In februari startte ik met werken. Het is nog een beetje wennen en mijn weg zien te vinden, maar gaandeweg vind ik steeds meer mijn draai. Ook het tuinseizoen gaat weer beginnen, de peultjes en tuinbonen staan al in de grond. Fijn dat er steeds meer dagen zijn dat ik al lekker een beetje in de tuin kan rommelen!
📚 19/100 HRC
Ik las veel in de trein en heb daardoor een mooi aantal van tien boeken behaald in februari. Ik zit al op 19 boeken, dat gaat goed dus!
✅ 12/52 OHRC checklist
Lang geleden schreef ik mijn profielwerkstuk over koning Arthur en sindsdien hebben hervertellingen over koning Arthur me altijd geïnteresseerd. Deze maand las ik Lancelot van Giles Kristian, waarin we het verhaal dus vanuit het perspectief van Lancelot lezen, vanaf dat hij een kleine jongen is tot aan zijn dood. Ik vond dit een geslaagd perspectief voor deze hervertelling (nr. 15) en heb genoten van dit boek. Ik wil dus ook zeker Camelot van deze auteur nog gaan lezen. Wat ook als hervertelling aangevinkt had kunnen worden, maar waar ik de categorie lees een Scandinavisch boek (nr. 25) mee afgevinkt heb, is Brightly Shining. Ik kwam dit boek tegen toen ik met een vriend mee ging naar een klein charmant boekwinkeltje in Rotterdam. Het verhaal is een soort moderne versie van het meisje met de zwavelstokjes. Alhoewel het boek er erg kerstig en sfeervol uitziet, is het verhaal toch echt zwaardere kost.
Ik weet niet waarom ik dit boek nu pas oppakte, maar toen ik het bij de bibliotheek zag staan nam ik het mee en ik heb nu eindelijk Het verhaal van de dienstmaagd gelezen. In dit dystopische verhaal vertelt Vanfred haar verhaal: zij is een Dienstmaagd en haar enige doel is dan ook om zich voort te planten. Ze schuwt niet om de gruwelijke details te delen met de lezer. Het woord vooraf, geschreven in 2017, verduidelijkt voor het lezen al een aantal zaken en dat helpt om het verhaal meten beter te begrijpen. Dit boek kwam voor het eerst uit in 1985, maar de Nederlandse vertaling die ik las zag voor het eerst licht in 1987, mijn geboortejaar. Daarmee vinkte ik dus mooi het lezen van een boek uit mijn geboortejaar af!
Voorin De schaduw van de vos staat een kaart van het keizerrijk van de fictieve wereld waar het verhaal zich afspeelt. De jonge, speelse Yumeko kan nog net ontsnappen als de tempel waar ze woont in brand wordt gestoken en moet de eeuwenoude perkamentrol in veiligheid brengen. Een aardig fantasyverhaal om te lezen, maar niet een die me echt bij zal blijven. De kaart heb ik tijdens het lezen eigenlijk helemaal niet geraadpleegd, maar hij staat erin, dus vink ik mooi categorie 38 af.
Ten slotte mocht ik meedoen met de leesclub van De wens, een boek over een meisje van 15 dat ongeneeslijk ziek is en vriendschap sluit met de eenzame Alex, die haar laatste wens zal gaan vervullen. De leesclub loopt nog en fijn om daardoor toch weer anders naar het boek te kijken soms. Dit boek was voor mij dus gratis (categorie 11).
🌎 4/204 Read around the world challenge
Ik heb tot nu toe gelezen uit Nederland, Engeland, Noorwegen en Canada. Nog maar 200 landen te gaan haha!
🤩 De stilte van de vrouwen - Pat Barker
Deze maand heb ik geen enkel boek 5 sterren gegeven. Als ik kijk welk boek er voor mij deze maand uitsprong, dan is dat denk ik toch De stilte van de vrouwen. In deze hervertelling (het is deze maand bij mij wel de maand van de hervertellingen!) wordt de Ilias verteld, alleen dit keer draait het om de vrouwen. Briseïs wordt als oorlogstrofee aan Achilles gegeven en vanuit haar perspectief wordt een krachtig verhaal neergezet. Naast de bekende verhaallijn is er veel aandacht voor het leven in de slavinnenkampen. Ik ben benieuwd naar de vervolgdelen!
Daarmee is er een eind gekomen aan februari (al zitten we inmiddels al een goed eind in maart).