In maart begint de lente en zoals elk jaar zetten de uitgeverijen dan een tandje bij. Het verbaast ons opnieuw hoe elk jaar meer boeken dan ooit verschijnen in deze maand. Die andere jaarlijkse topmaand is september. Het begin van de tussenseizoenen lente en herfst zet mensen blijkbaar tot lezen aan. Uit het grote aanbod kozen we onderstaande tien boeken.

Lentekriebels voel ik al maar dat heeft niets te maken met de Vlaamse boeken die deze maand verschijnen. Ik had de taak om het lijstje na een grondige selectie door Marvin nog meer in te korten en dat viel me moeilijk. Niet omdat er zo veel hebbedingetjes tussen zitten, eerder omdat ik het echt niet weet. De korte inhouden zijn weer erg weinigzeggend wat kiezen heel moeilijk maakt. Natuurlijk zijn er enkele vanzelfsprekende gekendere auteurs die sowieso hun plaats opeisen: Jo Claes, Diane Broeckhoven, Wouter Dehairs, Mark Cloostermans. De meeste van deze boeken wil ik zeker eens lezen maar ze roepen me niet hard genoeg om keuze van de maand te worden. Cloostermans’ boeken met Henri Conscience kon ik erg waarderen maar dit gloednieuw verhaal lijkt daar erg ver af te staan. Deze korte inhoud spreekt me helemaal niet aan.
*[Als alles goed gaat ](https://www.hebban.nl/boek/als-alles-goed-gaat-fleur-pierets)*van Fleur Pierets heeft een vage beschrijving die me wel een beetje nieuwsgierig maakt. Is het dystopisch of niet? En Lies Gallez werd ooit uitgeroepen tot ‘Rijzende Ster Literatuur’ door NRC Handelsblad en won een publieksprijs van de A.L. Snijdersprijs, wat alles samen allicht betekent dat ze mooi schrijft. Maar de omschrijving doet me niks. Dat is ook het geval met *[Dodeman ](https://www.hebban.nl/boek/dodeman-uschi-cop)*van Uschi Cop. Op haar website lees ik ‘voor lezers van Atwood’ en dat is natuurlijk een verkooppraatje, maar vandaag, terwijl ik dit schrijf, werkt dat. Het is trouwens een debuut en dat mag hier ook wel eens een kans krijgen. Dodeman wordt het dus, het gaat over femicide dus ik hoop dat ik hier geen spijt van ga krijgen…

De lijst van maart was lang, maar Joke had toch moeite om echt enthousiast te worden over wat aangeboden wordt. Ik zag wel een en ander dat met aantrok. Ik vat aan met de serie met Thomas Berg van Jo Claes die aan zijn twintigste deel toe is, tenminste als je de dunnere episodes zoals Het skelet in de Hanengang of Race tegen de klok niet als volwaardige delen telt. Ik heb alle boeken in huis en ben daarom natuurlijk benieuwd of het jubileumboek iets bijzonders in petto heeft voor ons. Het onvermogen komt hoe dan ook in onze boekenkast terecht.
Diane Broeckhoven schrijft bijna altijd dunnere boeken van nog geen 150 pagina’s, maar weet personages en gebeurtenissen altijd heel raak te typeren. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat meer woorden nodig waren. Naspel gaat over ouder worden, en ik voel me voorlopig nog niet al te verbonden met dat thema, maar ik twijfel er niet aan dat Broeckhoven toch weer iets moois zal hebben neergepend dat ik graag zal willen lezen.
Ik heb enorm genoten van de vorige boeken van Wouter Dehairs met Keller Brik en Gwen Van Meer. Het was dan ook zo dat ik, toen ik ontdekte dat er een vijfde deel kwam, dat meteen helemaal bovenaan mijn verlanglijst heb gezet. Ik kan doorgaans heel geduldig wachten met het aankopen van nieuwe boeken. Ik hoef niet zo nodig alles wat nieuw verschijnt gisteren al gelezen te hebben. Maar Brussel Noir maakt me toch een beetje hebberig. Met ruime voorsprong is dit mijn keuze van de maand. [Noot: Helaas werd het boek ondertussen naar mei uitgesteld.]

We hebben even gezocht naar een maart-alternatief voor ‘in mei leggen alle vogels een ei’, maar echt verder dan ‘in maart bakken alle uitgevers een taart’ kwamen we niet, en dat klinkt niet alleen belachelijk, het heeft ook weinig te maken met boeken. Het is misschien nog een idee voor een uitgeverij van bakboeken … Laten we het dus maar bij eieren houden. Welk ei uit ons mandje heeft jullie aandacht getrokken dit keer?