Onze Varg Veum Challenge schoot een paar weken geleden als een speer uit de startblokken en zal wellicht sneller dan verwacht afgerond worden. Hoog tijd dus om nieuwe auteurs in het zonnetje te zetten. We kozen vandaag voor Jørn Lier Horst, schrijver van thrillers en spannende kinderboeken en Thomas Enger, thrillerauteur. Beide heren zijn vrienden en schrijven zowel solo als in duo.
We stellen jullie graag de auteurs voor en vertellen over maar liefst vier series. Als toemaatje trakteren we jullie op hun standalones en een aantal weetjes.
⚠ In dit artikel zitten heel wat links naar Hebban-boekpagina's. We zullen vandaag, na de lancering van de nieuwe website, checken of ze ook dan nog werken en ze indien nodig aanpassen.
Jørn Lier Horst (1970) studeerde aan de politieacademie van Oslo en verdiepte zich op een bepaald moment in verhoortechnieken en de manieren om informatie rondom criminaliteit te verzamelen en analyseren. Het grootste deel van zijn professionele carrière speelde zich bij het politiedistrict Vestfold af, waar hij als rechercheur moordzaken actief was. Even googlen leert dat hij bij heel wat spraakmakende en belangrijke zaken betrokken was. Sinds 2013 is hij voltijds schrijver. Debuteren deed hij in 2004 met Nøkkelvitnet, het eerste (niet vertaalde) deel in de ‘William Wisting’-serie. Zijn boeken zijn in meer dan dertig talen vertaald en wonnen heel wat prijzen (Bokhandlerprisen, Rivertonprisen, Glassnøkkelen, Martin Beck Award, Petrona Award).
Thomas Enger (1973) vertoefde voor zijn schrijversbestaan in heel andere kringen. Hij volgde een sportopleiding en werkte even als sportdocent. Daarna volgde hij een opleiding journalistiek en ging schrijven voor de internetkrant Nettavisen. In 2010 debuteerde hij als auteur met Skinndød, dat een paar jaar met Schijndood een Nederlandse vertaling zou krijgen en het begin van de ‘Henning Juul’-serie vormde.
Serie: William Wisting (door Jørn Lier Horst)
Op dit moment telt de serie in het Noors negentien delen. Net geen twintig jaar geleden werden de nummers 2 en 3 naar het Nederlands vertaald door uitgeverij Querido. Daarna bleef het bijna tien jaar stil rond inspecteur William Wisting, maar in 2016 pikte A.W. Bruna de reeks weer op. De nummers 7-8-9-10 zouden door het leven gaan als het Wisting-kwartet. De boeken Jachthonden en De kluizenaar werden verfilmd voor het eerste seizoen van de serie ‘Wisting’. Later kwam er een tweede seizoen, op basis van De onbekende en het onvertaalde vijfde boek.
Het nummer 11 in de reeks werd dan weer niet vertaald, het is dan ook een buitenbeentje. In dat boek gaan we terug naar Wistings eerste jaar bij de politie, toen hij nog niet de ervaren inspecteur was die we in eerdere boeken leerden kennen. In het eerste hoofdstuk bevinden we ons nog in het heden, maar een brief zal herinneringen oproepen aan het begin van de jaren tachtig en de allereerste zaak van Wisting.
De Nederlandse uitgeverij pikt wel de volgende vier delen 12-13-14-15 in de serie op, die samen het Cold Case-kwartet vormen. Ook daarna blijven de vertalingen vlot komen, we kunnen wel zeggen dat Jørn Lier Horst en zijn personages een succes zijn.
- Nøkkelvitnet (2004) - niet vertaald
- Felicia forsvant (2005) - Toen Felicia verdween (2007)
- Når havet stilner (2006) - Als de zee zwijgt (2008)
- Den eneste ene (2007) - niet vertaald
- Nattmannen (2009) - niet vertaald
- Bunnfall (2009) - niet vertaald
- Vinterstengt (2011) - Rode sneeuw (2016) = Wisting Kwartet 1
- Jakthundene (2012) - Jachthonden (2017) = Wisting Kwartet 2
- Hulemannen (2013) - De kluizenaar (2018) = Wisting Kwartet 3
- Blindgang (2015) - Dwaalspoor (2019) = Wisting Kwartet 4
- Når det mørkner (2016) - niet vertaald
- Katharina-koden (2017) - De Katharinacode (2020) = Cold Case Kwartet 1
- Det innerste rommet (2018) - De fjord (2021) = Cold Case Kwartet 2
- Illvilje (2019) - De onbekende (2022) = Cold Case Kwartet 3
- Sak 1569 (2020) - Dossier 1569 (2023) = Cold Case Kwartet 4
- Grenseløs (2021) - Grenzeloos (2024)
- Forræderen (2022) - De verrader (2025)
- Tørt land (2024) - Droog land (2026)
- Den siste saken (2025) - nog niet vertaald

