En alweer een leesmaand voorbij!
Het was een maand met een grote diversiteit aan boeken. Dat komt door de OHRC, die daagt me soms echt uit iets anders te lezen dan ik normaal doe.
Tijdens de winterspelen las ik The Favorites van Layne Fargo. Een dramatisch boek over een ijsdanspaar. Het leest net alsof je in een film zit. Niet weg te leggen. 5 sterren.
De man met duizend gezichten van Lex Noteboom. Winnaar van de thrillerprijs in 2024, en dat snap ik wel. Wat een spannend boek dat goed in elkaar zit. Ik ga nu de podcast luisteren. 5 sterren.
En omdat het me echt heeft meegesleept nog een 5 sterren boek met een feelgood van deze maand. The story of us van Lucy Score. In een weekend uitgelezen, bevat alles wat je wilt in feelgood. Romantiek, maffe karakters in een kleine plattelands dorp en een vrouw die voor zichzelf op leert te komen. 3 pepers.
Klassieker van de maand: Wuthering Heights. Pff, dit was een worsteling. Ik vond het oude Engels, soms doorspekt met dialect, echt moeilijk te volgen af en toe. Vanaf ongeveer twee derde ging het me boeien maar het is duidelijk niet het romantische drama dat ik dacht dat het zou zijn. Heel donker.
Update OHRC:
10. Lees een boek met femicide. De sterkste zus van Angelique Haak. 4 sterren
16. Lees een boek met de naam van een drank in de titel. Het Weense Koffiehuis van Marie Lacrosse. 4 sterren
22. Lees een boek over kunst. Hier ben ik wat vrij geweest met mijn interpretatie. Ik las Martelaar van Kaveh Akbar, 3 sterren. Het gaat over een dichter/schrijver die in een museum een kunstenares opzoekt die haar dood tegemoet gaat in het museum en nog tot dat moment met bezoekers praat.
31. Herlees een oude favoriet. Hasse Simonsdochter van Thea Beckman. 5 sterren (anders was het geen favoriet). Kan ook voor boek uit 1983, mocht je net als ik 42 zijn :-)
41. Lees een oud boek. Wuthering heights, zie hierboven.
50. Lees een graphic novel. Maus van Art Spiegelman. Indrukkend en aangrijpend boek met het verhaal van een overlevende van WO II, Auswitz. 4 sterren