij. Ben ik nog een beetje duidelijk 🙈 Voorbeeld: Ik heb nooit iets van Lex Noteboom gelezen, maar heb (uiteraard) wel van deze auteur gehoord. Kortom: ik ga nog maar even nadenken, en morgen in alle rust alle andere tips doornemen die iedereen hierboven heeft neergezet.
Jolanda Wouters Wat een superleuk artikel weer! Dit is waarom ik Hebban en in het bijzonder deze Challenge zo leuk vind. Al die tips en lekker over boeken praten. Voor deze categorie lees ik een boek van Bookchoice. Het wonder van het nooorden van Annemarie Ros. Voor mij een onbekende schrijfster en ik heb ook nooit iets van haar gelezen. Ik zag dat het een leesclubboek was hier. Ik ga dat nog even niet verder bekijken, pas als ik het boek uit heb… Maar ik vind het een boeiend verhaal tot nog toe.
Vlinder Wat een leuk artikel Jolande! En Memphis heb ik al een tijdje ongelezen op de ereader staan dus die zou in aanmerking kunnen komen. Of het boek dat ik nu aan het lezen ben, Chai Time at Cinnamon Garden van Shankari Shandran. Gesigneerde paperback, heb ik gekocht in Sydney een paar jaar terug. Een boek van een plaatselijke schrijfster leek mee gewoon leuk om te hebben.
Margreeth Ik lees nog voor de Libris Literatuurprijs. Op dit moment lees ik Iraida Martha Ooft. Haar boek Toen de val. Het is niet haar debuut, maar ik las nog nooit iets van haar. Ik ben halverwege en het is een leuk boek om te lezen. Er zit mystiek in, er is spanningsopbouw. Mij bevalt het wel tot zover. Af en toe moet je even googlen op een Surinaams woord. Ook weer leuk.
Jolande Voor wie nog een kans zou willen maken op een boek: stuur mij gerust nog een privébericht. (Zie hieronder)
Vuurvogeltje Ik zit op dit moment in een zeldzame witte-mannelijke-schrijvers-fase - Belcampo, Karel Capek, Italo Calvino, straks die bundel van Bordewijk samengesteld door Aafke Romeijn - en nu vroeg ik me af, hebben die auteurs vrouwelijke tegenhangers? Zeg maar schrijfsters die in het interbellum en/of na de oorlog lekker in de weer waren met sciencefiction, fantasy, magisch realisme, horror en alle andere genres uit het literaire rariteitenkabinet? En als doelgroep niet (primair) kinderen maar volwassenen hadden? Tegenwoordig heb je er natuurlijk volop, maar hoe was het 50-100 jaar geleden? Ik denk dat een boek van zo'n auteur mooi op mijn lijst zou staan.
André Misschien Heartburn van Nora Ephron, uit 1983. Zag deze toevallig in een stapel nog uit te zoeken boeken. Past, als ik het zo opzoek, ook bij de koken categorie. Ik hoef verder geen boek, ik heb (voorlopig) genoeg. 😅
Ria van B Sinds Hebban, alweer 10 jaar terug, lees ik echt heel vaak boeken van schrijvers die ik eerder niet las of zelfs kende. En soms valt het tegen, meestal is het heerlijk. Het boek van de maand hielp hier natuurlijk ook aan mee. Mijn persoonlijke landenchallenge brengt ook variatie in schrijvers. Zo leuk als ik een onbekend land (en dus onbekende schrijver) tegenkom in een of mijn minibieb. Zo las ik de afgelopen weken "De huilende molenaar" van Arto Paalisinna en "Pinguïnlessen" van Tom Michell, respectievelijk Finland en Argentinië. (dat laatste land las ik nog nooit, is ook een categorie) Vorig jaar kwam ik door mijn challenge aan het boek "Blessings" van ChuChukwuebuka Ibeh, dat speelt in Nigeria. Een intens boek.
Janneke Bouwman Ik heb voor deze categorie het volgende boek op mijn leeslijst gezet: Een bijna volmaakte vriendschap - Milena Michiko Flasar . Ik heb het al in huis; komt vanzelf een keer aan de beurt dit jaar. Deze auteur werd mij op een andere site aangeraden en ik was wel benieuwd naar het onderwerp. En Japan (het land waar het verhaal zich afspeelt) is interessant qua cultuur.