Sem Stroop
Een verhaalidee is niet meteen perfect, en dat hoeft ook niet . Dat heb ik geleerd tijdens het huidige schrijfproces van mijn derde ecothriller.
Afgelopen najaar kreeg ik het eerste globale idee voor mijn volgende boek. Meteen opende ik Google Docs en begon het idee op te schrijven. Ik wilde alles hebben uitgewerkt vóór het einde van het jaar, van spanningsboog tot plottwist en personages. Dat lukte niet. Mijn motivatie verdween, en kwam weer terug, en verdween weer.
Het koste me een paar ‘mislukte’ - of in ieder geval niet perfecte - versies voordat ik realiseerde dat mijn aanpak niet goed was. Ik liep te hard van stapel. Langzaam daagde het besef: je kunt niet in één keer een perfecte verhaallijn uitdenken. Dat gaat in stapjes; je moet een basisidee hebben en dat zorgvuldig uitbouwen.
Stap voor stap
Ik ging terug naar de kern: wat wil ik bereiken met mijn boek? Welke thema’s wil ik aanstippen? Klaar. Geen andere onderwerpen om over na te denken. De keer daarna dacht ik na over het hoofdpersonage. Welke verlangens en angsten heeft hij? Klaar. Het verdere uitdiepen van het hoofdpersonage en complexiteit toevoegen komt later wel. Stap voor stap. Het werkt(e).
Langzaam je verhaalidee uitbouwen, dat is de kunst. Tijdens elke brainstormsessie focussen op één aspect. En niet gedemotiveerd raken als het stroef gaat; soms boek je weinig vooruitgang, soms veel, maar elke sessie brengt je dichter bij je doel.