Vidar had één telefoongesprek per dag om naar het vakantiehuis van zijn familie bellen. Een tweede keer werd er niet opgenomen. @Silvia vroeg zich al af waarom dat was. Maar Alex Schulman legt het niet uit. Het is zoals het is. Per dag en per keer kon Vidar op onderzoek en proberen antwoorden te vinden op de vragen bij zijn verhaal. Vandaag is de beurt aan jullie: je hebt één telefoontje. Dus pak je kans en stel jouw vraag over De zeventiende aan de club.
Vraag 8 || Nog één telefoontje
We begonnen het boek en deze leesclub met een rat. Een dode rat nog wel. Buiten de akelige gevoelens die we bij dit beest(-je) hebben - zelfbenoemde ‘angsthaas’ @MignonRV kan bij een confrontatie met dit knaagdier het best heldhaftige rattenvanger @Arianne erbij halen - blijkt het een literaire boodschapper van onheil te zijn. En daar bleek gaande de roman geen woord van gelogen.
Het slotakkoord De zeventiende is ook voor een dier:
“Zwaluwen hebben een nest gebouwd in de nok van het dak (…)”
Wist je dat de zwaluw in de literatuur en de poëzie symbool staat voor een nieuw begin, vrijheid en hoop? Denk maar aan het spreekwoord ‘één zwaluw maakt nog geen zomer’ waarin die hoop juist getemperd wordt. In het bekende Mei van Herman Gorter komt ook een zwaluw voorbij: “Zwaluwgevlieg en ’t bijgegons begint”. In die laatste zin lijkt ook Vidar’s gezochte en gewenste ‘happy end’ schuil te gaan.
Na de ontknoping is het tijd het boek te sluiten. En zo zoetjes aan ook deze leesclub. We hebben de afgelopen weken boeiend en met plezier samen De zeventiende besproken, uitgeplozen en mooie ontdekkingen gedaan. Dat deden we aan de hand van vragen die ik had bedacht. Vanuit mijn eigen leeservaring, associaties en opborrelende vragen én vanuit opmerkingen en observaties die ik in jullie reacties tegen kwam in onze leesclub. Bij deze laatste vraag laat ik het aan jullie om nog een laatste keer met De zeventiende in contact te gaan.
Vraag 8: Waar wil jij het in relatie tot Schulman’s De zeventiende nog met je clubgenoten over hebben? Welke vraag of onderdeel van het boek is in jou ogen nog niet besproken?
Bro afbeeldingen: Pixabay en Moi 🙂
Denken jullie aan je recensie? Jullie hebben nog tot en met zondag 15 maart. De recensie zelf post je op de boekpagina van De zeventiende. In de reacties op de startpagina van onze leesclub plaats je een quote uit je recensie en je sterwaardering. Voor vragen over je recensie kun je in het leesclubcafé terecht.