De eerste twee maanden van het jaar zitten erop. Het lijkt alweer eeuwen geleden dat we proostten op een nieuw jaar en leesplannen maakten. De hoogste tijd om terug te kijken wat er sindsdien is gebeurd.
Januari was een gekke maand. We gingen twee weken naar Zuid Spanje, een huisje in de bergen en het was alles behalve warm. Wel redelijk veel kunnen lezen. De tweede helft van de maand stond in het teken van inpakken voor de verhuizing. Begin februari kregen we de sleutels van de nieuwe woning en gingen we heen en weer van Utrecht naar Drenthe. In de auto heb ik kunnen lezen, verder kwam daar niet zoveel van.
Sinds 1 januari ben ik begonnen met een reading journal en dat bevalt heel goed. Consequent bijwerken, tekeningetjes maken, korte recensies schrijven en ook een maandelijkse wrap-up. En dat laatste komt me nu goed van pas. Ik heb de toppers al genoteerd en kan ze zo overnemen.
Mijn mooiste boek van januari was De stilte voor de storm van Clare Leslie Hall. Een indrukwekkend verhaal over een vrouw die door een traumatische ervaring niet meer kan praten. De hoofdstukken die spelen in het nu worden afgewisseld door hoofdstukken over het verleden waardoor duidelijk wordt wat er vooraf is gegaan aan die traumatische dag. Ik vond het zo mooi van opbouw, het ging langzaam maar gestaag en de emoties waren zo indrukwekkend beschreven. Prachtig boek.
Het mooiste boek van februari was lastiger om te kiezen, want er waren er een paar die voor die titel in aanmerking kwamen. Ik heb gekozen voor een verrassende detective van Dora Maas (pseudoniem Hetty Kleinloog), Moord onder de kersenbloesem. Het gaat over een vrouw op leeftijd die naar haar dochter in Japan reist en daar te maken krijgt met een dementerende man die iets weet over een moord uit het verleden. Omdat ze toch niets te doen heeft, besluit ze op zoek te gaan naar de moordenaar. Het is goed geschreven en klopt van begin tot einde en je steekt nog wat op van Japan ook. Het verhaal heeft vaart en humor. Ik heb het boek geluisterd. Het luisterboek wordt voorgelezen door Inge Ipenburg en dat past perfect. Ik heb het met veel plezier geluisterd en hoop dat er meer delen komen met deze Hannie als detective.
Ik heb in januari en februari al een hele stapel boeken gelezen en geluisterd in heel veel verschillende genres. Voor Fabulous Feelgood heb ik natuurlijk gekeken naar de feelgood boeken en die bevielen me, met uitzondering van één boek allemaal. Ik ben al niet zo'n fan van de boeken van Danielle Steel, maar Onweerstaanbare krachten was echt totaal niet aan mij besteed (sorry aan alle Steel-fans!). Maar ik had ook een paar toppers.
Voor januari is dat Geschenk van de zee van Julia Kelly. Door de uitgever al het mooiste boek van het jaar genoemd, maar zover wil ik (nog) niet gaan. Dat neemt niet weg dat het een prachtige en ontroerende roman is die zeker voor die nominatie in aanmerking gaat komen. Een fijne schrijfstijl en interessante personages. Met thema’s als huiselijk geweld, ongewilde kinderloosheid, diepe rouw en onbeantwoorde liefde brengt de auteur diepgang in het verhaal en laat ze haar personages zich ontwikkelen en (leven veranderende) keuzes maken met hoop voor de toekomst. Een aanrader!
Voor februari kies ik voor een luchtige roman van Katherine Center: The Rom-Commers. Het is een leuke haters-tot-lovers feelgood met leuke personages en ook nog wat diepgang in de personages. Natuurlijk weet je dat het uiteindelijk leidt tot een happy end, maar ik heb me prima vermaakt met de reis ernaar toe.
Mijn topper van de maand januari is Codenaam Hélène van Ariel Lawhon, een prachtige en heftige historische roman gebaseerd op het leven van een Australische verzetsvrouw in Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het verhaal maakte een hoop indruk.
In februari was mijn topper weer een historische roman die zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog, maar nu vooral in Auschwitz. Ik heb het over De vroedvrouw van Auschwitz van Anna Stuart. Een prachtig, heftig en hoopvol verhaal.
Ik blijf me er over verwonderen hoe de tijd zo aan je voorbij kan vliegen. Januari was een heerlijk lange maand waarin ik genoot van de natuur: sneeuw, noorderlicht, alles in rust. Genieten! Ik was druk met mijn andere hobby’s haken en boekbinden én wist ook nog te lezen. Februari stond helaas in het teken van ziekte. Zelf lag ik weken in de lappenmand, maar ook voor mijn gezin en familie waren er zorgen. Maar gelukkig heb ik ook in februari mijn leeszin weten te behouden.
Mijn topper van januari was een YA van Nederlandse bodem: Nog 27 dagen leven van Maren Stoffels gaat over een chronisch ziek meisje dat in haar laatste dagen vrienden maakt en nog het beste uit het leven weet te halen. Hartverscheurend, maar ook zo prachtig mooi! Ik durf te wedden dat iedereen die van feelgood houdt ook hiervan zal genieten. Op de tweede plek staat wel een echte feelgood: Verdwaald van Karin de Graaff. Dat was genieten op de Drentse heide. Aanrader!
In februari las ik ook van alles wat, van jeugdliteratuur tot YA en steamy feelgood. Ik was in de ban van de boeken van Emma Anna en ik tip er hier een van haar: Mijn hele leven lang. Net als veel van haar boeken gaat ook dit verhaal over een omstreden liefde. Een liefde tussen een jongvolwassene en de vriend van haar vader, tevens haar leraar. Je kunt spicy scenes verwachten, maar ook inhoud. Een mooie combi als je het mij vraagt.
Zitten er toppers van ons bij waar je nieuwsgierig naar bent geworden? En welke toppers kun jij aanraden?