1.a. Jesse is doodziek, maar is meer bezig met de mensen die ze achterlaat dan met zichzelf en verklaart ook haar wens om het voor haar nabestaanden makkelijker te maken om afscheid van haar te nemen. Vind je dat de auteur haar als personage met al haar hoop en veerkracht geloofwaardig heeft beschreven?
Ik vind het zeker geloofwaardig en gelijktijdig ook bijzonder bewonderingswaardig. Wanneer Jesse op zon leeftijd word geconfronteerd met kanker vermoed ik dat de volwassenwording bij iemand die al veerkracht heeft of het dan in extreme mte ontwikkelt ook passend. Veel mensen willen in deze fase vooral bezig zijn wat er voor die dag helpend is. Manu keirse een rouwdeskundige vertelt ook dat voor degene die gaat belangrijk kan delen wat voor diegen helpend is. Als het jesse helpt om daarna het leven makkelijker los te laten.
1.b. Haar grootste wens is om haar nabestaanden iets te geven met mooie herinneringen aan haar en hun gezamenlijke leven maar dat gaat met nogal wat strubbelingen gepaard. Het grootste struikelblok is haar vader Dean. Snap je dat hij zo zijn hielen in het zand zet, terwijl hij aan de andere kant alles voor zijn dochter wil doen?
Het ingewikkelde met rouw is denk ik dat je niet kan afdwingen wanneer je als naaste mee kan bewegen met degene die in deze pallatieve fase zit, eigenlijk is het mooiste- als hier sprake van is in zon schrijnende situatie- dat je als naaste kan meelopen met wat diegen helemaal je kind nodig heeft. Als alles in je zegt dat je daarmee toegeeft aan de dood van je dochter. Ik denk dat het zijn rouwproces zeker niet ten goede komt en kreeg er buikpijn van.
1.c. Lijnrecht tegenover Dean zit Alex. Hoewel hij er in eerste instantie niet zo veel zin heeft, draait hij om en gaat hij er 100 procent voor ondanks de tegenwerking en zelfs fysieke agressie van Dean terwijl hij ook nog eens zijn baan op het spel zet. Snap je dat hij dat voor haar (en misschien ook wel voor Kelly) over heeft?
ALs iemand die zo innemend en warm is als Jesse, dit aan je durft te vertrouwen en hij leert hiermee ook dat iemand hemt vertrouwt wat hij niet ken man dan help je elkaar met deze opdracht. Voor hem denk ik dat hij uiteindelijk boven zichzelf heeft uitgsetegen om het te doen en jesse natuurlijk ook. Dit zal altijd meehelpen in de rouw daaarna.
1.d. Wat vind je ervan dat 'de wens' door Alex baas wordt aangegrepen als reclamestunt voor het bedrijf zonder oog te hebben voor het grote verdriet dat achter de wens schuilgaat?
Schandelig maar ik vrees dat er voldoende programmas zijn die al is het maar 1 procent helaas dit in zulke situaties ook doen of zich er toch graag mee willen profileren en minder altruistisch zijn dan zich voordoen.
moest hierin ook denken aan stichting een levensprotret, die ik een warm hart toedraag.