Zo, dat was best een uitgebreide vraag 4. Komt ie:
Papa
· Twijfelaar: Hakt geen knopen door, gaat dus niet scheiden
· Liefdevol (maar maakt niet de juiste keuze voor zijn kinderen)
· Binnen de driehoek vechten/verstijven/ vluchten vlucht hij voor het heden, van zijn vrouw naar een minnares
Houdt van zijn kinderen, maar beschermt ze niet tegen moeder. Je zou hem een slappeling kunnen noemen. Je zou ook kunnen zeggen dat hij vast zit in een patroon dat hij niet weet te doorbreken en dat de oudere Vidar erg op hem lijkt; Vidar heeft dat patroon overgenomen.
Papa draagt bij aan de puzzel door de herinneringen aan zijn vertrek.
Mama
· Verbitterd (door de ontrouw van haar man, maar ik denk door meer, anders doe je niet zo)
· Hard
· Gemeen
In de driehoek vechten/verstijven/vluchten vecht zij, maar wel tegen de verkeerde, namelijk tegen haar kinderen
Ik zie eigenlijk geen positieve kanten aan deze vrouw, hoewel ik ook medelijden heb dat zij nooit hulp heeft gezocht. Zij heeft met haar gedrag en handelen voor een enorm trauma bij Vidar gezorgd.
Zij draagt niet echt bij in het oplossen van de puzzel, blijft hard en gemeen.
Caroline
· Meevoelend
· Rationeel
Zij dringt af en toe tot Vidar door, maar bewaakt ook haar eigen grenzen. Zij draagt niet bij aan de puzzel van het verleden, maar wel aan de puzzel van het heden door de filmpjes die ze doorstuurt.
Tora
· Getraumatiseerd
· Zichzelf beschermend
· Lief
De jonge Tora had haar aandacht nodig om zelf overeind te blijven. Daarbij is ze geen steun geweest voor Vidar, die zich alleen voelde en is blijven voelen.
Tora heeft een weg gevonden om te leren leven met het verleden. Ze wil liever niet dat dit opgerakeld wordt, maar als Vidar bij haar langskomt merk je haar lieve kant. Ze wil wel helpen, maar heeft het verleden heel ver weggestopt. Pas bij de woorden ‘bloed’ en ‘geld’ herinnert zij zich iets en ‘ik had bij je moeten blijven’. Dat is de opmaat naar de voltooiing van de puzzel.
Melberg
· Ettertje (maar puber)
· Manipulant (weet zijn ouders om de tuin te leiden)
Melberg geeft het startsein van het puzzelen. Door zijn opmerking wordt er iets getriggerd bij Vidar. En een oud patroon komt terug bij hem: hij begrijpt niet wat er is gebeurd en waarom, hij wilde het toch alleen maar goed doen? En hij wil het rechtzetten, weer in de gratie komen.
Bonusvraag
Als ik de telefoon van Vidar in handen kreeg zou ik de moeder bellen. Ik zou geen vraag stellen, want daarop zou ze geen antwoord geven. Maar ik zou haar zeggen dat wat er ook gebeurd is in haar leven, het niet rechtvaardigt hoe zij omgaat met haar kinderen en dat ze hulp moet zoeken. Eerlijk gezegd vraag ik me wel af of ze dat zou doen.