Het is even een tijdje stil geweest op ons blog: verhuizing en drukke werkzaamheden hielden ons bezig waardoor ons blog even pas op de plaats moest maken. Maar de rust is enigszins weergekeerd, dus tijd om ons blog weer eens op te pakken en jullie als vanouds te voorzien van mooie feelgoodtips. Helma bijt het spits af met haar antwoorden op de vertrouwde vragen.
Welk boek (of boeken) ben je op dit moment aan het lezen/luisteren?
Ik ben dit jaar met een nieuw haakproject begonnen waarin ik granny squares haak in de kleuren van de covers van de boeken die ik dit jaar heb gelezen. Sanne haakte enthousiast aan, net als 'reading ladies' Edith en Barbara. Ik deel ze op mijn eigen Instagrampagina, maar samen met de Sanne, Barbara en Edith delen we ze ook op de Instagrampagina van TheReadingLadies. Al hakende luister ik nu naar De val van de koning van Jeroen Windmeijer. Dat is geen feelgood, maar wel een boeiend en spannend verhaal waarin Delft het decor is van gruwelijke aanslagen. Het is het derde deel in de 'Delft'-serie met rechercheur Bobbi Meijer in de hoofdrol. Ik schiet al lekker op maar ik het werkelijk nog geen idee wie er achter de aanslagen zit. Voor Thinium ben ik een prachtige historische roman aan het naluisteren: De schok van het licht van Lori Inglis Hall. Ze heeft een fijne schrijfstijl waarmee ze je het leven van de tweeling Tessa en Theo intrekt. Het speelt zich (deels) af tijdens de Tweede Wereldoorlog waar Theo als piloot bij de RAF werkzaam is en Tessa als spion naar Frankrijk afreist. Ik ben nog niet zo ver, maar tot nu toe is het veelbelovend. Tot slot ben ik ook nog bezig in een rasechte feelgood: Mistakes were made van Lucy Score. Het is het tweede deel in 'Story Lake'-serie waarin literair agent Zoey Moody en Gage Bishop centraal staan die je ook al in het eerste deel bent tegengekomen. Natuurlijk weet je al dat ze hun happy end gaan beleven, maar dat maakt niet uit. Het is leuk om me weer onder te dompelen in het dorpsleven en te lezen hoe het verder gaat met de personages uit het eerste deel. Als je houdt van feelgood (en spicy scènes) is de serie een aanrader.
Noem en beschrijf een boek dat je in de afgelopen weken uit hebt gelezen
Ik heb de laatste weken aardig wat boeken in allerlei verschillende genres weggelezen. Heerlijk buiten in de warme lentezon en de boel de boel te laten, dan gaat het snel. Het boek dat ik even extra in het zonnetje wil zetten is The Rom-commers van Katherine Center. Hoofdpersoon is Emma Wheeler die niets liever wil dan doorbreken als scenarioschrijfster en ze is al aardig aan de weg aan het timmeren met haar prijswinnende romantische scripts. Maar intussen draagt ze ook als enige de zorg voor haar lieve vader, die fulltime hulp nodig heeft. Nu krijgt ze de kans van haar leven: ze mag een script herschrijven voor schrijver Charlie Yates, haar grote idool! Deze kans mag ze echt niet missen en dus vraagt ze haar jongere zus de zorgtaken over te nemen en verhuist ze voor zes weken naar Los Angeles.
Eenmaal aangekomen blijkt Charlie echter een cynische, liefdeontkennende beroemdheid te zijn die bepaald niet op haar hulp zit te wachten. En dat terwijl zijn script is zo slecht dat het strafbaar zou moeten zijn. Maar Emma geeft zich niet zomaar gewonnen en zet alles op alles om Charlie ervan te overtuigen dat liefdesverhalen er weldegelijk toedoen, zelfs als ze hem daarvoor knock-out moet zoenen. Wat als de romance die ze aan het schrijven is al haar verwachtingen overstijgt – en ook nog eens werkelijkheid dreigt te worden?
