Iets meer dan een week geleden werd de Longlist voor de Hebban Thrillerprijs 2026 bekend gemaakt. Het was onze bron van inspiratie voor de challenge van de maand maart. Want wat krijg je wanneer je de klinkers van ‘maart’ vervangt en de ‘t’ omruilt voor een ‘d’? Precies, het ingrediënt dat in vrijwel iedere thriller om de hoek komt kijken. We gaan dus boeken lezen met ‘moord’ in de titel.
Wij keuren het Engelse ‘murder’ ook goed, net als ‘moord’ in iedere samenstelling, en als serienaam (mits als zodanig herkenbaar op de cover). Dat betekent dus ook dat we twee titels van de Longlist al op de challengeplank hebben gezet: Terugkeer – De mergelland moorden I (Michael Berg) en Modelmoord (Marelle Boersma). Maar let op: je mag bij deze twee titels wel melden dat je ze leest of gelezen hebt, maar je mag niet aangeven wat je ervan vindt. Wanneer je dus een van deze titels (of allebei) op ‘gelezen’ zet, doe dat dan zonder sterren te geven. Op die manier volgen we de instructies voor de lezersjury en lopen we geen gevaar om de jury te beïnvloeden. Daar zijn we heel streng in! Wanneer straks de Shortlist bekend is, kun je jouw waardering achteraf altijd nog toevoegen.
Meedoen in de app
Natuurlijk hebben we in de Hebban-app de Wadd’n challenge ~ Maart aangemaakt. Sluit daar gezellig aan (de code is HLKXE) en/of vertel hieronder wat je van plan bent te lezen. Want wat is er leuker dan praten over boeken?
Gea
Deze maand staat bol van moorden in de boeken die ik lees. Ik mag niet alleen drie boeken lezen voor de Hebban Thrillerprijs 2026, ik mag ook mee op een virtuele thrillerreis naar Noorwegen. Dat laatste heeft natuurlijk alles te maken met het Thriller Café. Door deze moetjes verwacht ik dan ook dat ik voor onze maartchallenge meer moeite moet doen dan normaal. Maar hé, ik ga er natuurlijk voor!
Het wordt tijd dat ik verderga in de serie rond Luc Callanach & Ava Turner van Helen Fields. De delen 1 tot en met 5 heb ik gelezen, dus deel 6 is aan de beurt. Laat dat deel nou de perfecte titel hebben voor deze challenge, namelijk: Perfecte moord. Ik ben benieuwd hoe het Luc en Ava vergaat in dit boek. Het schijnt dat ze aan afzonderlijke zaken werken, die uiteindelijk elkaars pad kruisen. Hoe het werkelijk zit, ga ik binnenkort lezen.
Al scrollende op mijn e-reader kwam ik De moord op Windsor Castle van S.J. Bennett tegen. Een cosy crime waarin koningin Elisabeth zelf op onderzoek uitgaat, nadat één van de gasten van een feest dood is aangetroffen in een kasteelkamer. Ik heb geen idee of het iets voor mij is. De gemiddelde waardering van 3,23 op de boekpagina maakt me niet bij voorbaat reuze enthousiast, wel nieuwsgierig.

Ronny
Behalve de genoemde titels uit de Longlist zijn er heel wat boeken te vinden waar ‘moord’ op een of andere manier in de titel staat. Type het maar eens in de zoekbalk van de Hebban database. Dat hoefde ik zelf niet echt te doen, want één blik op mijn boekenstapel leverde al twee boeken op die helemaal passen in de challenge voor deze maand:
Voor al uw moordzaken (Richard Osman) ligt al veel te lang en de challenge van deze maand is eigenlijk een hele goede reden om er nu eindelijk eens aan te gaan beginnen. Het wordt even doorbijten, want ik heb mij laten vertellen dat deze serie niet zo leuk is als De moordclub (op donderdag). Maar wie weet, misschien ben ik straks een hele andere mening toegedaan.
De moord in het landhuis (Ross Montgomery) is net nieuw in de lokale bibliotheek dus ik ben de eerste die het boek mag gaan lezen. Cornwall, 1910, een moord met een kruisboog in een verzegelde studeerkamer en een onwaarschijnlijk speurdersduo. Klinkt als een heerlijke cosy crime!
Voor mij wordt het vast een moorddadig goede leesmaand, aangezien net als ieder jaar het lezen van de complete Longlist ook op het programma staat. En net als Gea heb ik aangemonsterd voor de virtuele thrillerreis naar Noorwegen.

Tot slot: deze maand is in meerdere opzichten een moordmaand. Geheel in stijl wordt ook onze geliefde Hebban-site ‘vermoord’, om na enkele dagen compleet vernieuwd als een feniks uit de as te herrijzen. De site én de app zijn daarom vanaf 3 maart enkele dagen niet bereikbaar, het Forum wel. De app dient daarna ook opnieuw te worden gedownload. Houd daar dus rekening mee. Alle informatie met tijdlijn vind je hier.
Krijg jij al zin in een spannend boek waarin iemand zijn/haar moordneigingen niet weet te onderdrukken, of ga je liever voor een romantischer boek met een moordvrouw/vent als hoofdpersonage? Wat het ook gaat worden, wij wensen jullie veel leesplezier toe!
Inhoudsopgave Wad woorden willen