1.a Een voorbeeld is de seksuele geaardheid van Francis, die door iedereen rondom Liz wordt doodgezwegen, maar ook Liz stelt zelf geen vragen, hoewel ze toch iets vermoed moet hebben. Ze houden allemaal bewust informatie achter. Waarom denk je dat ze deze keuze hebben gemaakt? Is hun stilte misschien gebaseerd op loyaliteit om Liz (en tegelijkertijd ook Francis) te sparen of is het misschien eerder een vorm van egoïsme om bijvoorbeeld pijnlijke zaken niet onder ogen durven te zien? Of heb je misschien een andere verklaring? Graag met toelichting.
Persoonlijk denk ik niet dat het loyaliteit naar Liz toe was. Het was denk ik in hun ogen beter om te zwijgen om het kwetsbare evenwicht niet te verstoren. Francis zat lekker veilig in een huwelijk, beschermd tegen de negatieve gevolgen die zijn echte geaardheid voor hem had kunnen hebben en de anderen handelden ook voornamelijk uit eigen belang. Wanneer je iets negeert, hoef je er ook niets van te vinden en niets mee te doen. De leefwereld blijft in tact, geen drama en iedereen kan houden wat degene voornaam vindt, maar ze leefden allemaal een leugen.
1.b Eigenlijk zijn heel veel momenten in de relaties die Liz heeft waarin gezwegen wordt: Nino, Andres, Jesse, zus Elsa, zoon Illias, maar ook Liz' moeder die haar de brieven van Andres niet heeft gegeven. Hoe heeft dat het leven van Liz beïnvloedt? Hoe denk je dat haar leven eruit had gezien als er niet gezwegen zou zijn en Liz zelf ook om openheid had gevraagd?
Klassieke "wat als". Natuurlijk had haar leven er anders uit gezien, maar er zijn altijd momenten in je leven waarvan je, als je er later op terugkijkt, denkt: "Als ik dit van tevoren had geweten…" Mijn moeder had een spreekwoord: "Als je alles van tevoren wist, dan was rijk worden geen kunst." Het is dan ook niet moeilijk om een lang en gelukkig leven te hebben als je weet welke problemen je moet vermijden en wat je zou kunnen kwetsen. Liz' leven zal zeker een ander verloop hebben gehad met voorkennis, maar of het dan ook de juiste afloop had gekregen, weten we alsnog niet zeker..
1.c Waren er momenten in het boek waarbij je dacht: had deze informatie maar voor jezelf gehouden in plaats van openheid van zaken te geven. Waarom dacht je dat?
Nee, die momenten had ik persoonlijk niet. Ik ben voor openheid en eerlijkheid, ongeacht de consequenties. Je ziet wat er in Liz' leven allemaal gebeurd is en wat iedereen heeft verzwegen uit angst om iets stuk te maken, uit puur zelfbehoud.. uiteindelijk raken mensen sowieso gekwetst dus kun je maar beter eerlijk zijn.
(Excuses voor de late entry, ik liep iets achter met het boek en moest het even laten bezinken. Ik had het belletje ook niet goed aan staan, dat zou nu goed moeten zijn want ik ben je gaan volgen.)