Nu de Varg Veum Challenge afgerond is en we jullie over onze leeservaringen met Horst, Enger en Lindell verteld hebben, gaan we vandaag op bezoek bij drie minder bekende Noorse auteurs. Ze hebben hun pluimen nochtans ruimschoots verdiend, maar brengen al jaren geen nieuw (vertaald) werk meer uit. Toch willen wij graag de kijker richten op Kjell Ola Dahl, Frode Granhus en Birger Baug.
⚠ Hou er rekening mee dat de boeken van deze auteurs niet meer goed verkrijgbaar zijn. Niet alleen liggen ze al jaren niet meer in de winkel, ook uit de collectie van de bibliotheken zijn ze vaak verdwenen. Hier en daar is er wel nog eentje te vinden, en een enkele titel is als e-book uitgebracht.
Kjell Ola Dahl (Gjøvik, 1958) was psycholoog en leraar voordat hij besloot zich helemaal aan het schrijven te wijden. Hij debuteerde in 1993 met de misdaadroman Dødens investeringer (Gevangen in het web) en gaf daarmee de aftrap van zijn negendelige serie met inspecteur Gunnarstranda en zijn assistent Frank Frølich. Met Een kleine gouden ring won hij in 2002 de 'Rivertonprisen', de Noorse prijs voor het beste misdaadverhaal, te vergelijken met de Nederlandse Gouden Strop. Naast misdaadromans schrijft Dahl ook literaire romans, bijdragen voor verzamelbundels en filmscenario's.
Dahls serie met Gunnarstranda en Frølich
Hoofdinspecteur Gunnarstranda is klein, mager, bijna kaal, draagt een tot op de draad versleten jas en rookt voortdurend, maar zijn glimlach laat de indruk van sjofelheid verdwijnen. Bij het begin van de serie is hij 57 jaar en weduwnaar. Zijn assistent, rechercheur Frølich, daarentegen is een grote, eerder gezette man met baard. Hij is nog geen dertig en heeft een vriendin.
- Dødens investeringer (1993) = Gevangen in het web (2008)
- En liten gyllen ring (2000) = Een kleine gouden ring (2002)
- Mannen i vinduet (2001) = Etalagemoord (2003)
- Lille tambur (2003) = Een meer van leugens (2005)
- Den fjerde raneren (2005) = De vierde overvaller (2006)
- Svart engel (2007) = Wraakengel (2009)
- Kvinnen i plast (2010) = De vrouw in plastic (2011)
- Isbaderen (2011), niet vertaald
- Søsteren (2018), niet vertaald

Greet: Kjell Ola Dahl is een van de auteurs waar ik heel graag iets over wilde schrijven. Niet alleen vind ik zijn naam zo mooi (tja, hoe komt zoiets), ik heb ook heel goede herinneringen aan de eerste drie boeken, die ik een jaar of vijftien geleden las en vier, drie en vier sterren gaf. Vorige week las ik het vierde deel Een meer van leugens (het is nooit te laat om een serie weer op te pakken) en hoewel deze misdaadroman in mijn straatje past, zowel wat verhaalopbouw, personages als schrijfstijl betreft, was ik niet helemaal overtuigd, het voelde allemaal iets te rommelig.
Frode Granhus (Leknes, 1965-2017) werkte als adviseur voor NAV (overheidsinstantie verantwoordelijk voor sociale zekerheid en arbeidsmarkt). Hij woonde en werkte op de Lofoten en debuteerde in 2003 als auteur. Post mortem ontving hij van zijn gemeente de ‘Vestvågøy kommunes kulturpris’. Na twee niet vertaalde misdaadromans riep Granhus zijn personage Rino Carlsen in het leven. Het lijkt erop dat de boeken het in ons taalgebied niet heel goed deden, want na twee vertalingen hield de uitgeverij het voor bekeken.
Granhus’ serie met Rino Carlsen
Seriepersonage Rino Carlsen is inspecteur. Het eerste boek waarin hij opdraaft, speelt zich af in de stad Bodø, net boven de poolcirkel en de uitvalsbasis naar de Lofoten, de eilandengroep voor de westkust van Noorwegen. In het tweede verhaal bevinden we ons in het vissersdorpje Reine, dat tot de archipel behoort.
- Malstrømmen (2010) = Maalstroom (2013)
- Stormen (2012) = Stormnacht (2014)
- Djevelanger (2014), niet vertaald
- Kistemakeren (2015), niet vertaald
- Forliset (2017), niet vertaald
- Forsvinningen (2018), niet vertaald

Greet: Hebben jullie het gelezen? De auteur woonde en werkte op de Lofoten! En als ik het goed heb, speelt de hele serie zich in die omgeving af. Waarom ik daar zo enthousiast van word? Wel, die eilandengroep is wat mij betreft de mooiste plek op aarde (nou ja, van Europa dan toch, want daarbuiten heb ik nauwelijks iets gezien). Maalstroom heb ik indertijd vier sterren gegeven, ik heb echter niets genoteerd om die beoordeling te beargumenteren. Over het vervolg Stormnacht heb ik mijn minirecensie uit 2014 teruggevonden: “De nieuwe van Frode Granhus kreeg al een paar keer vijf sterren, zag ik. Daar kan ik me echter niet in vinden. Misschien ligt het daaraan dat ik het boek met een suffe kop gelezen heb, maar ik miste samenhang. Zo zag ik bijvoorbeeld niet waarom onze rechercheur plots iemand als verdachte in het vizier kreeg. Op het einde wordt het wel nog heel goed en spannend, en is er een verrassende ontknoping, maar dat kon voor mij het verhaal niet redden. Conclusie: Granhus' debuut Maalstroom was beter.”
Birger Baug (Nordby, 1969) studeerde politieke wetenschappen, literatuurwetenschap en journalistiek. Hij werkte zeven jaar als journalist bij de krant Dagavisen en was actief bij de hulporganisatie Plan Norge. Later zou hij aan de slag gaan als freelance consultant en schrijver.
Baugs serie met Halvor Heming
Om een of andere reden heeft Baug nooit meer dan drie boeken uitgebracht. Ze behoren alle drie tot de serie rond inspecteur Halvor Heming en zijn collega Kristine Holm, dat maakt het lekker overzichtelijk voor dit artikel. Het eerste deel speelt zich af in Oslo, het tweede op een eiland in het noorden van het land, het derde werd nooit vertaald.
- Straff (2008) = Straf (2010)
- Paradis tapt (2009) = Verlossing (2011)
- Død sjel (2012), niet vertaald

Greet: Meer dan tien jaar is het geleden dat ik de twee eerste boeken las. Ik heb totaal geen idee meer hoe ze op mijn pad gekomen zijn. Werden ze genoemd op Facebook, ergens op Hebban? Hoe het ook zij, in mijn herinnering vond ik ze allebei fantastisch! Vraag me niet waarom, maar afgaande op de flapteksten zou ik deze serie zo weer oppakken. En dan waarschijnlijk opnieuw vier sterren geven.
Zijn jullie bekend met (een van) deze auteurs? Wie gaat de uitdaging aan en gaat op zoek naar een van de genoemde boeken?
Naar de inhoudsopgave van het Thriller Café