Hebben jullie er nog zin in? Na de Varg Veum Challenge van Gunnar Staalesen en alle informatie over Horst, Enger, Lindell, Dahl, Granhus en Baug gingen we de inspiratie voor dit nieuwe artikel net als vorige week bij een aantal minder bekende namen halen. Gard Sveen doet bij de meesten vast nog wel een belletje rinkelen, maar bij Jørgen Brekke en Tom Egeland zal dat wellicht minder het geval zijn.
Ter info: Volgende week is er geen Noors artikel, maar plaatsen we op woensdag onze maandelijkse releaseblog. De week daarna reizen we verder, we doen in april nog welgeteld vier haltes aan.
Gard Sveen (Hamar, 1969) is niet alleen auteur, hij is werkzaam als senior adviseur bij het Noorse ministerie van Defensie. Zijn debuut De doden hebben geen verhaal werd bekroond met zowel de Riverton-prijs (ook gekend als de Gouden Revolver, de prijs voor de beste Noorse thriller van het jaar) als de prestigieuze Glazen Sleutel (voor de beste Scandinavische thriller van het jaar). Hij is naast Jo Nesbø de enige die voor zijn debuut beide prijzen in ontvangst mocht nemen. Als kers op de taart ontving Sveen de Maurits Hansen Award voor het beste Noorse thrillerdebuut.
Sveens serie met Tommy Bergmann
Uiteindelijk verschenen er vijf titels met rechercheur Tommy Bergmann in de hoofdrol. Let op: het tweede en derde boek horen bij elkaar. Alle vertaalde titels zijn onder andere bij KoboPlus te vinden.
- Den siste pilegrimen (2013) = De doden hebben geen verhaal (2015)
- Helvete åpent (2015) = De hitte van de hel (2016)
- Blod i dans (2016) = Dansen met de duivel (2018)
- Bjørnen (Drømmenes Gud (2019), niet vertaald
- Drømmenes gud (2018), niet vertaald
Verder schreef Sveen een non-fictieboek over spionnen in de oorlog, en een paar jaar geleden bracht hij de eerste twee delen in de ‘Sommer og Ness’-serie uit, de kans op vertaling lijkt eerder klein.

Greet: Ik herinner me nog goed dat Sveens debuut De doden hebben geen verhaal ook bij ons ongelooflijk goed ontvangen werd. Bizar genoeg weet ik tien jaar later ook nog dat de plot echt complex was, dat je je aandacht er goed moest bijhouden. Twee verhaallijnen, een die zich tijdens WOII afspeelt en een in het heden, die afwisseling doet het bij mij sowieso goed. Van het tweede boek De hitte van de hel kon ik mij tot voor kort helemaal niets herinneren, maar al scrollend door de recensies bleek dat lezers daar toch minder enthousiast over waren. Wellicht heeft het iets te maken met wat ik eerder deze maand ontdekte, namelijk dat het verhaal dat ik indertijd las niet af was en dat het samen met Dansen met de duivel één geheel vormt. En hoewel ik dat derde boek al sinds verschijnen in de kast heb staan, was het voor deze reis nooit bij me opgekomen het te lezen, onlangs dus maar gedaan. Het start met een samenvatting in vier bladzijden van wat voorafging. Even goed opletten en dan kun je prima verder. Uiteindelijk hebben alle titels in de serie vier sterren van me gekregen.
Jørgen Brekke (Horten, 1968) is leraar van opleiding, maar werkt als freelancejournalist. Als auteur debuteerde hij in 2011 met Genadeslag, waarvoor hij de Norlis-debutantenprijs en de Maurits Hansen-prijs voor beste Noorse thrillerdebuut ontving. Het werd het begin van de ‘Odd Singsaker’-serie, die nog steeds loopt. Daarnaast schrijft Brekke ook aan een paar andere reeksen, die op dit moment nog maar een paar delen tellen. In het verleden leverde de auteur een jaarlijkse bijdrage aan Påskekrim, een Noorse traditie waarbij elk jaar met Pasen een verzamelbundel spannende verhalen van verschillende auteurs wordt uitgebracht. Brekke schreef eveneens een driedelige jeugdserie.
Brekkes serie met Odd Singsaker
Maar liefst negen delen kent de serie met inspecteur Odd Singsaker. Toch is de Nederlandse uitgever erin geslaagd het na welgeteld één vertaling voor bekeken te houden.
- Nådens omkrets (2011) = Genadeslag (2012)
- Drømmeløs (2012), niet vertaald
- Menneskets natur (2013), niet vertaald
- Paradisplaneten (2016), niet vertaald
- Avgrunnsblikk (2017), niet vertaald
- Alle kan drepe (2018), niet vertaald
- Menneskehunger (2019), niet vertaald
- Det blinde vitnet (2024), niet vertaald
- Alt skal bli støv, niet vertaald

