Marc Bourgne en Claudio Stassi werkten samen om de graphic novel Henri Vaillant te maken. De Vaillant reeks is volgens mij redelijk goed gekend. Een fictieve persoon die grote fan is van auto’s en vooral van snelheden en wedstrijden. Een vrouw die er niet echt achter staat dat er een Vaillant achter het stuur kruipt , vooral na een ongeval. Twee zonen die het race-gen overnemen van hun vader.
In deze graphic novel Henri Vaillant : Een leven vol uitdagingen volgen we de levensloop van Henri in het maken van auto’s, het racen van auto’s, iets waar alles in zijn leven voor aan de kant moet. Maar ook het opgroeien van de zoons en de zorgen van de moeder.
Ik vond het een zeer vlot lezend verhaal waar ik als liefhebber wel mijn meug in vond. Tijdens de opmars richting succes werd de graphic novel, met 165pg’s toch wel meer dan een gewoon stripverhaal, in grijstinten uitgevoerd maar naarmate we richting het succes gaan wordt er meer en meer kleur toegevoegd aan het verhaal, letterlijk dan, om het laatste deel van de novel volledig in kleur te werken.
Tekeningen die zeer goed uitgewerkt zijn om te tonen wat er getoond moet worden. De snelheid komt zeer goed in beeld, de blik van de personages. Alles zit wel goed in elkaar.
Een goed te volgen verhaal met een goeie spanningsboog en goeie dynamiek tussen de personages. Een prachtig deel in de al redelijk uitgebreide stripreeks rond Vaillant en terug een must voor de liefhebbers om te lezen.

Inhoudsopgave 2026