Jean-Marc Zakine is de tekenaar van de duologie Greep. Eerste contact en De confrontatie zijn de titels van beide strips. Het sci-fi gehalte dat ik graag nu en dan eens in een boek heb telt evenzeer voor de strips.
Dus paste de reeks Greep perfect in mijn plaatje. Een reeks waarin we Sam Baumann volgen die ontvoerd wordt door een geheime wetenschappelijke organisatie waar hij ingespoten wordt met een experimenteel virus. Een virus die ervoor zorgt dat men de mensen kan geleiden om de organisatie zo meer macht te bezorgen. Maar wanneer Sam immuun blijkt te zijn willen ze natuurlijk wel eens weten hoe dat komt.
Ik moet toegeven dat ik ze niet helemaal goed vond. Het sci-fi gehalte mocht nog een octaaf hoger voor mij en de spanning mocht zeker nog opgedreven worden. De personages blijven er wel redelijk rustig onder wat er met hen gebeurt. Wat ongeloofwaardig. Oke, ik weet dat het sci-fi is en dus wat minder ongeloofwaardig mag zijn, maar waar de gewone mens betrokken is moet het toch wel wat vertrouwd aanvoelen. Eens ik ontvoerd was door buitenaardsen zou ik waarschijnlijk niet zo laks reageren zoals Sam en zijn vriendin.
Maar ik kraak deze strips niet af he. Ze zijn nog steeds leuk om te lezen eens je geen al te diepe verhaallijnen wilt.

Inhoudsopgave 2026