Greet: Ik kan er niet over uit, hoe haalt een uitgeverij het in zijn hoofd om een serie na slechts één deel stop te zetten? Soms moet je dingen toch echt een kans geven. Het is wat het is, dus laat mij vertellen dat ik indertijd erg van Genadeslag genoten heb. Ik vind de naam van het seriepersonage trouwens zo bijzonder, Odd Singsaker, hoe verzin je het? Hoe leuk zou het zijn om dit boek na meer dan tien jaar nog eens te herlezen? Helaas, de bib heeft het niet meer in de collectie. Ik ga toch eens speuren bij De Slegte, daar hebben ze echt duizenden tweedehandsboeken (koop ik normaal niet, maar nood breekt wet). Oh ja, nog even vertellen dat ik indertijd vier sterren veil had voor het boek, en dat een verhaallijn uit het verleden (en wat voor een verleden, 1528) afgewisseld wordt met het toenmalige heden (2010). Een plaatje met maar één cover vond ik nogal triestig, dus ik heb aangevuld met de prachtige Noorse covers.
Dit is slechts één voorbeeld van een serie waarvan maar één deel vertaald werd. Is in zulke gevallen iets beter dan niets of kan de uitgeverij er dan beter helemaal niet aan beginnen? Wat vinden jullie?
Tom Egeland (Oslo, 1959) is een kleinzoon van Jon Flatabø, een pionier van de volkse literatuur in Noorwegen. Hij werkte tien jaar als verslaggever en redacteur voor de krant Aftenposten en werd daarna chef van de nieuwsredactie van de Noorse zender TV2. Hij debuteerde in 1988 met de horrorroman Ragnarok, maar brak pas in 2001 door met Het einde van de cirkel, dat een internationaal succes werd. Het boek verscheen twee jaar voor Dan Browns De Da Vinci code, dat een aantal verbazingwekkende gelijkenissen vertoont. Vooral in Europa werd Brown dan ook verdacht van plagiaat, maar Egeland zelf heeft die aantijgingen altijd van de hand gewezen.
Egelands serie met Bjørn Beltø
Het seriepersonage Bjørn Beltø is archeoloog en expert in religieuze mysteries. In de boeken duiken regelmatig manuscripten en codes op. Nieuw zijn de vier vertaalde titels niet meer te vinden, maar ze zitten in elk geval bij KoboPlus.
- Sirkelens ende (2001) = Het einde van de cirkel (2005)
- Paktens voktere (2007) = De hoeders van het verbond (2009)
- Lucifers Evangelium (2009) = Het evangelie van Lucifer (2011)
- Nostradamus' testamente (2012) = Het testament van Nostradamus (2015)
- Den 13. disippel (2014), niet vertaald
- Djevelmasken (2016), niet vertaald
- Lasaruseffekten (2017), niet vertaald
- Codex (2018), niet vertaald
- Sølvmyntene (2021), niet vertaald
- Metusalem-prosjektet (2022), niet vertaald
- 666 (2023), niet vertaald
Egelands serie met Kristin Bye
In deze boeken is de hoofdrol voor Kristin Bye weggelegd. Ze is tv-journalist en werkte eerder voor de krant. Het eerste deel kan via KoboPlus gelezen worden en ook in de bibliotheken is de auteur nog best goed te vinden.
- Trollspeilet (1997) = De bespieder (2007)
- Åndebrettet (2004) = Heksenbord (2008)
- Ulvenatten (2005) = Wolvennacht (2006)
- Falken (2019)
- Kongen (2020)

Greet: Ik ben geen kenner van het werk van Tom Egeland, ik las alleen Het einde van de cirkel, zijn debuut. Dat deed ik samen met een aantal leden van de FB-groep ‘Literatuur uit het hoge Noorden’, een jaar of tien geleden lazen we met een wisselende groep jarenlang elke maand één scandi (thriller of roman). Het boek kon me toen niet echt overtuigen. Jammer, want de inhoud sprak me wel aan, ik keek alweer uit naar een serie om te verslinden. Het verhaal op zich had boeiend kunnen zijn, ware het niet dat ik bij momenten het idee had een lange (saaie) verhandeling te lezen. Te veel historische info wat mij betreft, waardoor het thrillerelement op de achtergrond bleef. De insteek vond ik dan weer goed: in hoeverre kloppen de beginselen van het christendom, en wie was Jezus nou eigenlijk? In mijn toenmalige recensie noteerde ik ook nog dat de schrijfstijl absoluut oké was en dat de personages goed uitgewerkt zijn.
Net als vorige week vuurden we drie auteurs tegelijk op jullie af. Wie herinnert zich Gard Sveen nog? Wie krijgt een exemplaar van die ene Jørgen Brekke te pakken? En wie gaat er een boek van Tom Egeland lezen?
Naar de inhoudsopgave van het Thriller Café