5.a Ik moet bekennen dat deze passage of passages (?) over het bouwen van zandkastelen mij niet bijgebleven zijn. Dus ik heb de vraag even doorgeschoven naar Chat GPT 😉 en ik kan me wel vinden in het antwoord: Zandkastelen zijn mooi, maar ook kwetsbaar: ze kunnen makkelijk worden weggevaagd door water of wind. Daardoor kunnen ze symboliseren dat het leven en geluk soms ook tijdelijk en breekbaar zijn. In het verhaal kunnen deze herinneringen ook staan voor de onschuldige en gelukkige momenten uit het verleden, toen alles nog eenvoudiger leek. Door steeds terug te denken aan het bouwen van zandkastelen wordt het contrast groter met de moeilijke situatie waarin de personages zich later bevinden. Het motief benadrukt dus zowel herinneringen, vergankelijkheid als de waarde van mooie momenten.
5.b Ook in de symbolen licht, water en wind heb ik me niet zo verdiept. Licht kan symbool staan voor hoop, liefde of troost. In moeilijke situaties kan licht laten zien dat er toch nog iets positiefs of moois aanwezig is. Water kan verschillende betekenissen hebben, zoals verandering, emoties of het verstrijken van de tijd. Net als water blijft het leven voortdurend in beweging. Wind kan symbool staan voor verandering of voor iets dat je niet kunt tegenhouden, net zoals sommige gebeurtenissen in het leven. Allemaal wel passend bij het verhaal van De Wens.
Ik vond het meest opvallende symbool natuurlijk de luchtballon, die staat voor het loslaten van beperkingen, angsten of aardse zorgen. Een ballonvaart wordt vaak gebruikt als metafoor voor het leven. Het leert ons overgave aan de wind, wat staat voor het accepteren van dingen waar we geen controle over hebben, en het vinden van rust door de wereld van bovenaf te bekijken. In rouwprocessen wordt de luchtballon gebruikt als een symbool om een ziel naar de 'sterren' te laten reizen, wat staat voor een liefdevol afscheid en onschuld. En tot slot wordt de luchtballon vanwege het dromerige en magische karakter vaak geassocieerd met de kinderfantasie, speelsheid en het verwezenlijken van dromen. Wat weer goed past bij de jonge hoofdpersoon Jesse.