Krijgen ze hun happy end? Natuurlijk! Maar Center eindigt haar verhaal toch net even anders dan je gewend bent. Ik heb ervan genoten.
Welk nieuw uitgekomen boek viel je op in de afgelopen weken en waarom?
Dat is de nieuwste van Jet Nijland: De wijngaard aan zee. De boeklancering was op vrijdag 6 maart bij de uitgeverij. De zaal zat bomvol en Jet vertelde vol enthousiasme over haar nieuwste boek, dat natuurlijk ook vers van de pers te koop was. Natuurlijk laten signeren en boven op de stapel van de te lezen boeken gelegd. Die is straks als eerste aan de beurt.
Het is de start van een heerlijke serie vol familiegeheimen, wijn en romantiek die zich afspeelt binnen twee tijdlijnen.
De Médoc, 1863. Het oogstfeest op wijndomein Rochard wordt ruw verstoord door een brand in de wijnkelder waarbij een van de gasten om het leven komt. Iedereen spreekt van een ongeluk, maar Suzette Rochard vermoedt opzet. Omdat de brand vrijwel hun hele wijnvoorraad heeft verwoest, sluit haar vader een deal met de concurrerende wijnfamilie Laranne. Suzette wordt gedwongen samen te werken met Romain Laranne, de enige man die ze nooit meer wilde zien.
Zeeland, 2026. Bijna twee jaar na het verlies van haar man gaat Hanna op reis naar Zuid-Frankrijk. Ze raakt gefascineerd door een mysterieuze brand die daar ruim anderhalve eeuw eerder in een wijnkelder woedde. Langzaam ontrafelt zich een verhaal dat raakvlakken heeft met haar eigen leven. Zou haar zoektocht haar meer kunnen brengen dan antwoorden over het verleden?
Naar welk boek dat binnenkort uitkomt kijk je uit en waarom?
Dat is de nieuwste van Aline van Wijnen: Tot we elkaar weerzien. Het moet trouwens wel even gezegd worden: wat hebben we toch geweldige Nederlandse (feelgood) schrijfsters! Ik ben ingeloot voor de leesclub bij de uitgever waar Aline ook bij aanwezig is en we met haar kunnen spreken over haar nieuwste 'kindje'. Wat het helemaal leuk maakt, is dat het zich deels in Amstelveen afspeelt waar ik zelf geboren en getogen bent. Ik ben benieuwd of ik dingen ga herkennen. Het is een historische roman met twee tijdlijnen en daar hou ik van.
Hamburg, 1941. Het leven van de achttienjarige Joodse Anna staat al jaren op zijn kop. Haar vader mag niet meer werken, hun prachtige huis is onder dwang verkocht en nu wordt ze met haar ouders en broertje op transport naar het oosten gezet. Haar hoop op een betere toekomst verdwijnt als ze in Minsk aankomen en in het overvolle getto worden opgesloten. Al snel merkt Anna wat haar nieuwe leven inhoudt. Als ze na vele ontberingen de kans krijgt om zich aan te sluiten bij het verzet, grijpt ze die met beide handen aan.
Amstelveen, 2000. Anna van Buuren geniet van het wekelijkse bezoek van haar dochter en kleindochter als het meisje haar vraagt om mee te werken aan een schoolproject. Ze wil haar oma interviewen over haar leven in de oorlog, maar Anna heeft haar herinneringen zorgvuldig weggestopt. Geconfronteerd met haar verleden boekt ze in een opwelling een ticket naar Minsk, waar ze samen met de jonge gids Lina een reis naar het verleden aflegt. Zal ze het aandurven om haar verborgen herinneringen te delen met haar kleindochter?
Hopelijk heb ik weer een paar mooie tips kunnen geven. Welke boeken zou je mij tippen in je antwoord op de vragen?
Klik hier om terug te keren naar de startpagina van Fabulous Feelgood