Greet: Een jaar of vijftien geleden las ik de twee oudjes Toen Felicia verdween en Toen de zee zweeg. De teleurstelling was groot toen ik merkte dat er sinds de publicatie daarvan geen enkel boek van Jørn Lier Horst meer vertaald was. En dus bedacht ik dat ik de serie dan maar in het Noors zou gaan lezen (wanneer je Zweeds echt goed is en je daarna ook wat Deense les gehad hebt, kun je zonder problemen Noors lezen). Zo gezegd, zo gedaan, ik haalde de delen 1-8 in huis, ik blij, een nieuw project! Mijn pocketjes zijn (natuurlijk) nog grotendeels ongelezen, maar hé, ze staan wel mooi in de kast (al vind ik de meest recente editie nog vele keren mooier).
Ik heb nergens ook maar enige leeservaring over de boeken genoteerd, maar ik vond gelukkig wel een ouder stukje van Kitty, het is de perfecte feedback. Zij schreef: Jørn Lier Horst beheerst het talent om een plot geraffineerd op te bouwen en je mee te laten leven met geloofwaardige personages tot in de puntjes. Dat William ietwat saai en nors is en zijn dochter eigenwijs, zorgt voor een prettige dynamiek en afwisseling. Het gedegen speurwerk is zo levensecht dat je je onderdeel van het team voelt. Daarnaast komt ook het privéleven en verleden van William ruimschoots aan de orde. De schrijfstijl is beeldend en zo weet hij je aandacht van begin tot eind vast te houden.
Serie: Alexander Blix & Emma Ramm (door Jørn Lier Horst & Thomas Enger)
Acht jaar geleden sloegen beide heren de handen in elkaar. Ze waren op dat moment al meer dan tien jaar bevriend en werden in Noorwegen allebei uitgegeven door uitgeverij Gyldendal. Het idee om samen iets te doen, werd al in 2012 door Horst gelanceerd. De daaropvolgende jaren werden ideeën, verhaallijnen en personages besproken, wanneer ze elkaar ontmoetten op literatuurfestivals of in Engers zomerhuisje in Stavern. Op een bepaald moment kwam het project in een stroomversnelling en sindsdien wordt er min of meer elk jaar een nieuw deel uitgebracht. De serie kent twee dragende personages, rechercheur Alexander Blix en blogger Emma Ramm.
- Nullpunkt (2018) - Nulpunt (2020)
- Røykteppe (2019) - Rookgordijn (2021)
- Slagside (2020) - Slagzij (2022)
- Arr (2022) - Stigma (2023)
- Offer (2023) - Schuld (2024)
- Utskudd (2024) - Uitschot (2025)

Greet: Het is bijna niet te geloven, maar ik heb alle delen van deze serie gelezen, al gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ik ze niet allemaal even sterk vond, een paar zou ik als goede middenmoters bestempelen. Het eerste boek was verrassend, met name wat de personages betreft: een celebrity blogster die een rechercheur helpt bij het oplossen van een zaak, het is goed gevonden. Je leert beiden niet alleen in hun werksituatie kennen, maar krijgt ook een inkijkje in hun privéleven. Horst en Enger leveren elke keer prima leesbaar en goed verteerbaar leesvoer af. Niet altijd mega-origineel, maar wel vlot en met interessante verhaalwendingen. Je merkt nooit dat de boeken door twee personen geschreven zijn, de verhaallijnen lopen goed en de schrijfstijl is absoluut in orde.
Serie: Henning Juul (door Thomas Enger)
Voor Enger een samenwerking met Horst aanging, had hij al een eigen serie uitgebracht. Hoofdpersonage van dienst is journalist Henning Juul. Met vijf delen is de serie erg overzichtelijk gebleven, alle boeken kregen een Nederlandse vertaling.
- Skinndød (2010) - Schijndood (2012)
- Fantomsmerte (2011) - Fantoompijn (2013)
- Blodtåke (2013) - Bloedmist (2014)
- Våpenskjold (2015) - Familiewapen (2015)
- Banesår (2015) - Doodsteek (2016)

Greet: Deze serie is echt wel een favoriet van mij, jullie willen niet weten hoe vaak ik ze in het verleden bij de Boekentipper genoemd heb. De boeken draaien om Henning Juul, journalist van beroep en diep ongelukkig sinds zijn zoontje Jonas omkwam in een brand en hij zelf zijn grote liefde Nora verloor. De zoektocht naar de brandstichter loopt als een rode draad door de eerste vier delen, die trouwens allemaal met een geweldige cliffhanger eindigen. In het vijfde en afsluitende boek moet er voor het eerst geen andere zaak opgelost worden, maar staat alles in het teken van die ene vraag: Wat is er indertijd gebeurd, wie is verantwoordelijk voor het drama? Na een vierde, voor mij ietwat teleurstellend deel, wist Enger een mooi en bevredigend einde aan zijn serie te breien.
- Jørn Lier Horst is onlangs een nieuw samenwerkingsverband aangegaan (die man vindt het schrijversbestaan ofwel heel eenzaam of hij heeft behoefte aan kruisbestuiving), dit keer met landgenoot Jan-Erik Fjell. Samen brachten ze De schreeuw uit, het eerste deel in wat een serie met podcaster Markus Heger moet worden.
- Jørn Lier Horst schreef niet alleen de bij ons bekende misdaadseries, maar ook een aantal niet vertaalde standalones (thriller en non-fictie) en daarnaast heel wat theaterproducties.
- Jørn Lier Horst heeft twee langlopende, succesvolle series voor de jeugd op zijn naam staan. De Clue-misdaadromans zijn bedoeld voor jongeren van 9 tot 12 jaar en telt dertien delen. De serie Detektivbyrå nr. 2 is dan weer geschreven voor kinderen van 6 tot 9 jaar en telt een dertigtal delen.
- Thomas Enger heeft net als collega Horst een aantal niet vertaalde kinderboeken geschreven (succesvolle auteurs uit Scandinavië brengen trouwens heel vaak ook jeugdboeken uit).
- Thomas Enger kennen we ook van de standalone Het boek van de galg.
- Thomas Enger laat binnenkort weer van zich horen, want samen met Johana Gustawson schreef hij Son, dat binnenkort verschijnt.
En nu is het natuurlijk aan jullie. Zijn jullie net als wij fan van Jørn Lier Horst en Thomas Enger? Welke serie is favoriet? Welke boeken zetten jullie op de leeslijst?
Naar de inhoudsopgave van het Thriller Café